این روزها بحث بر سر تزریق دوز سوم واکسن کرونا زیاد است آن هم در شرایطی که بسیاری دوز نخست را هم نزده اند. از سویی دیگر سازمان جهانی بهداشت در بیانیه ای تاکید کرده که دوز سوم فعلا ضروری ندارد. تکلیف دوز سوم چیست؟ بزنیم یا نزنیم.
کد خبر: ۱۳۳۷۴۸۹

به گزارش جام جم آنلاین ، به هر حال آنچه که محققان مختلف پیش بینی می کنند این است که بالاخره دوز سوم ضرورت خود را دارد و باید در زمان مناسب تزریق شود تا بدن به میزان قابل توجهی از آنتی بادی لازم برسد.

در این رابطه شروین شکوهی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای کشوری در رابطه با ضرورت تزریق دوز سوم واکسن کرونا به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: دوز سوم توصیه می شود اما در کشور ما فعلا اجرایی نیست. یکی ، دو دانشگاه در صدد اجرای طرح دوز سوم بودند که البته به جایی نرسید و تا آنجایی که من می دانم برنامه جهت اجرایی کردن دوز سوم برای الان نیست و در آینده اجرا خواهد شد.

شکوهی عنوان کرد: نکته ای که باید بسیار به آن توجه داشت این است که دوز دوم با دوز سوم از لحاظ علمی و عملکرد در بدن بسیار تفاوت دارد. روی هم رفته توصیه می شود کسانی که ریسک بالا دارند و از نقص ایمنی به هر دلیلی رنج می برند باید دوز سوم را تزریق کنند.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی افزود: چه در کشورهای دیگر و چه در اینجا دوز سوم در آینده یک نیاز است. این را هم باید بگویم مدتی قبل از اینکه در آمریکا تزریق دوز سوم مطرح شود در کشوری همچون امارات دوز سوم تزریق شد.

وی اذعان داشت: اثرگذاری یک واکسن در افراد متفاوت است. اگر می خواهیم دوز سوم را بزنیم باید ببینیم که دوزهای اول و دوم چقدر ایمنی در بدن ایجاد کرده است. شاید اصلا ضرورتی نداشته باشد که دوز سوم را بزنیم. شاید هم واقعا یک نیاز اساسی باشد. ما در ایران نیز باید درگیر و دار دوز سوم در آینده باشیم. افراد زیادی هستند که سیستم ایمنی بدن آنها با نقص مواجه است.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در رابطه با اخبار مربوط به ایجاد عارضه قلبی در پی تزریق واکسن کرونا از هر نوعی گفت: این عارضه (بروز مشکل قلبی) در افراد احتمال زیادی ندارد و موارد نادری را در برمی گیرد. ما باید به این درک برسیم که واکسن ها انواع علائم و عوارض را دارند. در این رابطه باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

شکوهی در رابطه با پیش بینی وقوع موج ششم کرونا در کشور در مهر ماه پیش رو نیز گفت: اینکه موج ششم بیاید یا خیر کاملا بستگی به رفتار مردم دارد. ما اینجا سیر نزولی موج پنجم را شاهد هستیم و همین باعث شده تا برخی از مردم «وا» بدهند.

این پزشک متخصص در پایان گفت: آمارها به ما نشان می دهد که اکنون فقط 30 الی 40 درصد مردم درست رعایت می کنند. بقیه فکر می کنند چون کمی واکسیناسیون بهتر شده و کمی موج پنجم فروکش کرده پس همه چیز تمام شده است. اگر مردم درست رفتار کنند موج ششمی نخواهیم داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها