سردبیر روزنامه «رأی الیوم» خطاب به «سعد الحریری»:

چرا آمریکا در گذشته برای لبنان نفت نیاورد؟

پس از مخالفت شدید رهبر جریان المستقبل لبنان با خرید سوخت از ایران، سردبیر روزنامه «رأی الیوم» خطاب به رهبر جریان المستقبل گفت که چرا که آمریکا در ماه‌های گذشته برای لبنان نفت نیاورد.
کد خبر: ۱۳۳۲۹۱۱

به گزارش جام جم آنلاین، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»، امروز (جمعه)، در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر به مخالفت «سعد الحریری»‌ رهبر جریان المستقبل لبنان با اعلام «سید حسن نصرالله» دبیرکل جنبش حزب‌ الله واکنش نشان داد.

رهبر جریان المستقبل لبنان، روز گذشته، پس از سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌ الله مخالفت خود را با اظهارات او در خصوص خرید سوخت از ایران اعلام کرد.

عطوان با اشاره به نقض مکرر حریم هوایی لبنان توسط جنگنده‌های تل‌آویو و سکوت برخی احزاب این کشور در این خصوص، نوشت: «آقای سعد الحریری شما که کشتی حامل نفت ایران برای لبنان را نقض حاکمیت لبنان تلقی می‌کنی. باشد! این حاکمیت کجاست هنگامی که جنگنده‌های اسرائیلی دمشق را از حریم لبنان هدف قرار می‌دهند؟!»

سردبیر رأی الیوم اضافه کرد: «چرا آمریکای مالک حاکمیت در ماه‌های گذشته برای لبنان از خلیج [فارس] نفت نیارود؟ لطفا ابتدا به عقل ملت خودتان احترام بگذارید!»

دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز گذشته، در سخنرانی خود به مناسبت سالروز شهادت امام حسین (ع) و یارانش اعلام کرده بود که کشتی‌های حامل سوخت تا ساعات آینده از ایران به سمت لبنان حرکت خواهند.

سید حسن نصرالله با هشدار به آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص تعرض به کشتی‌ های نفتی ایران، تأکید کرده بود که مقاومت لبنان این کشتی‌ها را به مثابه خاک کشور خود تلقی خواهد کرد.

سعد الحریری تنها پس از گذشت یک ساعت از این سخنرانی، در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر ضمن مخالفت شدید با این گام، تلقی کردن کشتی‌های ایران به مثابه خاک لبنان را «اوج تضییع حاکمیت ملی» لبنان قلمداد کرد.

تنها پس از گذشت چند ساعت از اظهارات دبیرکل حزب‌الله، واشنگتن نیز به منظور تقابل با این اعلام حزب‌الله گامی جدید برداشت به‌نحوی که دفتر ریاست جمهوری لبنان دیشب در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر آمریکا در بیروت در تماس با رئیس جمهور از طرحی برای ارسال برق و گاز از اردن و مصر به لبنان خبر داده است.

در بیانیه مذکور آمده بود که «میشل عون» تماسی تلفنی از «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت دریافت کرده است که در آن شیا به رئیس جهمور لبنان اطلاع داده که دولت آمریکا تصمیم دارد از اردن به لبنان برق وارد کند.

این اقدام آمریکا در حالی صورت گرفت که این کشور در جریان بحران یک‌ساله لبنان و‌ به‌رغم نیاز شدید این کشور به سوخت هیچگاه پیشنهاد چنین پیشنهادی را مطرح نکرده بود.

کشور لبنان یک سالی است که با بحران شدید اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند و در همه این مدت آمریکا نه‌تنها کمکی برای رفع مشکلات لبنان انجام نداده بلکه با تحریم این کشور به بهانه‌های مختلف معیشت لبنانی‌ها را سخت کرده است.

لبنان در در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) صحنه انفجار در بندر بیروت بود که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جای گذاشت. این انفجار کشور لبنان را وارد یک بحران سیاسی-اقتصادی-اجتماعی کرد.

بحران سوخت تا جایی در این کشور پیش رفته است که برخی منابع خبری از قطعی برق در بخش‌های جنوبی لبنان خبر دادند و ارتش این کشور اعلام کرد که فقط برای ۴ روز سوخت دارد و پس از آن دیگر نمی‌تواند به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

در پی تشدید این بحران، رسانه‌های لبنانی همچنین درباره خطر اتمام مازوت و قطعی برق در بخش‌های حیاتی این کشور از جمله بیمارستان‌ها هشدار دادند.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها