نماینده چین در سازمان ملل گفت: اقدام آمریکا و انگلیس در کمک به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی هسته‌ای باعث اشاعه هسته‌ای می‌شود.
کد خبر: ۱۳۳۷۸۵۳

به گزارش جام جم آنلاین، «وانگ کان» نماینده چین در سازمان ملل شامگاه پنجشنبه گفت که کمک آمریکا و انگلیس به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌ های هسته‌ ای اقدامی در راستای اشاعه هسته‌ای است.

این مقام چینی اضافه کرد: «چنین کمکی به استرالیا که کشور دارنده تسلیحات هسته‌ ای نبوده، ظاهرات باعث افزایش اشاعه مواد و فناوری‌های هسته‌ای می‌شود».

وی افزود: «چنین کمکی با هدف و تعهدات اصلی پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ ای در تضاد است».

سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا بامداد روز پنجشنبه توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند.

برنامه زیردریایی‌ های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌ های اتمی کمک خواهد شد.

برخی رسانه‌ها و تحلیلگران، هدف اصلی و پنهان از تشکیل این معاهده را تقابل با نفوذ روزافزون چین در شرق آسیا و دیگر مناطق جهان دانسته و تحلیل می‌کنند که این اقدام ممکن است واکنش پکن و کشورهای متحدش را در پی داشته باشد.

در این میان، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز از تصمیم استرالیا در خصوص ترک توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با یک شرکت فرانسوی به‌شدت انتقاد کرد.

لودریان گفت: «این واقعاً خنجر از پشت است. ما با استرالیا رابطه مبتنی اعتماد برقرار کرده‌ایم. این اعتماد تضعیف شده است. و امروز من از فسخ این قرارداد عصبانی هستم».

با این حال یک مقام کاخ سفید روز پنجشنبه به «خبرگزاری فرانسه» گفت، واشنگتن پیش از اعلام این معاهده همکاری با مقامات ارشد پاریس در این‌باره گفت‌وگو کرده بود.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها