"اشرف غنی " سرانجام از کابل گریخت و کشورش را به مقصد تاجیکستان ترک کرد. عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه ملی در افغانستان از اشزف غنی به عنوان یک خائن یاد می کند و ژنرال بسم الله محمدی سرپرست وزارت دفاع افغانستان نیز رسما غنی را بابت ترک کشور در حساس ترین برهه زمانی ممکن، مورد لعن و نفرین قرار داده است. باید واقع بین بود! "اشرف غنی" یک شخص نیست، بلکه یک " نماد"است! او خروجی پروار شده و تزیین شده دموکراسی آمریکایی در افغانستان بود.مهره ای با طول عمر سیاسی معین که زودتر از آنچه می پنداشت تاریخ مصرفش برای دموکراتها و جمهوریخواهان آمریکا به پایان رسید.رفتن و آمدن اشرف غنی، هیچ یک به اراده خودش نبوده است!
کد خبر: ۱۳۳۲۴۷۷

رئیس جمهور فراری افغانستان، خود را مصداق کامل "دموکراسی " در کشورش می دانست! این دموکراسی، نه بر پایه صندوق رای و اراده شهروندان بلکه بر اساس ۲۰ سال کشتار و اشغالگری و تزریق فساد سیستماتیک به  ساختار سیاسی و امنیتی افغانستان و جلوگیری از تحقق استقلال واقعی افغان ها بنانهاده شده بود. آری!  محصول این دموکراسی خونین، از دست رفتن جان صدها هزار شهروند افغان و آوارگی میلیون ها نفر در این کشور بوده است. وقوع بحران های تلخ و مستمر امنیتی و عدم امکان آینده پژوهی موثر در خصوص آینده افغانستان ،ماحصل همین دموکراسی آمریکایی بوده است!صورت مسئله در افغانستان کاملا مشخص است!

خط قرمز مقامات دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا طی دو دهه اشغالگری در افغانستان، "تحقق اراده واقعی مردم افغانستان" بوده است، اراده ای که اگر واقعا تحقق پیدا می کرد، امروز افغانستان به نماد بحران در نظام بین الملل تبدیل نمی شد! مروری بر رویکرد 20 ساله اخیر آمریکا و متحدان آتلانتیکی آن در افغانستان، نشان دهنده همین حقیقت مطلق است! اشغالگران افغانستان با تزریق بحران های مزمن امنیتی بر پیکره این کشور جنگ زده از یک سو و استحاله سیاسی و فرهنگی مردم افغانستان و ممانعت غیرمستقیم از حضور و مشارکت آن ها در انتخابات،زمینه را برای استمرار مداخله مستمر خود در این کشور  مهیا ساختند. .در این میان، دموکراسی مسموم آمریکایی صرفا جنبه ای ظاهری و بدون خاصیت واقعی دارد.نکته حائز اهمیت این که شرکای اروپایی آمریکا نیز در این پروسه،شریک جرایم واشنگتن بوده اند.

در این میان باید رابطه علی و معلولی آشکار و نهفته در دل بحرانهای اخیر ( در افغانستان) به درستی ترسیم و تشریح شود. کاخ سفید و شرکای اروپایی آن، امروز باید پاسخگوی کلاف سردرگم موجود در افغانستان باشند."افغانستان بحران زده امروز" معلول " بحرانسازی آمریکا" است و لاغیر! در این معادله، ما از "حاکمیت آمریکا" به عنوان عامل بحرانساز سخن می گوییم نه صرفا دولت فعلی آمریکا. به عبارت بهتر، ​​​​​​​نه تنها بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا، بلکه ترامپ، باراک اوباما و جرج واکر بوش نیز جملگی  در ایجاد بحران های سیاسی- امنیتی مزمن  در افغانستان و انزوای شهروندان افغان در تعیین سرنوشت  خود دست داشته اند. امروز زمان آن رسیده است که یک بار برای همیشه، نتیجه عملکرد خونین 20  ساله آمریکا در افغانستان برای افکار عمومی دنیا تشریح شود.

حنیف غفاری/دبیر بین الملل روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها