يك متخصص عفونى در گفت و گو با جام جم از ظهور گونه كوويد ٢٢ مى گويد

گذر از هر موج كوويد نشانه پايان كرونا نيست

درحالیکه در پیک موج پنجم هستیم و مرگ و میر هنوز سیر صعودی را طی می كند خبر از کووید 22 رسیده است که واریانت «super strain» است.
کد خبر: ۱۳۳۴۰۰۲

دكتر فريبا شيروانى، متخصص عفونى و عضو هيات علمى دانشگاه علوم پزشكى شهيد بهشتى با بيان اين مطلب در گفتگو با جام جم افزود:این واریانت که از تركيب ژنتیکی ویروس بتا و دلتا و گاما بوجود آمده است و ممكن است بیماریزایی و کشندگی بیشتری داشته باشد و محققین پیش بینی می كنند که در انتهای این سال میلادی بسیاری از کشورها را درگیر خواهد کرد.

وى افزود: واکسیناسیون اکثریت افراد جامعه بعنوان عامل مهم کنترل این بیماری شناخته شده است ولی اثر بخشی واکسن در مورد واریانت دلتا مورد سوال قرار گرفته است و در مورد سایر موتاسیون ها هم نمى توان از تاثیر بالای واکسیناسيون مطمئن بود از طرف دیگر ایمنی ایجاد شده در اثر واکسیناسیون هم در طول زمان کاهش می يابد لذا کشورها در پی واکسیناسیون مجدد افراد واکسینه با واکسن هایی هستند که پوشش بهتری برای ایمونیزاسیون در برابر واریانتهای جدید ایجاد کند لذا گذشت از هر موج کرونا نشانه اتمام کرونا نیست و احتمال بروز یک موج قوی تر تقریبا قطعی است.

وى تاكيد كرد: تنها راه نجات از شر ابتلا به این ویروس رعایت استفاده از ماسک ، عدم تماس نزدیک با سایر افراد ازفاصله نزدیک، شستشوی دست، دفع ترشحات سیستم تنفسی و گوارشی به روش بهداشتی و کم کردن ارتباطات اجتماعی در حداقل ممکن است. هنوز تا کنترل این ویروس سرکش راه زیادی باید طی شود. واکسیناسیون احتمال مرگ را کاهش می دهد و رعایت پروتکلهای بهداشتی کمک کننده قطعی به عدم ابتلا است.

پونه شيرازى - سلامت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها