برای پاسخگویی درباره افغانستان؛

رؤسای پنتاگون به کنگره احضار شدند

رئیس جمهور ترکیه گفت: کشورش دوست دارد نیروهای آمریکایی از سوریه و عراق خارج شوند، درست همانطور که پیش از این افغانستان را ترک کردند.
کد خبر: ۱۳۳۹۶۹۳

به گزارش جام جم آنلاین، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی بی اس» در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت: البته اگر دست من بود، دوست داشتم آنها سوریه و عراق را به همان روشی که از افغانستان خارج شده‌اند، ترک کنند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم صلح را در جهان به ارمغان بیاوریم ، دیگر ماندن در این مناطق از دنیا فایده‌ای ندارد، ما می‌توانیم به سادگی به این افراد و دولت‌ها فرصت بدهیم که خودشان تصمیم بگیرند.

رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی در مورد قصد ترکیه برای جایگزینی ایالات متحده در سوریه گفت: بگذارید خیلی واضح و صادقانه بگویم ما هرگز در جایی نخواهیم ماند که ما را نخواهند و هرگز در جایی که از ما استقبال نمی‌شود، حضور نخواهیم داشت.

اردوغان تاکید کرد که ایالات متحده باید تعیین کند آیا با سازمان های تروریستی در منطقه همکاری خواهد کرد یا با ترکیه به عنوان متحد خود در ناتو؟

وی افزود: آمریکا و ترکیه هردو عضو ناتو هستند. سوال این است که آیا آمریکا با سازمان‌ های تروریستی در منطقه مانند پ ک ک، پ ی د، ی پ گ و یا با ترکیه  دوست خود در ناتو حرکت خواهد کرد؟ باید در این باره تصمیم بگیرد، انتخاب من گزینه دوم است.

رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در دیدار اخیر خود با اردوغان در بروکسل در مورد قصدش برای ایجاد تغییر در سیاست‌های ایالات متحده در قبال متحدانش در سوریه و عراق صحبت کرده است، گفت: ما فرصت بررسی این مسائل را نداشتیم و تنها بر افغانستان تمرکز کردیم.

وی افزود: اما من همیشه به رهبران دوست در آمریکا موضع خود را درباره سازمان‌های تروریستیPKK ، PYD و YPG توضیح داده‌ام و این در دوران (رئیس جمهور سابق دونالد) ترامپ نیز اتفاق افتاد.

اردوغان خاطرنشان کرد که در مورد سرنوشت هزاران کامیون سلاح و مهمات ارائه شده توسط ایالات متحده به YPG (بازوی پ.ک.ک در سوریه به بهانه مبارزه با داعش) و اینکه در این زمینه قصد دارد چه کند، سوال کرده است.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که آنکارا در این زمینه پاسخ مثبتی دریافت نکرده است.

رئیس جمهور اردوغان در پاسخ به سوالی در مورد نقش ترکیه در سوریه مدعی شد که ترکیه در حال حاضر ۱۰۰هزار خانه آجری در سوریه برای آوارگان می سازد.اما کشورهای دیگر چه می کنند؟

اردوغان در پاسخ به این سوال که آیا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد این موضوعات صحبت کرده است یا خیر؟ گفت: ما در حال حاضر در مورد این موضوعات با پوتین صحبت می‌کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده، روسیه، ایران و ترکیه برای دستیابی به صلح و ثبات برای مردم منطقه چه در سوریه و چه در عراق همکاری کنند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین به اختلافات با واشنگتن در زمینه خرید سامانه‌های موشکی پدافند هوایی S-۴۰۰ روسیه توسط ترکیه و حذف آنکارا از برنامه جنگنده‌های F-۳۵ و عدم تحویل این نوع جنگنده‌ها با وجود پرداخت هزینه اشاره و تأکید کرد که ایالات متحده حق دخالت در موضوع S-۴۰۰ را ندارد، به ویژه اینکه از ارائه سامانه‌های پاتریوت به ترکیه خودداری کرده است.

وی گفت: حالا که از ارائه پاتریوت به ما خودداری کردید، نمی‌توانید در هیچ سیستم دفاعی که ما از کشور دیگری تهیه می‌کنیم دخالت کنید.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که ترکیه به طور قطع به تامین سامانه‌ های اس -۴۰۰ ادامه خواهد داد.

اردوغان گفت که ترکیه ۱.۴ میلیارد دلار برای جنگنده‌های F-۳۵ پرداخت کرده است ، اما واشنگتن از تحویل پنج هواپیما خودداری کرده است.

وی خاطرنشان کرد که حتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا هم مقابل رسانه‌های بین المللی پرسید: چرا ما جنگنده‌های F ۳۵ را به ترکیه نمی‌دهیم درحالی که ترکیه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای آن پرداخت کرده است؟

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها