سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات رجب طیب اردوغان گفت: ما در هر فرصتی از ترکیه خواسته‌ایم که از نگه داشتن سامانه اس ۴۰۰ خودداری کرده و از هرگونه خرید تجهیزات نظامی بیشتر از روسیه خودداری کند.
کد خبر: ۱۳۳۹۶۹۲

به گزارش جام جم آنلاین، رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با سی.بی.اس تاکید کرد که ترکیه به طور قطع به تامین سامانه‌ های اس ۴۰۰ از روسیه ادامه خواهد داد.

اردوغان همچنین گفت که ترکیه ۱.۴ میلیارد دلار برای جنگنده‌های اف ۳۵ پرداخت کرده است، اما واشنگتن از تحویل پنج هواپیما خودداری کرده است.

در واکنش به این صحبت‌ها، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به قانون سال ۲۰۱۷ موسوم به «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» گفت: ما مدام به ترکیه تاکید می‌کنیم که هرگونه خرید تسلیحاتی جدید و چشمگیر از روسیه موجب تحریم‌های جدیدی می‌شود که جدا از تحریم‌های دسامبر ۲۰۲۰ خواهد بود.

این سخنگو گفت که ایالات متحده ترکیه را یک متحد و دوست در نظر می‌گیرد و به دنبال راه‌هایی برای تقویت شراکتشان «حتی با وجود اختلافات» است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ملاقات می‌کند تا درباره مسائلی از جمله خشونت در شمال غرب سوریه رایزنی کند و احتمالا بحث اس-۴۰۰ها هم در دستورکار است.

واشنگتن معتقد است که سیستم دفاع موشکی ساخت روسیه، تهدیدی برای جنگنده‌های اف‌ ۳۵ است. اردوغان اما گفت که هیچکس نمی‌تواند در انتخاب ترکیه در زمینه خرید تجهیزات نظامی دخالت کند.

ترکیه دو سال پیش اولین محموله موشک‌های اس ۴۰۰ را از روسیه تحویل گرفت که موجب شد تا واشنگتن تحریم‌هایی را علیه متحد خود در ناتو به اجرا بگذارد.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها