اگر پنجشنبه بود و روزنامه را پیدا نمیکردی، باید صبر میکردی تا شنبه از راه برسد و هشت صبح جلوی کیوسک، شاید میتوانستی روزنامه را با نیازمندیهایش بخری و شروع کنی به ورقزدن... خدا میداند چند نفر از طریق پیداکردن شغلی در صفحه استخدام همین نیازمندیها، یا از طریق خرید و فروش اجناس و املاک چقدر سرنوشتشان تغییر کرده است.
نیازمندیهای روزنامهها هنوز هم هستند ... اما از وقتی اپلیکیشن و سایت «دیوار» محبوب و پرمخاطب شد، آن صفحههای کوچک چاپی با هزاران آگهی ریز و درشت، جزئی از نوستالژیهای میانسالان شد. جوانها هم که دیگر جز گوشی و اپلیکیشن، گوششان بدهکار چیز دیگری نیست. حالا سایت و اپلیکیشن دیوار است که مرجع تمام نیازمندیها در بستر فضای مجازی ایران شده و برای فروشندگان، خریداران و صاحبان کسبوکار کاملا شناخته شده است.
در دیوار میتوانی به رایگان آگهی بزنی و بدون صرف وقت و هزینه اضافی، آنچه دنبالش هستی را بخری یا بفروشی. شرکت دانشبنیان «آگهپردازان هوشمند» همان شرکتی است که پلتفرم دیوار را برای خرید و فروش و ارائه خدمات متنوع ارائه کرده است. اما از ماجراهای پشت این دیوار چقدر شنیدهای؟!
اشکان میر آرمندهی، مدیرعامل «آگهپردازان هوشمند» درباره شکلگیری ایده اولیه دیوار به جامجم میگوید: «دیوار فعالیت خود را از سال92 آغاز کرده است. اما ایده اولیه آن در سال 89 شکل گرفت. در آن زمان هلدینگ هزاردستان، محصول کافه بازار را عرضه کرد و حسام آرمندهی، عضو هیاتمدیره آن طی سفری که به سوئد داشت، به واسطه تجربه خرید و فروشی که در یکی از سایتهای خرید و فروش سوئد داشت، ایده اولیه شکلگیری دیوار به ذهنش رسید و نیاز وجود چنین پلتفرمی را در ایران احساس کرد. پس از آن با توجه به ارزش افزودهای که چنین خدماتی میتوانست ایجاد کند ایده اولیه دیوار مورد بررسی قرار گرفت. در تشکیل تیم دیوار از مهندسان و متخصصان برترین دانشگاههای کشور مثل دانشگاه صنعتی شریف کمک گرفته شده است و برای راهاندازی و توسعه بخشهای مختلف آن مهاجرت معکوس هم صورت گرفته است. هدف اصلی راهاندازی پلتفرم دیوار، رساندن خریدار و فروشنده به همدیگر و ارائه خدمات مفید و کامل برای ثبت آگهی و نیازمندیها بوده است.»
مزایا و خدمات ویژه دیوار در یک نگاه کارنامه؛
دستیار مطمئن شما در معاملات خودرو
از سال 98 خدمات کارشناسی خودرو و از سال ۹۹ خدمات خرید و فروش سفارشی خودرو در دیوار امکانپذیر شد و اکنون دیوار، خدمات تخصصی خودرو را در دل خود دارد. این بستر که با عنوان کارنامه راهاندازی شده است به ارائه یک گزارش دقیق و مشاوره در قیمت به کاربر کمک میکند تا خرید مطمئن و دقیقتری داشته باشید. اگر هم قصد فروش خودرو روی سایت دیوار را دارید، گزارش جامع کارنامه میتواند ضمیمه آگهی شما شود تا خودروی شما سریعتر فروخته شود.
پنل آژانس و مشاور املاک
یکی دیگر از مزایای دیوار نسبت به سایر پلتفرمها، شناسایی نیاز آژانسها و مشاوران املاک و ارائه خدمات این حوزه در قالب پنل آژانس و مشاوران املاک به مخاطبان است. مشاوران املاکی که تمایل دارند امکانات ویژهای را برای انتشار آگهی روی دیوار داشته باشند، میتوانند از پنل املاک دیوار بهره ببرند. این پنل برای مشاورانی که بهصورت فردی کار میکنند هم قابل استفاده است.
دیوار فروشگاهها برای مغازه های آفلاین
با همهگیری کووید-19 در سال 99 و آغاز فاصلهگذاری اجتماعی در کشور، بسیاری از کسبوکارها دچار مسائل و مشکلات زیادی شدند. در این بازه زمانی دیوار تلاش کرد با ایجاد امکانات و شرایط مناسب برای فروشگاههای حقیقی، فرصتی فراهم کند تا آنها هم بتوانند فروش مجازی داشته باشند. با این روش کسبوکارهایی که صددرصد آفلاین هستند میتوانند در پنل فروشگاههای دیوار، ویترین مجازی داشته باشند و محصولاتشان را معرفی کنند. در حال حاضر دیوار در تلاش است این امکان را علاوه بر تهران برای شهرهای دیگر هم اجرا کند.
خدمات استخدام وکاریابی
امکان دیگری که در سال 99 در پلتفرم دیوار ایجاد شده، امکان معرفی کارجوها و کارفرمایان است. پنل استخدام میتواند بستری برای کسانی باشند که به دنبال کار هستند و کسانی که مایلند برای موقعیت های شغلی شرکتهایشان فردی مناسب را پیدا کنند.
چالشهای فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک
مدیرعامل شرکت آگه پردازان هوشمند میگوید: «متاسفانه نهادها و سازمانها آنطور که باید نسبت به مدل کسب و کار دیوار و مسؤولیت دیوار و کاربران آشنایی ندارند و این باعث میشود وقتی برای آن قانون وضع میکنند نکات مهمی که برای پلتفرمهای کاربرمحور حیاتی است را در نظر نگیرند. این نبود آگاهی کافی درباره مسؤولیتهای ما در برابر مردم باعث میشود قوانین موجود، نیاز فعلی کشور را برطرف نکند. برای مثال سطح استفاده مردم در 15-10 سال گذشته تفاوت زیادی دارد و قوانین تجارت الکترونیک در این باره باید بهروز باشد. در بسیاری از کشورهای جهان دو یا چند پلتفرم مثل دیوار وجود دارد تا نیاز مردم را پاسخ دهد، اما «دیوار» در ایران بهعنوان اولین پلتفرم دادوستد سختی ها و چالش بسیاری را از سر گذرانده و هزینه زیادی داده است. ما در روند توسعه چالشهایی با بخشهای دادستانی و پلیس داشتیم که همواره تلاش کردیم با تعامل دو طرفه و همکاری موضوعات را حل و فصل کنیم.»
چطور بر محتوای آگهیها نظارت میکنیم؟
مدیرعامل شرکت آگهپردازان هوشمند میگوید: «برای نظارت و کنترل آگهیها ما دو بخش نظارتی را تعریف کردهایم: یکی در مرحله قبل از انتشار آگهیها و دیگر پس از انتشار. در مرحله اول یعنی قبل از انتشار، تیم نظارتی دیوار در این بخش تمام آگهیها را بررسی میکنند. این تیم جزو اولین تیمهای دیوار بوده که در ابتدای کار با دو نفر آغاز به کار کرد و امروز نیروی انسانی مشغول به کار در آن به بیش از 300 نفر رسیده است. از طرفی 35درصد محتوای آگهیها از طریق ربات و هوش مصنوعی مورد بررسی قرار میگیرد.در روش نظارت پس از انتشار آگهی مدتی است امکان گزارش از طرف کاربران هم فراهم شده است. فرض کنید کاربر آگهیای را ببیند که مشکل محتوایی دارد یا صورتی از کلاهبرداری است، در این صورت میتواند گزارش آن را اعلام کند و تیم دیوار پس از بررسی درباره آن آگهی تصمیم لازم را میگیرد. بررسی کیفیت و امنیت معاملات از مهمترین برنامههای ما برای دیوار بوده است و در این زمینه هم تلاش کردهایم تا بهترین خدمات را ارائه کنیم.» اشکان میر آرمندهی تصریح میکند: «مهمترین هدف ما شناسایی نیاز مخاطب و ارائه سرویس متناسب با آن بوده و هست. ما ماموریت خودمان را تسهیل داد و ستد در بستر اینترنت تعریف کردهایم اما افق پیش رویمان این است که گزینه اول خرید و فروش تمام کالاها و خدمات باشیم.»
راههای ارتباط با «دیوار»
وبسایت:divar.ir
اینستاگرام: divar.official
لینکدین: divarofficial
تلفن: 02174314000
آدرس: تهران، سعادت آباد، میدان فرهنگ، خیابان پیوند 2 ، پلاک 8
مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد