اکسیر جوانی در دانه‌های انگور
نتایج تحقیقات در موش‌ها نشان داد

اکسیر جوانی در دانه‌های انگور

مطالعات تحقیقاتی نشان داد که پیوند مدفوع از موش‌های جوان به موش‌های پیر می‌تواند در بهبود عملکرد شناختی و فیزیولوژیکی مؤثر باشد.
مطالعات تحقیقاتی نشان داد که پیوند مدفوع از موش‌های جوان به موش‌های پیر می‌تواند در بهبود عملکرد شناختی و فیزیولوژیکی مؤثر باشد.
کد خبر: ۱۳۳۱۳۳۴
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از نیواطلس، تحقیقات جدید منتشر شده در مجله علمی نیچر ایجینگ، حاکی از نشانه‌های اولیه از چگونگی تأثیر احتمالی باکتری‌های روده بر روند پیری مغز در پستانداران ارائه داده است. این مطالعه نشان داد که پیوند مدفوع از موش‌های جوان به پیر، برخی از جنبه‌های تحلیل رفتن مغز بر اثر افزایش سن را معکوس می‌کند.

در چند سال گذشته مطالعات شگفت‌انگیز متعددی از ارتباط جالب جمعیت گسترده باکتری‌های ساکن روده ما که در اصطلاح به آن «میکروبیوم» گفته می‌شود و سلامت عمومی بدن پرده برداشته است. اوتیسم، بیماری پارکینسون، افسردگی و حتی خلق‌وخوی فرد، همگی به نوعی با میکروبیوم روده در ارتباط هستند.

یک مطالعه تأثیرگذار در سال ۱۳۹۶/ ۲۰۱۷ نشان داد که پیوند مدفوع از بچه ماهی برکه‌ای جوان به ماهی مسن‌تر طول عمر ماهی پیر را تا ۳۷ درصد افزایش می‌دهد. اما تا به حال تحقیقات زیادی روی پیوند مدفوع جوان و پیر در پستانداران انجام نشده بود.

این تحقیقات جدید به صورت دقیق بر پیری مغز متمرکز شده است. نمونه مدفوع از موش‌های جوان (سه ماهه) جمع‌آوری و به موش‌های مسن (۲۰ ماهه) پیوند داده شد. پیوند مدفوع چندین بار در هفته و به مدت چهار هفته تکرار شد.

در پایان این آزمایش یک ماهه، برخی تغییرات شناختی و فیزیولوژیکی در موش‌های مسنی که پیوند مدفوع جوان دریافت کرده بودند، مشاهده شد. محققان با استفاده از یک آزمایش ماز ساده (مسیر مارپیچ)، شاهد بهبود توانایی یادگیری و حافظه فضایی طولانی‌مدت در موش‌های مسن بودند.

پژوهشگران با بررسی دقیق‌تر مغز حیوانات مورد آزمایش، متوجه تغییرات معکوسی در روند تحلیل بخش هیپوکامپ مغز وابسته به سن شدند. این مشاهده به ویژه در رابطه با تغییرات وابسته به سن در فعالیت میکروگلیا حائز اهمیت است. میکروگلیاها، نوعی از سلول‌های ایمنی مغز هستند که برای شناخت و انعطاف‌پذیری عصبی ضروری هستند و در تخریب عصبی که منجر به کاهش توان شناختی وابسته به سن می‌شود، نقش دارد.

جان کریان، محقق اصلی کالج دانشگاه کورک (UCC) می‌گوید: «این تحقیقات جدید می‌تواند بازی را تغییر دهد، زیرا ما دریافتیم که میکروبیوم می‌تواند فرایند تحلیل رفتن توان مغز ناشی از افزایش سن معکوس کند. علاوه بر این شواهدی مبنی بر بهبود توانایی یادگیری و عملکرد شناختی نیز مشاهده کرده‌ایم.»

البته امکان تطابق این نتایج با فرآیند پیری در انسان هنوز خیلی مشخص نشده است. کریان تأکید می‌کند که هنوز کار‌های زیادی باید انجام شود تا این یافته‌ها به هر نوع درمان انسانی بتواند تبدیل شود.

شان گیبونز، متخصص میکروبیوم که در این مطالعه همکاری نداشته است در گفتگو با ساینس مگ، این مطالعه را «یک تور قدرت» نامیده است. گیبونز همچنین خاطرنشان می‌کند که تاکنون مطالعات پیوند مدفوع بر روی موش‌ها یافته‌های گوناگونی را ارائه کرده است، که نشان می‌دهد ما باید اطلاعات بیشتری در مورد ارتباط روده و مغز با واسطه میکروبیوم داشته باشیم.

پل راس، مدیر مرکز تحقیقات میکروبیوم اِی‌پی‌سی ایرلند، خوش بین است که این نوع یافته‌های اولیه می‌تواند در آینده به توسعه درمان‌های میکروبی برای پیری مغز منجر شود.

راس می‌گوید: «این تحقیق پروفسور کریان و همکارانش اهمیت میکروبیوم روده را در بسیاری از جنبه‌های سلامت و به‌ویژه در محور مغز/روده نشان می‌دهد که عملکرد مغز می‌تواند به طور مثبت تحت تأثیر قرار گیرد. این مطالعه در آینده امکان تنظیم میکروبیوتای روده را به عنوان یک هدف درمانی برای تأثیر بر سلامت مغز فراهم می‌کند.»

این مطالعه جدید در مجله نیچر ایجینگ (Nature Aging) منتشر شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها