نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد

تماشای تلویزیون خطر «آپنه» را افزایش می‌دهد

اندازه پلاکت خون می‌تواند برای پیش بینی شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ حائز اهمیت باشد.
کد خبر: ۱۳۲۹۲۴۵
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مطالعه محققان نشان می‌دهد که از اندازه پلاکت خون می‌توان برای پیش بینی شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ استفاده کرد، همچنین پارامتر‌های منعکس کننده اندازه گیری پلاکت خون می‌توانند شاخص‌های مهمی برای نشان پلاکت‌ها و گردش‌های فعال باشد، اما این موضوع برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ خطر افزایش لخته خون را افزایش می‌دهد.

به طورکلی این تیم ارتباط میان میانگین حجم پلاکت (MPV)، عرض توزیع پلاکت (PDW) و نسبت سلول بزرگ به پلاکت (P-LCR) را با شدت بیماری و همچنین مرگ و میر بیماران کرونایی ارزیابی می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که شدت بیماری کووید ۱۹ با افزایش تولید پلاکت‌های بزرگ‌تر و جوان‌تر ارتباط دارد، به طوریکه هنگام مقایسه MPV، PDW و P-LCR، P-LCR مهمترین نشانگر زیستی برای ارزیابی فعالیت، پلاکت است.

آزمایش P-LCR در هنگام بستری شدن در بیمارستان می‌تواند بیماران کرونایی با افزایش خطر وقایع ترومبوتیک را شناسایی کند و به این ترتیب امکان پیشگیری وجود دارد.

گفتنی است؛ پلاکت‌ها ریزسلول بوده که حاوی گرانول‌های انعقادی هستند و هم در لخته شدن و هم در پاسخ ایمنی نقش اساسی دارند، آن‌ها علاوه بر بستن عروق خونریزی دهنده، در تشکیل غیرطبیعی لخته نیز شرکت می‌کنند، همچنین در طی عفونت ویروسی، پلاکت‌ها در ایمنوترومبوز با هر دو فرایند دخیل هستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها