متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری:

واکسن، احتمال ابتلا به کرونا را از بین نمی‌برد

متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: دریافت واکسن به تنهایی احتمال ابتلا به نوع شدید بیماری را کاهش داده ولی احتمال ابتلا به بیماری را از بین نمی‌برد. باید پروتکل‌های بهداشتی را تا زمانی که جمعیت زیادی از کشور واکسینه شوند و ویروس از گردش خارج شود، همچنان رعایت کرد.
کد خبر: ۱۳۳۸۸۰۱

به گزارش جام جم آنلاین از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر افشین منیری با اشاره به محدودیت در تنوع واکسن در شرایط تحریم تصریح کرد: ما در شرایط تحریم هستیم، تنوع واکسن محدود است و مردم باید از هر واکسنی که به آن دسترسی دارند استفاده کنند.

وی ادامه داد: با توجه به پیک های مختلف کرونا، حتی در صورت دریافت انواع واکسن اعم از فایزر، سینوفارم، آسترازنیکا، مدرنا و ... همچنان احتمال ابتلا به بیماری وجود دارد؛ واکسن تنها شانس ابتلا به نوع شدید بیماری را کاهش می دهد و شانس ابتلا به بیماری را از بین نمی برد.

منیری درباره تفاوت واکسن ها توضیح داد: واکسن ها بر اساس پلتفرم های مختلف درست می شوند، برخی بر اساس ویروس های کشته شده، برخی بر اساس RNA، برخی بر اساس وکتور و برخی بر اساس قسمت هایی از پروتئین ها ساخته می شوند.

این متخصص با بیان اینکه با توجه به نوپدید بودن بیماری کرونا، در ابتدا تجارب درمانی نسبت به این بیماری کم بود، گفت: بنابراین ترجیح بر این بود که بر اساس داروهای موجود درمان بیماری شروع شود.

منیری ادامه داد: فاویرپیراویر دارویی است که توسط یک شرکت ژاپنی برای درمان آنفلوآنزا درست شده است و برخی مطالعات نشان داد که استفاده زودهنگام از آن در موارد خفیف بیماری و اولیه تاثیر گذاری نسبی داشته است، البته نه اینکه صد در صد موثر باشد بلکه طول درمان بیماری را کوتاه تر کرده است.

وی درباره داروی رمدسیویر نیز توضیح داد: این دارو برای ویروس ابولا طراحی شده بود و مطالعاتی که در بیماران بدحال صورت گرفت نشان داد در بیماران بدحال کمک کننده است، اما این موضوعات مستلزم بررسی های چند مرکزی و جمع شدن دیتاهاست تا در نهایت بتوانیم به یک تصمیم جامع برسیم تا ببینیم واقعا این دارو موثر است یا خیر. اما تجربه ما در این مرکز نشان داد زمانی که تجویز دارو به موقع و بر اساس پروتکل شروع شود این دارو نتایج بدی نداشته است.

تست پی سی آر منفی رد کننده ابتلا به بیماری نیست

این متخصص تاکید کرد: تست پی سی آر منفی رد کننده ابتلا به بیماری نیست، یعنی کسی که علائم تیپیک بیماری و سابقه تماس با فرد مبتلا را داشته باشد، حتی اگر جواب تست پی سی آر منفی باشد ممکن است مبتلا باشد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد در فصل تابستان ممکن است دچار گلودرد شوند، گفت: اکثر سیستم های سرمایشی موجود، باعث خشکی مخاطات می شوند، حتی ماسک هایی که استفاده می کنیم نیز ممکن است باعث آلرژی و گلودرد شوند، یعنی نباید هر گلودردی را به عنوان علامت کرنا در نظر گرفت.

منیری با بیان اینکه قارچ سیاه مسئله نوپدیدی نیست، یادآور شد: این بیماری از گذشته وجود داشته داشته و معمولا در افرادی که به دلایل گوناگون همچون مصرف کورتون و یا دیابت نقص سیستم ایمنی دارند، احتمال ابتلا به عفونت های قارچی بیشتر است.

وی با بیان اینکه قارچ سیاه ممکن است تظاهرات مختلفی داشته باشد که ممکن است سیستم سینوس ها، سیستم ریوی، گوارشی و پوستی و ارگان های دیگر را درگیر کند، تاکید کرد: نمی توانیم بگوییم کرونا باعث قارچ سیاه می شود، بلکه بیماری زمینه ای و نقص ایمنی که به واسطه دیابت و یا استفاده از کورتون ایجاد شده، باعث بروز این عفونت قارچی می شود.

آیا بروز علائم پس از دوز اول واکسن به معنی ضعیف شدن سیستم ایمنی است؟

این متخصص بیماری های عفونی درباره بروز علائم پس از واکسیناسیون توضیح داد: زمانی که یک واکسن زده می شود یک سری رده های سلولی تحریک می شوند و این تحریک سلولی باعث می شود که در یک سری رده دیگر سلولی نیز تحریک ایجاد شود، اما نمی توانیم بگوییم واکسن سیستم ایمنی را ضعیف می کند، علائمی مانند تب خفیف و یا بدن درد دلیل بر ضعیف شدن بدن نیست، بلکه این علائم به دنبال وارد شدن آنتی ژن در بدن ایجاد می شود.

وی درباره مطالبی که درباره خطرات احتمالی واکسن آسترازنیکا منتشر می شود، تصریح کرد: بنابر مطالعات جدی که بر روی این واکسن انجام و نتایج آن به صورت کاملا شفاف ارایه شد، عارضه یک نفر در هر پنج میلیون، عارضه شایعی برای یک واکسن نیست که به خاطر آن افراد را از آن محروم کنیم، این واکسن به صورت آبشنال در همه دنیا ارایه می شود، اما در بسیاری از کشورها به خاطر دسترسی هایی که به واکسن های دیگر نیز وجود دارد، ممکن است مصرف آن کمتر باشد.

تزریق کدام واکسن برای زنان باردار توصیه می شود؟

منیری درباره واکسیناسیون زنان باردار توضیح داد: تنها مطالعاتی که برای واکسیناسیون زنان باردار صورت گرفته درباره واکسن فایزر و مدرناست، ولی به خاطر اینکه درباره واکسن سینوفارم و یا آسترازانکا مطالعه ای صورت نگرفته، نمی توان گفت تزریق این واکسن ها برای زنان باردار مشکل ایجاد می کند، اما ترجیحا بهتر است از واکسن های سلولی کشته شده استفاده شود، زیرا چون ویروس زنده را وارد بدن نمی کند، کمترین عارضه را دارد.

وی با بیان اینکه زمانی که فرد به بیماری مبتلا می شود، ویروس وارد بدن فرد شده و یک سری تظاهرات به صورت نقص ایمنی ایجاد می کند، افزود: مطالعات نشان داده حتی پس از ابتلا به بیماری ایمنی طولانی مدت برای فرد ایجاد نمی شود و هرچقدر بیماری سبک تر باشد ایمنی زایی کمتر و هرچقدر بیماری زایی شدیدتر باشد مدت ایمنی زایی بالاتر است، یعنی بیماری که به شکل شدید به بیماری کرونا مبتلا شده ممکن است حدودا تا شش ماه نسبت به بیماری کرونا ایمنی معقولی داشته باشد.

این متخصص مدت زمان سرایت پذیری بیماری کرونا در مبتلایان را در سویه های ابتدایی ویروس، هشت روز و در سویه دلتا ۱۴ روز عنوان کرد و گفت: البته درباره سویه لامبدا هنوز مطالعات کافی انجام نشده است.

منیری درباره کسانی که دوز اول واکسن اسپوتنیک را دریافت کرده اما برای دریافت دوز دوم دچار مشکل شده اند، گفت: با توجه به تشابه مکانیسم واکسن آسترازانکا و اسپوتنیک این افراد می توانند برای دوز دوم از واکسن آسترازانکا استفاده کنند و یا اینکه دو دوز واکسن سینوفارم و یا برکت بزنند.

این متخصص با اشاره به نتایج تحقیقات انجام شده درباره واکسیناسیون ترکیبی، گفت: تحقیقات نشان داده که واکسیناسیون ترکیبی آسترازانکا و فایزر بهترین اثربخشی را دارد. پلتفرم واکسن های سینوفارم و برکت کاملا مشابه است و بر اساس ویروس کشته شده ساخته شده اند.

وی گفت: معمولا واکسن ها دارای برخی عوارض هستند که برخی از آن ها شیوع کمتر و برخی شیوع بیشتر دارد؛ برای مثال کمردرد یکی از این عوارض است که اگر بیشتر از ۷۲ساعت طول بکشد باید حتما به پزشک مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها