وزیر خارجه ایالات متحده ضمن استقبال از کشورهای اروپایی که در منطقه ایندوپاسیفیک ایفای نقش می کنند، کشور فرانسه را یک شریک حیاتی در این منطقه خواند.
کد خبر: ۱۳۳۷۸۵۴

به گزارش جام جم آنلاین، «آنتونی بلیکن» وزیر خارجه ایالات متحده روز پنج شنبه به وقت محلی در یک کنفرانس خبری که پس از دیدار وی و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا با «ماریز پِین» وزیر خارجه و «پیتر داتِن» وزیر دفاع استرالیا در واشنگتن برگزار شد، گفت که ایالات متحده از کشورهای اروپایی که نقشی مهم در منطقه ایندوپاسیفیک (هند و اقیانوس آرام) ایفا می کنند، استقبال می کند.

وی در ادامه در تلاش برای دلجویی از مقامات پاریس که از فسخ قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری خود با استرالیا برای ساخت زیردریایی به خشم آمده اند، مدعی شد که «[در میان کشورهای اروپایی] فرانسه بطور ویژه یک شریک حیاتی بشمار می رود».

گفتنی است، روز گذشته (چهارشنبه) «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده از انعقاد یک توافقنامه همکاری سه جانبه میان کشورهای انگلیسی زبان آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به (AUKUS) خبر داد؛ توافقنامه ای که هدف آن به اشتراک گذاری فناوری های دفاعی پیشرفته و همچنین توسعه زیردریایی با سوخت هسته ای برای استرالیا است.

در پی امضای این توافقنامه، دولت استرالیا تصمیم گرفت که قرارداد خود با یک شرکت فرانسوی جهت ساخت زیردریایی را فسخ کند؛ قراردادی که ارزش آن بالغ بر ۹۰ میلیارد دلار بود.

در همین ارتباط، شماری از وزرای کابینه استرالیا از جمله «اسکات موریسون» نخست وزیر این کشور روز پنج شنبه در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که «پیگیری فناوری زیردریایی با سوخت هسته ای به معنای آن است که استرالیا دیگر به برنامه ساخت زیردریایی متعارف از رده تهاجمی با شرکت گروه نیروی دریایی [فرانسه] ادامه نخواهد داد».

طبق این بیانیه، «تغییرات سریع در حوزه امنیت منطقه ای، زیردریایی های متعارف را برای رفع نیازهای عملیاتی استرالیا در دهه های پیش رو نامناسب می سازد».

دولت استرالیا در بخشی دیگر از این بیانیه ابراز امیدواری کرد که همکاری نزدیک و مثبت با فرانسه ادامه یابد.

در مقابل، وزارت خارجه فرانسه نیز فسخ قرارداد مزبور از سوی دولت استرالیا را اقدامی تأسف بار خواند که با روح همکاری دوجانبه فرانسه- استرالیا همخوانی ندارد.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز در اعتراض به این اقدام کانبرا گفت: «مثل این بود که از پشت خنجر بزنید. ما بر پایه صداقت با استرالیا رابطه برقرار کرده ایم، حال آنکه این اعتماد خدشه دار شده است. من امروز از خاتمه یافتن این توافق عصبانی هستم».

وی همچنین گفت که از استرالیا و آمریکا بابت این اقدام توضیح خواهد خواست.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها