متخصصان انگلیسی می‌گویند نفخ شکم دائمی می‌تواند نشانه یکی از بیماری‌های جدی در زنان باشد.
کد خبر: ۱۳۳۸۱۱۵
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نفخ شکم یکی از موارد رایجی است که بسیاری از مردم تجربه آن را داشته اند. این موضوع می‌تواند ناشی از طیف گسترده‌ای از مسائل مانند مصرف نوشیدنی‌ها و مواد غذایی گازدار باشد. گرچه در بسیاری از موارد نفخ شکم جای نگرانی ندارد، اما در برخی موارد این موضوع می‌تواند نشان دهنده یک مشکل جدی برای سلامت بدن باشد.

کمتر کسی می‌داند که سرطان تخمدان ( یکی از سرطان‌های شایع در زنان) با علائمی همچون نفخ شکم بروز می‌کند.

یکی از متخصصان زنان و زایمان انگلیس در این باره می‌گوید: گرچه احساس نفخ شکم به ویژه در دوره عادت ماهانه عادی است، اما نفخ دائمی که هر روز و برای ۳ هفته ادامه یابد، می‌تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد.

او افزود: متاسفانه احساس نفخ دائمی و سیری یکی از نخستین علائم رایج و زودهنگام ابتلا به سرطان تخمدان است. همچنین اگر نفخ به همراه اتساع شکم (تورم شکم) باشد، آشکارا نشان از وجود مشکل جدی برای سلامتی فرد است.

بدیهی است که هر زنی که از نفخ شکم رنج می‌برد به سرطان تخمدان مبتلا نشده است. اگر دچار نفخ هستید این موضوع می‌تواند به دلایل ذیل نیز بروز کند:

۱- بیش از حد جهش کردن و پریدن
۲- یبوست
۳- وارد شدن هوا به معده (برای مثال همزمان سخن گفتن و غذا خوردن)
۴- عدم تحمل غذایی
۵- بیماری سلیاک (عدم تحمل گلوتن)
۶- سندرم روده تحریک پذیر

سرویس بهداشت همگانی انگلیس می‌گوید پس از مشاهده نفخ شکم، نخستین کاری که می‌توانید انجام دهید، توقف مصرف مواد غذایی است که باعث ایجاد آن شده است. حبوباتی مانند لوبیا، نخود و نیز پیاز، کلم بروکلی، و کلم از جمله مواد غذایی نفاخ به شمار می‌رود.

همچنین می‌توانید سرعت غذا خوردن و نوشیدن خود را کاهش دهید. آهسته غذا خوردن مانع از ورود هوا به دستگاه گوارش می‌شود. به طور عمومی زمانی که خشمگین هستید یا از استرس رنج می‌برید اقدام به خوردن غذا نکنید.

اقدامات دیگری که می‌توانید برای کاهش نفخ شکم انجام دهید شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های گازدار
۲- خودداری از جویدن آدامس و مکیدن آبنبات‌های سفت
۳- عدم استعمال دخانیات
۴- استفاده از دندان‌های مصنوعی مناسب، دندان مصنوعی شل می‌تواند باعث ورود گاز به دستگاه گوارش شود.
۵- داشتن تحرک کافی
۶- درمان سوء هاضمه و رفلاکس معده

همچنین نفخ شکم می‌تواند ناشی از عدم تحمل غذایی باشد. گندم و جو، فرآورده‌های غذایی حاوی گلوتن و نیز لبنیات از جمله مواد غذایی است که می‌تواند باعث عدم تحمل غذایی در بدن شود. با این حال، اگر پس از رعایت موارد ذکر شده باز هم شاهد نفخ شکم هستید مراجعه به پزشک ضروری است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها