بسیاری از مردم تجربه درد پاشنه پا پس از ورزش کردن در تمامی سنین را داشته اند. با این حال، شاید کمتر کسی بداند دلیل بروز این درد چیست. «پا» ساختار پیچیده‌ای دارند و به تنهایی ۲۵ درصد استخوان‌های بدن را به خود اختصاص می‌دهد، دارای ۱۰۰ رباط، ماهیچه و تاندون است و بیش از ۳۰ مفصل دارد.
کد خبر: ۱۳۳۷۷۰۴

به گزارش جام جم آنلاین، همه ما می‌دانیم که ورزش کردن یکی از بهترین راهکار‌ها برای داشتن تناسب اندام و سلامتی است. گرچه ورزش کردن برای سلامت جسمی و روحی مناسب است، اما برخی مواقع پس از ورزش کردن شاهد درد در پاشنه هستیم.

بسیاری از مردم تجربه درد پاشنه پا پس از ورزش کردن در تمامی سنین را داشته اند. با این حال، شاید کمتر کسی بداند دلیل بروز این درد چیست.

«پا» ساختار پیچیده‌ای دارند و به تنهایی ۲۵ درصد استخوان‌ های بدن را به خود اختصاص می‌دهد، دارای ۱۰۰ رباط، ماهیچه و تاندون است و بیش از ۳۰ مفصل دارد.

خطر بروز درد در ناحیه پاشنه پس از انجام ورزش می‌تواند به دلایل مختلف افزایش یا کاهش یابد. از جمله مهمترین این دلایل می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- التهاب کف پا:

رایج‌ترین دلیل بروز درد در پاشنه پس از انجام فعالیت‌های ورزشی التهاب کف پا (التهاب غلاف پا) است. در این حالت تاندونی کف پا دچار التهاب شده و درد در بخش فاسئیت پانتار که نقش ضربه گیر را دارد و به استخوان پاشنه متصل است بروز می‌کند.

زیاده روی در انجام فعالیت، جراحت یا فعالیت نامناسب می‌تواند منجر به کشیدگی و یا پارگی این تاندون شده که در پی آن التهاب رخ می‌دهد. اصلی‌ترین علائم این مشکل درد است که می‌تواند خفیف یا شدید باشد. از دیگر علائم آن می‌توان به سفتی پاشنه، بروز درد شدید در هنگام صبح و زمانی که نخستین گام‌ها را بر می‌دارید، تورم و قرمزی، و درد قوس پا اشاره کرد.

۲- مشکلات ساختاری

مشکلات ساختاری در پا به ویژه زمانی که با فعالیت بیش از اندازه، اشتباه یا استفاده از کفش نامناسب همراه شود می‌توان باعث بروز درد در پاشنه شود. یکی از مهمترین این مشکلات ساختاری افزایش قوس کف پاست. در حقیقت قوس کف پا مانند کمک فنر عمل کرده و فشار را کنترل می‌کند.

حال اگر قوس کف پا شدید باشد، این فشار بر راس قوس پا وارد می‌شود. قوس کف اگر پایین‌تر باشد (کف پای صاف) نمی‌تواند میزان لازم فشار را خنثی کند. در هر دوی این حالت‌ها به تاندون کف پا فشار مضاعف وارد می‌شود. در این افراد خطر بروز خار پاشنه زیاد است.

از دیگر مشکلات ساختاری که می‌تواند منجر به بروز درد در ناحیه پاشنه شود می‌توان به مواردی همچون ضعف ماهیچه‌ها در بخش ماهیچه ساق پا، عدم هم ترازی (اگر مچ پا به سمت داخل یا خارج چرخیده باشد)، و جراحت یا مشکلات ساختاری در زانو یا لگن که می‌تواند بر روی عملکرد پا تاثیر بگذارد، اشاره کرد.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها