رمزگشایی از اسکلت کشف‌ شده زن و مردی در یک گور

عشاق 1500ساله چینی (+عکس)

عشاقی که حتی پس از مرگ نیز دست از یکدیگر نکشیدند؛ این تصویری تکان‌دهنده است که زمان را برای ذهن هر کسی چند ثانیه‌ای متوقف می‌کند؛ این دو که بوده‌اند و چه ماجرایی بر آنها گذشته است که حتی مرگ و گور را در آغوش یکدیگر تجربه کرده‌اند؟
کد خبر: ۱۳۳۶۲۸۰

البته در اکتشافات باستان‎ شناسی دفن مشترک یک زوج در تابوت‏هایی جداگانه و مدفون در یک اتاق یا در یک تابوت مشترک مرسوم است و بیانگر روابط خانوادگی آنهاست.

پیشتر در ایران نیز چنین اسکلت‌هایی را باستان‌شناسان یافته‌ بودند. نمونه مشهور «عشاق حسنلو» نامی است که باستان‌شناسان بر دو اسکلت انسانی نهاده‌اند که سال 1351 شمسی/ ۱۹۷۲میلادی در تپه حسنلو در نزدیکی شهر نقده در استان آذربایجان‌غربی کشف شد.

باستان‌شناسان تخمین می‌زنند آن دو اسکلت متعلق به ۸۰۰سال پیش از میلاد هستند و چنان در کنار هم قرار گرفته‌اند که به نظر می‌رسد پیش از مرگ، یکدیگر را می‌بوسیده‌اند.

اما این بار کشف جفت اسکلت دیگری در چین باستان‌شناسان را شگفت‎زده کرده‌است، یافتن اسکلت زوجی در گورستانی باستانی در چین است که یکدیگر را در آغوش گرفته‎اند و عشقی ابدی را از دوران خود به یادگار گذاشته‌ اند.

عشاق 1500ساله چینی (+عکس)

نگاه یکتایی که این جفت اسکلت به عشق، زندگی، مرگ و زندگی پس از مرگ داشته‎اند، باعث شده‌ است بقایای اسکلت‎شان حفاری کامل نشود و به‎همین شکل در موزه به نمایش درآید. البته با همین اندازه کاوش نیز اطلاعات زیادی دستگیر باستان‎شناسان شده‌است.

رمزگشایی از عشاق باستانی

مرد با حدود 161 سانتی‎متر قد بازویش شکسته، در استخوان پای راستش اثر فرو رفتن مهمیز وجود دارد و یکی از انگشتان دست راستش مفقود شده‌است. به احتمال زیاد در زمان مرگ بین 29 تا 35 سال داشته‌است.

در مقابل، همسرش بین 35 تا 40 سالگی درگذشته‌است و با 157سانتی‎متر قد و چند سوراخ در دندان‎هایش از سلامت نسبی بیشتری برخوردار بوده‌است.

بعید به نظر می‎رسد این زوج به‎دلیل خشونت، بیماری یا مسمومیت جان خود را از دست داده‌باشند. فرض محتمل این است که مرد اول مرده و بعد همسرش خود را قربانی کرده‌است تا در کنار او دفن شود. گرچه برعکس این فرض نیز با احتمال کمتری ممکن است صادق باشد.

عشاق 1500ساله چینی (+عکس)

به‎گفته پژوهشگران در هزاره اول پس از میلاد، زمانی که این زوج زندگی می‎کردند؛ ابراز عشق و تلاش معشوق برای رسیدن به عاشق در فرهنگ چین، بسیار ارزشمند بوده‌است.

ازهمین‎رو، خاکسپاری این زوج نیز هنرمندانه صورت گرفته‌است. بدن مرد به سمت زن خمیده و با دست‎هایش او را در آغوش گرفته‌است، از طرفی سر اسکلت زن نیز به سمت پایین خم شده، گویی بر شانه‏های مرد آرام گرفته‌است.

به‏ علاوه زن در دست چپ و انگشت حلقه، یک حلقه دارد. پژوهشگران دانشگاه شیامن (Xiamen) چین معتقدند وجود حلقه بیانگر ادغام فرهنگ چینی‎ها با کشورهای واقع شده در جاده‌ابریشم و غرب آسیاست.

در آن زمان، چین تغییرات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی زیادی را به‎واسطه جاده‌ ابریشم و از آسیای‌ مرکزی، خاورمیانه، آفریقای شمالی و اروپا تجربه کرده‌است.

شکل قبرها و ظروف سفالی به‌ دست‌ آمده از این منطقه، نشان می‎دهد این گورستان متعلق به حدود سال ‎های 386 تا 543 سال پس از میلاد مسیح است و 600 گور دیگر نیز در آنجا پیدا شده‌است.

ریحانه رادی - دانش / روزنامه جام جم

منبع: Science Alert

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها