سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر داد

حضور ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور در مراسم تحلیف رئیسی

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از حضور ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور در مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی خبر داد.
کد خبر: ۱۳۲۹۷۷۰

به گزارش جام جم آنلاین، سید نظام‌الدین موسوی در نشست خبری ظهر امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان برای حضور در مراسم تحلیف اعلام آمادگی کردند که ۱۰ نفر از سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ وزیر دیگر، فرستادگان روسای دولت‌ها، نواب رئیس مجالس، هیات‌های پارلمانی، روسا، مقامات و نمایندگان ۱۱ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: در این مراسم نمایندگان دبیرکل سازمان ملل، رئیس اوپک، IPU و اتحادیه اروپا، اتحادیه اوراسیا، اتحادیه بین المجالس، اتحادیه بین المجالس اسلامی، بین المجالس آسیایی، اکو و نمایندگان شخصیت های برجسته ادیان و مذاهب و همچنین شخصیت های موثر فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام حضور خواهند یافت. همچنین تمهیدات ترافیکی برای این مراسم اندیشیده شده که به اطلاع مردم پایتخت خواهد رسید.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به محدودیت در دعوت از مهمانان داخلی به خاطر حضور مهمانان خارجی و همچنین شرایط کرونا یادآور شد: البته طبق قانون اساسی رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان باید حضور داشته باشند و مابقی مهمانان در حد عرف دعوت خواهند شد. همچنین برای پوشش خبری مراسم ۴۰۰ درخواست از رسانه های داخلی و خارجی داشتیم که تمهیدات برای حضور ۱۷۰ خبرنگار داخلی و خارجی از بیش از ۳۰ کشور فراهم شد. طبق ادوار گذشته بعد از خیر مقدم و خوش آمد گویی رئیس مجلس، مراسم تحلیف طبق قانون اساسی اجرا می شود و رئیس جمهور پس از ادای سوگند به صورت رسمی سکان اداره قوه مجریه را به عهده می گیرد.

موسوی مراسم تحلیف را نمادی از مردم سالاری و انتقال مسالمت آمیز قدرت دانست و گفت: این مراسم در همه ادوار با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار می شود و تلاش بر این است که به صورت با شکوه برگزار شود. در این دوره هم از مدت ها قبل ستادی توسط آقای قالیباف برای برگزاری این مراسم تشکیل شده که البته این ستاد باید شرایط کرونا و محدودیت های مربوط به آن را هم در نظر می گرفت. نهایتا روز ۱۴ مرداد که پنجشنبه و مصادف با سالگرد صدور فرمان مشروطیت است این مراسم در مجلس برگزار می شود.

وی با اشاره به همکاری دستگاه های مختلف با ستاد برگزاری مراسم تحلیف یادآور شد: دو سیاست در این ستاد حاکم بود یکی برگزاری با شکوه و آبرومند این مراسم و دیگری رعایت پروتکل های بهداشتی و شرایط ویژه کرونا. ما به رغم شرایط کرونایی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل ها از کشورهای مختلف برای حضور در این مراسم دعوت کردیم و علی رغم اینکه تردد بین کشورها از نظر ترددهای سیاسی در سطح پایینی است تعداد زیادی از مقامات و شخصیت های سیاسی خارجی از حضور در این مراسم استقبال کردند.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره احتمال معرفی کابینه دولت جدید در روز تحلیف نیز گفت: علی القاعده این خبر باید توسط دوستان رسانه ای مرتبط با رئیس جمهور منتخب مطرح شود. ایشان حداکثر دو هفته بعد از تحلیف باید در نامه ای کلی اسامی وزرای پیشنهادی خود را به همراه شرح حال و سوابق اعلام کند. ما هنوز خبر قطعی در این رابطه نداریم و اگر خبری برسد اعلام می کنیم.

موسوی در پایان با اشاره به برگزاری جشنواره رسانه ای بهارستان از سوی روابط عمومی مجلس از رسانه ها برای ارسال آثار در محورهای مرتبط با این جشنواره دعوت کرد.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها