«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین ضمن هشدار درباره عضویت اوکراین در ناتو اعلام کرد، شبه جزیره کریمه بخشی از فدراسیون روسیه است.
کد خبر: ۱۳۳۶۰۱۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، سخنگوی کرملین با تاکید بر تعلق شبه‌جزیره کریمه به روسیه اعلام کرد، کریمه نمی‌تواند جزء دستور کار دیدار رئیس‌جمهور روسیه با همتای اوکراینی قرار داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری تاس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه موضع مسکو در قبال شبه جزیره کریمه را تکرار کرد و گفت که هیچ پیشرفتی برای برگزاری دیدار روسای جمهور روسیه و اوکراین ایجاد نشده است.

مقام‌‎های اوکراین بار‌ها اعلام کرده‌اند که این کشور همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ درباره الحاق شبه جزیره کریمه به فدراسیون روسیه را غیرقانونی می‌دانند و مسکو را به اشغال خاک اوکراین متهم کرده‌اند.

پسکوف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «روسیا ۱» گفت: «موضوع این است که مساله کریمه اصلا برای ما مطرح نیست، اما دفتر (ولودیمیر) زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین به ما گفته شد که او می‌خواهد درباره کریمه صحبت کند. موضع ما چیست؟ خوب مشخص است که موضع ما جز این نیست که این یک منطقه متعلق به فدراسیون روسیه است».

سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با تاکید بر اصرار اوکراین برای گنجاندن موضوع کریمه در دیدار زلنسکی با پوتین افزود: «به همین دلیل است که تاکنون هیچ پیشرفتی (برای برقراری دیدار روسای جمهور دو کشور) ایجاد نشده است».

سخنگوی کرملین البته تاکید کرد که روسیه خواهان عادی سازی روابط با اوکراین است، اما این کشور همین تمایلی برای تحقق این موضوع نشان نداده است.

دیمیتری پسکوف به شبکه «روسیا ۱» گفت: «اگر بخواهیم درباره اراده سیاسی رئیس‌جمهور پوتین صحبت کنیم، او به طور شفاف این موضوع را بیان کرده است. او آماده دیدار (با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین) است و اعتقاد دارد که وضعیت تاسف‌بار روابط روسیه-اوکراین غیرقابل قبول است و این وضعیت باید اصلاح شود، اما ما چنین اراده سیاسی متقابلی را از سوی کی‌یف مشاهده نکرده‌ایم».

به گفته پسکوف، مواضع و رویکرد‌های «روسیه‌هراسی» در سیاست اوکراین هنوز غالب است و نیرو‌ها و گروه‌های اوکراینی که خواهان مذاکره با روسیه هستند، هم اکنون در حبس خانگی بسر می‌برند.

او گفت: «متاسفانه ما شاهد هستیم که آن نیرو‌هایی که در اوکراین دارای رویکرد متوازن‌تری هستند و از مذاکره با روسیه درباره موضوعات اساسی حمایت می‌کنند، در بازداشت خانگی هستند و دادگاه‌ها هم حکم حبس خانگی آن‌ها را تمدید می‌کند. این‌ها چیز‌هایی است که ما شاهد هستیم. این رویکرد روسیه هراسی بر همه چیز غالب شده است».

سخنگوی پوتین درباره اظهارات و رایزنی‌های ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین با کشور‌های اروپایی و آمریکا علیه خط لوله «نورد استریم ۲» هم موضع گرفت.

رئیس‌جمهور اوکراین پیش از این گفته بود که خط لوله نورد استریم ۲ یک «تهدید بزرگ علیه اروپا» است. این خط لوله قرار است گاز طبیعی را از روسیه به آلمان و برخی کشور‌های اروپایی منتقل کند.

سخنگوی کرملین با رد مواضع رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «زلنسکی می‌گوید که نورد استریم ۲ خطری شدید برای امنیت اروپا است. این حرف، بی معنی است. برعکس این (خط لوله انتقال گاز) کمکی به تضمین امنیت انرژی اروپا است».

سخنگوی ولادیمیر پوتین درباره گسترش ناتو به سمت شرق و چسبیدن این ائتلاف نظامی غربی به نزدیکی مرز‌های روسیه هم هشدار داد.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد، خواست ادامه‌دار اوکراین برای الحاق به ناتو و تمایل روی کاغذ ایالات متحده برای بررسی و صحبت کردن در این باره، یک تهدید فوری (برای روسیه) است».

به گفته این مقام روسیه، «زلنسکی می‌گوید که "ما خواهان پیوستن به ناتو هستیم و به دنبال این الحاق هستیم". آمریکایی‌ها می‌گویند که "بسار خوب این عالی است منتهی شرایط خاصی دارد و این شرایط را اجرا کنید و ما با آغوش باز منتظر شما خواهیم ماند"».

پسکوف افزود: «این (عضویت اوکراین در ناتو و تمایل آمریکا برای مذاکره در این باره) یک تهدید فوری علیه روسیه است و این گسترش احتمالی زیرساخت نظامی ناتو به سمت مرز‌های ما است».
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها