رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم:

کرونا درمان اختصاصی ندارد

یک متخصص عفونی، نسبت به مصرف خودسرانه سرم در منزل هشدار داد و گفت: به هر میزان که سن فرد مبتلا به کرونا بالاتر و یا دچار بیماری زمینه ای باشد، خود درمانی با بروز مشکلاتی همراه خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۳۴۷۲۰

به گزارش جام جم آنلاین، شروین شکوهی با انتقاد از روش‌های نادرست درمانی از سوی برخی اکیپ‌های درمان در منزل برای مبتلایان به کرونا، اظهار کرد: متأسفانه یکی از روش‌هایی که این روزها متداول شده و افراد زیادی را قربانی خود کرده، اعزام اکیپ‌های درمان در منزل است، این کار به رغم بار مالی که برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند در بسیاری از موارد به دلیل عدم سواد و تجربه کافی این گروه‌ها به میزان قابل توجهی نیز مشکل آفرین شده است.

وی با بیان اینکه روش‌های نادرست و خود درمانی‌های بی رویه موجب کاهش و ایجاد بحران سرم در کشور شده است، افزود: متأسفانه درمان‌ های خودسرانه باعث شده، سرم حتی برای افرادی که در بیمارستان‌ها به آن احتیاج مبرم دارند، هم نایاب شود.

شکوهی ادامه داد: سرم برای مبتلایان به کرونا معجزه نمی‌کند، سرم ترکیبی از آب، قند و نمک است و افرادی که می‌توانند از مایعات استفاده کنند به هیچ عنوان نیازی به مصرف سرم ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: استفاده از سرم در بیمارانی ضرورت دارد که به دلایل مختلف مثل تهوع و استفراغ شدید قادر نباشند از مایعات استفاده کنند.

وی تاکید کرد: فقط در مواردی آن هم با تشخیص پزشک، اگر چنانچه امکان بستری شدن فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان وجود نداشته باشد و بیمار نیاز به سرم داشته باشد باشد می‌توان از سرم استفاده کرد.

شکوهی ضمن انتقاد از مصرف بی رویه و خودسرانه سرم در منزل برای بیماران کرونایی، گفت: تزریق سرم توسط افراد کم تجربه می‌تواند خطر آفرین باشد، سرم را باید فردی که با نحوه تزریق و رگ گیری آشنایی کامل دارد به بیمار تزریق کند.

وی افزود: باید سرمی که تزریق می‌شود با مشکلات بیمار همخوانی داشته باشد به طور مثال نمی‌توان به بیمار دیابتیک سرمی که حاوی قند است تزریق کرد و یا بیماری که از افت سدیم خون رنج می‌برد نمی‌تواند از سرمی که میزان سدیم آن کم است استفاده کند.

این متخصص عفونی ادامه داد: به طور کلی سرم درمانی در منزل مشکلات خاص خود را دارد، بیمار مبتلا به نارسایی قلبی و یا فردی که دیالیز می‌شود با مصرف خودسرانه سرم دچار بحران‌های غیرقابل جبران می‌شود.

وی با بیان اینکه هر اقدام درمانی و بهداشتی نیازمند داشتن سواد خاص و آگاهی است، افزود: در بیشتر موارد مشکلاتی که اقدامات خودسرانه درمانی و بدون مشورت با پزشک ایجاد می‌کند، از منفعت آن بیشتر است، اقداماتی که وضعیت بیمار را بحرانی‌تر و کار کادر پزشکی را به مراتب پیچیده ترمی کند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به هر میزان که سن فرد مبتلا به کرونا بالاتر باشد و یا دچار بیماری زمینه‌ای باشد، خود درمانی و یا مصرف خودسرانه سرم بدون مشورت با پزشک و در منزل خطرناک‌تر است.

شکوهی در ادامه با بیان این مطلب که مرطوب نگه داشتن مخاط تنفسی احتمال وخیم‌تر شدن حال بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را کاهش می‌دهد، تاکید کرد: به هیچ عنوان مصرف لبنیات در مبتلایان به کرونا منعی ندارد بنابراین خوردن شیر، ماست، آب میوه، انواع مایعات، چای و یا دمنوش برای درمان کرونا توصیه می‌شود.

وی در خاتمه با اشاره به ابعاد مختلف و ناشناخته کرونا، تاکید کرد: کرونا درمان قطعی ندارد و استراحت و مصرف مایعات فراوان مؤثرترین راه حل درمان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها