وزیران امور اروپایی فرانسه و آلمان روز سه شنبه اعلام کردند تصمیم آمریکا و استرالیا مبنی بر لغو قرارداد زیردریایی های فرانسوی هشداری آشکار است مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا باید توان خود برای اقدام مستقل را تقویت کند.
کد خبر: ۱۳۳۸۷۹۷

به گزارش جام جم آنلاین، «مایکل روت» وزیر امور اروپایی آلمان به هنگام ورود به بروکسل برای شرکت در نشستی وزارتی گفت: این زنگ بیدارباش دیگری برای همه ما در اتحادیه اروپاست که از خود بپرسیم چگونه می توانیم حق حاکمیت مان را تقویت کنیم و جبهه ای متحد حتی در زمینه موضوعات مرتبط با سیاست خارجی و امنیتی ارائه دهیم.

این نمایش همبستگی از سوی آلمان و مقام های ارشد اتحادیه اروپا از طرف فرانسه مورد استقبال قرار گرفت و اعلام کرد که از بین رفتن اعتماد به واشنگتن، باعث تقویت اروپا برای تعیین مسیر راهبردی اش می شود.

«کلمنت بون» وزیر امور اروپایی فرانسه این مناقشه را یک مساله اروپایی و نه صرفا فرانسوی دانست و گفت که پاریس از شرکای اتحادیه اروپا در این زمینه انتظار حمایت دارد.

وی افزود: فکر نمی کنم که فرانسه بیش از حد واکنش نشان می دهد و تصور نمی کنم که باید این کار را انجام دهد، اما زمانی که اوضاع نگران کننده و جدی است، مسئولیت ماست که آن را به وضوح بیان کنیم.

فرانسه به دلیل پیمان دفاعی آکوس میان آمریکا، استرالیا و انگلیس برای ساخت ناوگان زیردریایی در کانبرا و جایگزین شدن این قرارداد با قرارداد ساخت ناوگان زیردریایی های فرانسوی در استرالیا خشمگین است.

استرالیا هفته گذشته اعلام کرد که قرارداد سال ۲۰۱۶ خود با نیروی دریایی فرانسه برای ساخت ناوگان زیردریایی های معمولی را لغو می کند و به جای آن با همکاری و مشارکت انگلیس و آمریکا در چارچوب پیمان آکوس زیردریایی هسته ای می سازد.

در همین حال، کمیسیون اروپا اعلام کرد این مساله را مورد بررسی قرار می دهد که آیا این بحران دیپلماتیک بر گردهمایی شورای تجارت و فناوری اتحادیه اروپا – آمریکا که قرار است ۲۹ سپتامبر (۷ مهر) برای گفت و گو در مورد راه های همکاری در زمینه تجارت و تنظیم فناوری های بزرگ در پیتسبورگ آمریکا برگزار شود، تاثیر خواهد داشت یا نه.

«اریک مامر» سخنگوی کمیسیون اروپا گفت: ما در حال تجزیه و تحلیل تاثیر اعلام پیمان آکوس بر این گردهمایی هستیم.

یک منبع نزدیک به «فرانک ریستر» وزیر تجارت فرانسه به خبرگزاری فرانسه گفت که این وزیر فرانسوی هنوز در مورد سفر به پیسبورگ تصمیم نگرفته است.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد فرانسه ایده به تعویق انداختن نشست شورای تجارت و فناوری اتحادیه اروپا – آمریکا را مطرح کرد، اگرچه با مخالفت جمهوری های بالتیک که هم مرز روسیه هستند و جایگاه مهمی در ائتلاف ناتو دارند، روبه رو شد.

کمیسیون اروپا که سیاست تجاری اتحادیه اروپا را مدیریت می کند، پیشتر اعلام کرد که به دنبال به تعویق انداختن مذاکرات با استرالیا در مورد تلاش سه ساله کانبرا برای تضمین یک توافق تجاری با اتحادیه اروپاست.

براساس این گزارش، «آرنولداس پرانکویسیوس» معاون وزیر امور اروپایی لیتوانی اظهار داشت که غلبه بر بی اعتمادی، به نفع اروپا و آمریکاست.

«هانس دالگرن» وزیر اتحادیه اروپا سوئد نیز گفت که عصبانیت فرانسه را درک می کند، اما کشورش خواستار جزئیات بیشتری در مورد آنچه در توافق زیردریایی های اتفاق افتاده است.

تشکیل شورای فناوری اتحادیه اروپا – آمریکا در اجلاسی که در ماه ژوئن (خرداد) برگزار شد، مورد توافق قرار گرفت.انتظار می رود واشنگتن از این شورا برای جلب حمایت عمیق تر از طرف اروپایی ها برای مهار بلندپروازهای چین استفاده کند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها