دبیرکل سازمان ملل می گوید توانایی این نهاد برای میانجیگری در راستای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان محدود است و نمی تواند از پس حل مشکلات این کشور برآید.
کد خبر: ۱۳۳۷۷۹۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به رویترز گفته است که هرگونه تصوری مبنی بر اینکه این نهاد می‌تواند (به تنهایی) مشکلات افغانستان را حل و فصل کند؛ توهم است و توانایی سازمان ملل برای میانجیگری در راستای ایجاد دولتی به مراتب فراگیرتر از سوی طالبان، محدود است.

گوترش با اشاره به هزینه یک تریلیون دلاری آمریکا در افغانستان افزود: با توجه به ناکامی آن‌ها برای رفع مشکلات افغانستان به رغم همه منابعی که در اختیار داشتند؛ اینکه سازمان ملل بتواند بدون نیرو و پول، مشکلاتی که برای ده‌ها سال وجود داشته، حل کند؛ خوش خیالی است.

با این حال، وی مدعی شد که سازمان ملل هرچه که در توان داشته باشد برای افغانستان که در آستانه بحران انسانی است؛ انجام می‌دهد و این شامل تعامل با طالبان هم می‌شود.

گوترش با اشاره به اینکه طالبان هرگز پذیرای نقش سازمان ملل در کمک به تشکیل دولت جدید افغانستان نخواهد بود؛ ادامه داد: توقع معجزه نداشته باشید.

او بازهم بر ضرورت یافتن راهی برای تزریق نقدینگی در بدنه اقتصاد افغانستان تاکید کرد و گفت سازمان ملل بر توزیع و اولویت بندی کمک یک میلیار دلاری که در کنفرانس ژنو در حمایت از مردم افغانستان جمع شد؛ نظارت می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل پیشتر هم به فرانس پرس گفته بود: طالبان مشروعیت و مساعدت مالی و رفع تحریم می‌خواهد و این به مثابه اهرم (فشار) مشخصی برای جامعه بین الملل است. می‌توان ابزار‌های مالی در اختیار کابل گذاشت که مشمول تحریم نیستند. من از رفع تحریم یا به رسمیت شناختن طالبان سخن نمی‌گویم بلکه درباره اقدامات هدفمندی صحبت می‌کنم که به اقتصاد افغانستان فرصت تنفس می‌دهد. این به نفع جامعه بین الملل است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها