پزشک متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد ؛

با این واکسن ها دوز سوم را بزنید /  تبعات منفی طولانی شدن روند واکسیناسیون

حالا که روند واکسیناسیون گسترده در ایران جدی تر شده است و میلیون ها نفر نوبت تزریق واکسن گرفته اند بحث بر سر تزریق دوز سوم واکسن هم جدی شده است. هم اکنون در برخی از مراکز درمانی برای تزریق دوز سوم به کارکنان نوبت داده اند.
کد خبر: ۱۳۳۸۱۰۳

به گزارش جام جم آنلاین ، با این حال بحث و جدل بر سر تزریق دوز سوم واکسن کرونا بسیار زیاد است و سازمان جهانی بهداشت به عنوان مهم ترین نهاد سلامت در جهان آن را غیرضروری می داند. برخی دیگر از محققان می گویند تزریق دوز سوم کرونا برای همه افراد لازم نیست و تنها افرادی با نقص ایمنی باید آن را تزریق کنند.

در این رابطه نظر مرتضی ایزدی متخصص بیماری های عفونی را در رابطه با ضرورت تزریق دوز سوم جویا شدیم. این پزشک متخصص در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین عنوان کرد: تزریق دوز سوم واکسن کرونا هم اکنون وارد پروتکل های بهداشتی بسیاری از کشورهای دنیا شده است. در اینباره بحث و جدل زیاد است. به هر حال توصیه می شود افرادی با نقص ایمنی که پیش از این دو دوز را دریافت کرده اند اقدام به زدن دوز سوم هم بکنند تا ایمنی کاملی در بدن آنها ایجاد شود.

ایزدی در پاسخ به این پرسش که چه نوع واکسنی برای تزریق دوز سوم مناسب است نیز گفت: اینکه با چه نوع واکسنی دوز سوم زده شود پرسش بزرگی است. این پرسش در برخی کشورهای دنیا که روند واکسیناسیون منظمی دارند پاسخ داده شده است و آنها تعیین کرده اند که ادامه واکسیناسیون در این کشور باید به چه شکل باشد.

این پزشک متخصص افزود: واکسن های فایزر و مدرنا برای آمریکایی ها جهت دوز سوم توصیه شده است اما ما در ایران از این نوع واکسن ها استفاده نکردیم و باید دوز سوم را در صورت لزوم با واکسن دیگری تزریق کنیم که در ایران در دسترس عموم قرار دارد و یا اینکه در حال وارد شدن به کشور است.

ایزدی اذعان داشت: برای افرادی که از واکسن های ویروس کشته شده استفاده کرده اند توصیه می شود از همان نوع واکسن ها استفاده کنند و یا اینکه دوز سوم خود را با اسپوتنیک و یا آسترازنکا انجام بدهند. واکسن ها نسبت به هم متفاوت هستند و بهتر است اگر می خواهید دوز سوم را هم بزنید با یک پزشک مشورت کنید. اکنون دوز سوم به یکی از مهم ترین فرضیه های پزشکی تبدیل شده است.

این پزشک متخصص در رابطه با نظریه از بین رفتن احتمال تولد ویروس های خطرناک تر و جهش یافته تر با روند واکسیناسیون منظم گفت: واکسیناسیون می تواند احتمالات مربوط به بروز موتاسیون های خطرناک تر را از بین ببرد البته به این شرط که مثلا واکسینه کردن مردم در یک کشور و یا یک جامعه در کمتر از شش ماه انجام شود. اگر این اتفاق بیفتد پاندمی کاملا کنترل خواهد شد.

ایزدی هشدار داد: در صورتی که واکسیناسیون از نظر زمانی به درازا بکشد و مدتی طولانی صرف واکسینه کردن مردم شود آنگاه نه تنها پاندمی کنترل نخواهد شد بلکه همین واکسیناسیون کند موجب تولد موتاسیون های جدید می شود.

پزشک متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد: روند واکسیناسیون به هیچ عنوان نباید زمان بر باشد چرا این اتفاق خودش عامل ایجاد موتاسیون های جدید است.

دکتر ایزدی در پایان تاکید کرد: واکسیناسیون باید در کمتر از شش ماه بیش از 70 درصد جمعیت یک کشور و یا یک جامعه را ایمنی ببخشید در غیراینصورت مشکل ساز خواهد شد.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها