نارنج دارای ماده‌ای به نام سینفرین است که مثل کافئین سبب کاهش وزن سریع می‌گردد. در واقع نارنج یک چربی سوز قدرتمند و ضد اشتها می‌باشد.
کد خبر: ۱۳۳۹۱۱۳

به گزارش جام جم آنلاین، نارنج (Citrus aurantium) نوعی پرتقال است که اغلب برای تهیه مارمالاد پرتقال استفاده می شود. نارنج که به پرتقال سویل یا پرتقال بیگارد نیز معروف است، به عنوان یکی از ترش مزه ترین و تندترین مرکبات به شمار می آید.

نارنج به عنوان یک روغن اساسی و مکمل ورزشی محبوب و پرطرفدار است، اما برخی از عوارض جانبی آن ممکن است این سوال را برای شما ایجاد کند که آیا مصرف نارنج به تنهایی بی خطر و ایمن است یا خیر؟ و یا نارنج چربی سوز است؟

حقایقی راجع به ارزش غذایی نارنج

اطلاعات تغذیه ای و غذایی درباره نارنج کم است و در حال حاضر در USDA در دسترس نیست. موارد زیر توسط جدیدترین داده های دپارتمان باغبانی دانشگاه پردو برای 100 گرم نارنج نارس ارائه شده است.

کالری: 37–66
چربی: 0 گرم
سدیم: ندارد
کربوهیدرات ها: 9.7-15.2 گرم
فیبر: 0.4 گرم
قندها: ندارد
پروتئین: 0.6–1 گرم
کربوهیدرات

در 100 گرم نارنج (که تقریباً به اندازه یک پرتقال کوچک است)، حدود 10-15 گرم کربوهیدرات وجود دارد. این شامل تقریباً کمتر از 1/2 گرم از فیبر است.

اطلاعات مربوط به قند موجود در آن برای نارنج به راحتی در دسترس نیست، اما فرض بر اینکه (مانند اکثر میوه ها) حاوی مقداری فروکتوز طبیعی باشد بی خطر و ایمن است.

چربی ها:

نارنج به طور طبیعی فاقد چربی هستند.
پروتئین: کمتر از 1 گرم پروتئین در 100 گرم نارنج وجود دارد.

ویتامین‌ها و مواد معدنی:

نارنج ویتامین C زیادی به اندازه 45-90 میلی گرم در هر وعده دارد. نارنج مقداری از کلسیم و ویتامین A را نیز تأمین و برآورده می کند.

خواص نارنج برای سلامتی و پوست و مو

از روغن ها، عصاره ها و مکمل های نارنج توسط داروهای جایگزین برای اهداف مختلف بهداشتی استفاده می شود.

در اینجا مزایای پشتیبانی شده ای توسط محققان وجود دارد.

1. خواص نارنج برای عفونت قارچی

نارنج برای بسیاری از مشکلات پوستی از جمله عفونت قارچی و پای ورزشکار (یک عفونت قارچی است که معمولاً از بین انگشتان پا شروع می شود) موثر است.

مطالعات قدیمی نشان داده است، هنگامی که روغن نارنج به صورت موضعی اعمال می شود، به عنوان یک قارچ کش عمل می کند.

بعنوان یک حق الامتیاز اضافی، عوارض جانبی منفی قابل توجهی در کاربرد خارجی نارنج وجود ندارد که نشان می دهد با ریسک پایین می توان از آن استفاده کرد.

خواص نارنج برای پوست صورت

در طب جایگزین، نارنج نیز گاهی اوقات به صورت موضعی به منظور تسریع در بهبود ترمیم زخم بسترها استفاده می شود.

اگرچه این اثرگذاری لزوماً معمول و رایج نیست، اما مصرف خوراکی نارنج مقدار مناسبی ویتامین C را تأمین می کند.

ویتامین C پیش ماده کلاژن است، و آن را برای یکپارچگی پوست (به سلامت پوست اشاره دارد) و ترمیم آن ضروری می کند. یک وعده نارنج تازه ، 50٪ تا 100٪ نیاز روزانه به ویتامین C را ارائه می دهد و برآورده میکند.

خواص نارنج برای لاغری (نارنج چربی سوز است)

نارنج اثرات امیدوار کننده ای برای کاهش وزن در صورت ترکیب با کافئین در مطالعات انسانی و حیوانی نشان داده است.

ماده فعال، p-synephrine یک محرک شناخته شده است. در انسان، نارنج افزایش میزان متابولیسم و ​​مصرف انرژی را در طی یک دوره 6-12 هفته ای نشان داده است.

در موش، عصاره نارنج در طی یک دوره آزمایشی 13 هفته ای 30 درصد کاهش چربی احشایی( چربی بدن است که در حفره شکم ذخیره می شود و بنابراین در اطراف تعدادی از اندام های داخلی مهم مانند کبد، لوزالمعده و روده ذخیره می شود) ایجاد کرد.

خواص نارنج برای دیابت

برخی از شواهد محدود در مورد استفاده از نارنج در کاهش قند خون وجود دارد.یک مطالعه در سال 2017 از نیجریه نشان داد که اسانس/روغن اساسی مرکبات به طور موثری آنزیم های α-آمیلاز و α-گلوکوزیداز را مهار می کند که هر دو با دیابت و فشار خون بالا در ارتباط هستند. این اثر فقط به نارنج محدود نمی شود  زیرا لیمو و گریپ فروت نیز نتایج مشابهی را نشان می دهند.

خواص نارنج برای سرطان

نارنج همچنین حاوی چندین ترکیب فلاونوئید با اثرات آنتی اکسیدانی از جمله هسپریدین و لیمونن است.هسپریدین با القای آپوپتوز، از زنده ماندن سلولهای سرطانی تخمدان جلوگیری می کند.

لیمونن با تعدیل ژن هایی که به توسعه سرطان کبد کمک می کنند، اثرات ضد سرطانی بر روی کبد را نشان می دهد.

اگرچه جایگزینی برای سرطان درمانی مبتنی بر شواهد نیست اما مطالعات بیشتر در مورد نارنج ممکن است گزینه های مکمل درمانی خلاقانه را ایجاد کند.

حساسیت به مرکبات

آلرژی به مرکباتی مانند نارنج می تواند واکنش متقابل با گرده گل یا دیگر گیاهان را داشته باشد. علائم آلرژی به پرتقال ممکن است شامل استفراغ، درد شکم یا اسهال باشد.

اگر به مرکبات حساسیت و آلرژی شناخته شده ای دارید، احتمالاً بهتر است که از مصرف محصولات نارنج کاملاً خودداری کنید. اگر مشکوک به حساسیت غذایی هستید به متخصص آلرژی مراجعه کنید.

مضرات و عوارض نارنج چیست؟

نوشیدن آب نارنج به اندازه سایر آب مرکبات (به شرطی که بیش از حد مصرف نشود) کاملا بی خطر تلاقی و در نظر گرفته می شود. از آنجا که سینفرین موجود در نارنج به عنوان یک محرک ملایم عمل می کند ، ترکیب آن با سایر محرک ها مانند کافئین ممکن است عوارض جانبی خطرناکی را ایجاد کند. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

عصبانیت فوق العاده زیاد
سردرد
افزایش ضربان قلب
افزایش فشار خون
حساسیت به آفتاب (از جمله آن افزایش خطر آفتاب سوختگی است)

استفاده بیش از حد از این مکمل ها، چه برای کاهش وزن و چه برای عملکرد ورزشی، ممکن است باعث ایجاد تحریک ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی)، سبکی سر، غش و سایر علائم ممکن شدید شود. نارنج توسط انجمن ملی ورزشکاران دانشگاهی (NCAA) ممنوع شده است.

نارنج ممکن است با مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)، یک گروه ضد افسردگی که شامل داروهایی مانند: Emsam (سلژیلین)، Marplan (ایزوکاربوکسازید)، Nardil (فنلزین) و Parnate (ترانسیل پرومین) تداخل ایجاد کند. نارنج ممکن است غلظت MAOI را در خون افزایش دهد و به همراه آن خطر و ریسک عوارض جانبی را نیز داشته باشد.

همچنین به نظر می رسد که نارنج آرامبخش های بنزودیازپین مانند Versed (میدازولام) و Halcion (تریازولام) را تجزیه می کند و نیز باعث می شود اثر آنها بسیار کمتر از میزان لازم باشد.

برخی از کارشناسان اظهار داشته اند که نارنج ممکن است به اندازه گریپ فروت تداخل دارویی داشته باشد در حالی که دیدند تأثیرات آن به شدت گریپ فروت نیست.

برای اطمینان با پزشک خود مشورت کنید. زنان باردار و شیرده باید از مصرف محصولات نارنج خودداری کنند زیرا اثرات آنها ناشناخته است و ایمن و بی خطر بودن آنها اثبات نشده است.

منبع: سلام دنیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها