متخصص بیماری‌ هایی عفونی و گرمسیری مطرح کرد

تأثیر بالای دگزامتازون در بهبود کرونا

متخصص بیماری‌ هایی عفونی و گرمسیری گفت: دگزامتازون در مرحله التهابی در بیماران مبتلا به کرونا تأثیر معجزه‌آسایی داشته و جان افراد بسیاری را نجات داده است.
کد خبر: ۱۳۳۰۰۹۱

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر مسعود مردانی در خصوص اظهارات جدید مسؤولان بهداشت کشوری و جهانی درباره اثر درمانی دگزامتازون و دیگر دارو‌های گروه کورتن در درمان کروناویروس‌ ها، گفت: داروی دگزامتازون توانسته اثر معجزه‌آسایی در درمان بیماران کرونایی و در مرحله التهابی بگذارد.

این پزشک متخصص، ضمن تأکید بر اینکه تأثیر دگزامتازون در مرحله اوایل بیماری (ویرال) بیماری کرونا منفی و مصرف خودسرانه آن خطرناک است، بیان کرد: در مرحله ویرال یعنی اوایل بیماری، زمانی که ویروس در حال تکثیر شدن در بدن است تزریق دگزامتازون می‌تواند به تکثیر ویروس کرونا شدت بدهد.

دکتر مردانی تأکید کرد: بنابراین در این مرحله هیچ پزشکی حق ندارد کورتن تحویز کند و اگر پزشکی اقدام به تحویز کورتن در مرحله ویرال کند او را بازخواست می‌کنیم.

این متخصص بیماری‌ هایی عفونی و گرمسیری ضمن بیان اینکه فاز التهابی به زمانی می‌گویند که ویروس کرونا بر بدن غالب شده و ریه‌ها را اشغال کرده است، گفت:، اما در مرحله التهابی دگزا توانست جان انسان‌های زیادی را نجات دهد و ما هم اکنون در بیمارستان‌ها این دارو را تجویز می‌کنیم.

مردانی اضافه کرد: دگزا باید زیر نظر پزشک تجویز شود و ممکن است خطرناک باشد، اما وقتی عفونت به ریه‌های بیمار می‌رسد و وضعیت او وخامت پیدا می‌کند دگزا نجات‌دهنده است.

این متخصص عفونی ضمن بیان اینکه افراد نباید به خاطر انعکاس فکت‌های علمی در نشربات دست به خوددرمانی بزنند، بیان کرد: تأثیر دگزا در دوره ویرال بیماری کرونا باعث تشدید تکثیر ویروس و مرگ بیمار می‌شود، نباید کسی خودسرانه این دارو را استفاده کند و تجویز و نظارت پزشک بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: مصرف خودسرانه این دارو به شدت خطرناک است، همچنین عامل پوکی استخوان و در طولانی مدت عامل شکستگی‌هایی متعدد در استخوان می‌شود؛ ایجاد جوش و آکنه‌های پوستی و نامنظم کردن قند خون از دیگر عوارض دارو‌های کورتن است اگر به صورت خودسرانه یا برای خوددرمانی استفاده شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها