وزارت امور خارجه در آستانه سالروز حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف

طرف های درگیر جنگ در افغانستان نزاع و و برادرکشی را پایان دهند

نماینده روسیه در امور افغانستان با بیان اینکه دولت کابل ضعیف و بی‌اثر شده، گفت حضور طالبان در شمال این کشور می‌تواند تهدید گروه تروریستی داعش علیه کشورهای آسیای مرکزی را مهار کند.
کد خبر: ۱۳۳۰۰۱۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، امروز (سه‌شنبه) گفت گروه طالبان، تهدیدی کوتاه‌مدت برای کشور‌های آسیای مرکزی به شمار نمی‌رود.

کابلوف طی سخنرانی در اندیشکده روسی «بنیاد گورچاکوف»، توضیح داد: «حضور جنبش طالبان در شمال افغانستان، تهدید فزاینده داعش علیه کشور‌های آسیای میانه را مهار خواهد کرد».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» وی اظهار داشت: «اظهارات دولت کابل در مورد ارتباط طالبان با گروه تروریستی القاعده، فقط گمانه زنی است و تلاش مقامات افغانستانی برای توجیه شکست‌های آن‌ها در میدان است».

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان همچنین افزود: «دولت افغانستان ضعیف و بی‌اثر است و در حال حاضر به هر قیمتی برای بقا تلاش می‌کند».

کابلوف در بخش دیگری از صحبت‌هایش از اینکه ایران نمی‌تواند به دلیل مخالفت‌های آمریکا، به مذاکرات صلح افغانستان بپیوندد، ابراز تأسف کرد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، وی در این‌باره تصریح کرد: «من شخصاً باور دارم که پاکستان و ایران اساساً مهمترین و با نفوذترین دولت‌ها در موضوع حل مشکل افغانستان هستند و در ابتدا وقتی تروییکای بزرگتر تشکیل شد (روسیه، چین، آمریکا و پاکستان)، ما باور داشتیم که ایران می‌توانید عضو پنجم آن شود».

این دیپلمات روس در ادامه گفت: «به دلیل وضعیت کنونی اتفاقات در روابط ایران-آمریکا، که همه می‌دانند، ایرانی‌ها به دلایل سیاسی و ایدئولوژیک نمی‌توانند در کنار یک میز با آمریکایی‌ها بنشیند. این باعث تأسف است، زیرا ما واقعا شرکای زیادی در این مرحله نداریم و برای ما مهم است که با ایرانی‌ها، پاکستانی‌ها، چینی‌ها و آمریکایی‌ها برای بیرون آوردن روند سیاسی در افغانستان از بن‌بست همکاری کنیم».

پیشتر سخنگوی سفارت روسیه در دهلی‌نو با اشاره به پیشنهاد مسکو برای حضور ایران و هند در گروهی برای تسهیل مذاکرات صلح افغانستان، گفته بود این اقدام می‌تواند پتانسیل این گروه را بیش از پیش بالا ببرد.

پیشنهاد مسکو برای پیوستن ایران و هند به‌عنوان اعضای جدید این گروه، چند روز بعد از آن بود که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در نشست ارتباطی در تاشکند گفته بود در حال مباحثه بر سر وارد شدن احتمالی بازیگران خارجی بانفوذ دیگری در ترویکا هستند.

پیش از این، نشست گفتگو‌های بین الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیأت عالی سیاسی طالبان روز چهارشنبه، ۱۶ تیرماه جاری به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و با سخنرانی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در محل وزارت امور خارجه در تهران افتتاح شد و روز پنجشنبه نیز در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ادامه یافت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها