نیروهای دولتی افغانستان در حالی که جنگجویان طالبان به مراکز نگه داری پنج هزار زندانی طالبان نزدیک می شوند به تلاش خود برای حفاظت از زندان ها افزوده اند.
کد خبر: ۱۳۲۹۶۰۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، مقامات امنیتی افغانستان هشدار می‌دهند که چنانچه تعدادی از این زندانیان موفق به فرار شوند حضور آن‌ها موجب تقویت طالبان در صحنه نبرد می‌شود و این درحالی است که طالبان هم اکنون نیز در حال کسب پیروزی‌های نظامی است.

یک مقام امنیتی محلی در قندوز که خواست نامش ذکر نشود، گفت: رهبران طالبان به جنگجویان خود می‌گویند که آزادی این زندانیان بسیار مهم است، زیرا به آن‌ها برای تقویت نیرو‌ها نیاز دارند.

کسب آزادی جنگجویان طالبان از زندان‌ها برای این گروه اهمیت زیادی دارد، زیرا با توجه به پیشروی‌های نظامی به افراد بیشتر برای حفظ مناطق تصرف شده نیاز دارند.

وزارت داخلی افغانستان و دفتر اداره زندان‌ها از اعلام آمار دقیق زندانیان طالبان خودداری کرد، اما یک مقام محلی در قندوز و یک مقام ارشد امنیتی در کابل گفتند تعداد این زندانیان حدود پنج هزار نفر است.

تلاش‌ها برای محافظت از زندان‌ها پس از آن تشدید شد که ده‌ها زندانی هنگام حمله طالبان در اوایل ماه ژوییه از زندان بادغیس فرار کردند. تحقیقات نشان داد که برخی کارکنان با دریافت رشوه از طالبان کار فرار زندانیان را تسهیل کرده بودند.

تلاش نیرو‌های دولتی افغان برای جلوگیری از فرار زندانیان طالبان

مقام امنیتی در کابل گفت: رویداد زندان بادغیس و نیز گزارش‌هایی از توافقات بین طالبان و نیرو‌های دولتی که به طالبان اجازه داده مناطقی را بدون مقاومت تصرف نماید، موجب بازنگری در مدیریت زندان‌ها در سطح کشور شد و مدیران زندان‌ها در چندین استان به اتهام فساد و سوء مدیریت اخراج شدند.

این مقام خاطرنشان کرد که بعد از فرار زندانیان در بادغیس، محافظان زندان‌ها در شهر‌های آسیب پذیر تقویت شدند. در شهر قندوز در شمال که با مناطق تحت کنترل طالبان محاصره شده است، خانه‌های خالی مانده اطراف زندان به یک لایه امنیتی تبدیل شده اند. اقدامات مشابهی نیز در قندهار در جنوب انجام شده است. برخی از زندانیان نیز که "با ارزش" تلقی می‌شوند و شمارشان حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر است از چندین استان به زندان مرکزی کابل منتقل شده اند.

از سوی دیگر طالبان هدف قرار دادن زندان‌ها را تکذیب کرده است. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته است: برخی اوقات هنگامی که نبرد در نزدیکی زندان‌ها جریان دارد، زندانیان نیز شورش می‌کنند و محافظان فرار می‌کنند و این مساله به زندانیان اجازه می‌دهد که فرار کنند.

با این حال آزادی زندانیان یکی از خواسته‌های اصلی رهبران سیاسی طالبان در دوحه است؛ جایی که مذاکرات صلح از ماه‌ها پیش متوقف مانده است.

مجاهد گفت: ما خواستار آزادی زندانیان خود هستیم، اما نه از طریق زور، زیرا این کار جان آن‌ها را در خطر قرار می‌دهد.

دولت افغانستان سال گذشته بیش از پنج هزار زندانی طالبان را پیش از مذاکرات صلح آزاد کرد، اما اکنون می‌گوید که این اقدام حسن نیت دولت تنها موجب تقویت نظامی طالبان شده و بسیاری از زندانیان آزاد شده به میدان نبرد بازگشته اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها