نماینده اتحادیه اروپا در سازمان های بین المللی در وین در بیانیه ای در شورای حکام ضمن تاکید بر اهمیت توافق هسته ای و حمایت کشورها از اجرای کامل آن، با استناد به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بیان مواضع اتحادیه اروپا درباره تحولات اخیر برنامه هسته ای ایران پرداخت.
کد خبر: ۱۳۳۷۵۹۷
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، در سازمان‌های بین المللی در وین، نماینده دائمی اتحادیه اروپا در وین در بیانیه‌ای درباره‌ی نظارت و راستی آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران، مطرح کرد: اتحادیه اروپا در این برهه حساس بر تعهد راسخش نسبت به حمایت مداوم از اجرای کامل و موثر برجام (توافق هسته ای) تاکید کرده و مصمم است به فعالیت با جامعه جهانی برای حفظ این توافق دارای اهمیت راهبردی برای ساختار عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای جهانی، ادامه دهد. اتحادیه اروپا از تمامی کشور‌ها می‌خواهد از اجرای آن طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل حمایت کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا از اقدامات متمرکز در کمیسیون مشترک برجام و تماس‌های نماینده عالی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام با تمامی شرکای مرتبط حمایت می‌کند. اکنون، از سرگیری مذاکرات در راستای بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و بازگشت ایران به اجرای کامل و هر چه سریع‌تر برجام، بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. بنابراین، اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد بدون تاخیر بیشتر به مذاکرات [احیای توافق هسته ای]وین بازگردد. این موضوع با توجه به توسعه پویای فعلی برنامه هسته‌ای ایران در حالی که نظارت و راستی آزمایی آژانس به طور جدی تضعیف شده است، اهمیت ویژه‌ای دارد.

بیانیه نماینده اتحادیه اروپا همچین مطرح می‌کند: اتحادیه اروپا مسائل مرتبط با خروج یک جانبه آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها توسط آن را تصدیق می‌کند. در کنار اجرای کامل و راستی آزمایی شده‌ی تعهدات هسته‌ای از سوی ایران، لغو تحریم‌های هسته‌ای یک بخش ضروری از توافق است. اتحادیه اروپا مایل است تاکید کند که تعهداتش را کاملا انجام داده است، از جمله در زمینه لغو تحریم‌ها تحت برجام.

در ادامه این بیانیه آمده است: شفافیت یکی از ارکان مهم برجام است. از این رو، اتحادیه اروپا درباره تصمیم ایران در ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برای به تعلیق در آوردن اجرای اقدامات شفاف سازی مقرر در برجام و پروتکل الحاقی که منجر به کاهش چشم گیر دسترسی آژانس و نظارت آن بر تاسیسات، فعالیت‌ها و اطلاعات مرتبط شده است، نگرانی عمیق خود را ابراز می‌دارد. علاوه بر این، ایران توضیحات بروزی ارائه نداده است و آژانس قادر نبوده است طبق پروتکل الحاقی، دسترسی تکمیلی به تاسیسات هسته‌ای ایران پیدا کند.

نماینده اتحادیه اروپا در بخش دیگری از بیانیه اش درباره فعالیت هسته‌ای با اشاره به اقداماتی از جمله نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته در برخی تاسیسات هسته‌ای ایران و افزایش سطح و ذخایر غنی سازی اورانیوم مطرح کرد: اتحادیه اروپا نگرانی بزرگی نسبت به اقدامات مداوم و ناسازگار ایران نسبت به برجام در زمینه فعالیت‌های تحقیق و توسعه دارد. برخی از این اقدامات هیچ توجیه غیرنظامی باورپذیری ندارند.

بیانیه اتحادیه اروپا در این راستا می‌افزاید: ما قویا از ایران می‌خواهیم تمانی اقدامات ناسازگار با برجام را به حالت قبل بازگرداند و بدون تاخیر به اجرای کامل آن از جمله در زمینه اقدامات شفاف سازی بازگردد و از اقدامات شرکای برجام در پرداختن با تمامی مسائل تحت چارچوب برجام حمایت کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها