نتایج یک مطالعه بین‌المللی نشان می‌دهد

تشخیص اسکیزوفرنی در سنین پایین با نشانگر زیستی

نتایج یک مطالعه بین‌المللی نشان می‌دهد میزان یک پروتئین به نام «CRMP۲» در نمونه خون بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی بیش از افرادی است که به این اختلال مبتلا نیستند و با آنالیز نمونه خون می‌توان اسکیزوفرنی را در سنین پایین و حتی قبل از مشاهده علائم بالینی آن تشخیص داد.
کد خبر: ۱۳۲۹۱۲۷

به گزارش جام جم آنلاین، این پروتئین در خون و مغز وجود دارد و فعالیت آن روی اتصالات عصبی تاثیرگذار است.

از طرفی فعالیت این پروتئین در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی متعادل نیست و از این طریق می‌توان بیماری را در سنین پایین تشخیص داد.

در واقع این پروتئین اتصالات سلول‌ های عصبی با یکدیگر را کنترل و تنظیم می‌کند و علاوه بر مغز، در لنفوسیت‌های خون نیز بیان (express) می‌شود و به راحتی در نمونه خون قابل مشاهده واندازه‌گیری است.

مطالعات نشان می‌دهد میزان این پروتئین در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی در مقایسه با افراد عادی بسیار بیشتر است و امکان تشخیص اسکیزوفرنی را در سنین پایین و قبل از مشاهده علائم فراهم می‌کند.

اسکیزوفرنی یک اختلال روانی مزمن و شدید است که ۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. این اختلال معمولا از دوران نوجوانی آغاز می‌شود و فرد مبتلا مدام دچار توهم، هذیان، افکار غیر طبیعی و حرکات نامتعارف است.

تحقیقات نشان می‌دهد احتمال بروز این اختلال در افرادی که در بستگان درجه یک خود بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی دارند، ۱۰ درصد بیشتر است.

آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد اسکیزوفرنی


- در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان به این اختلال مبتلا هستند.

- اسکیروفرنی معمولا به صورت تحریف در تفکر، درک، احساسات و رفتار مشخص می‌شود. این افراد معمولا صداهایی می‌شوند و تصاویری می‌بینند که در واقعیت وجود ندارد و معمولا توهمات ثابت و غلطی دارند که روی آن پافشاری می‌کنند.

- اسکیزوفرنی بر عملکرد شغلی و آموزشی و به طور کلی تمام جنبه‌های زندگی فرد تاثیرگذار است و یکی از مهمترین دلایل ناتوانی اجتماعی و اقتصادی محسوب می‌شود.

- احتمال مرگ زودرس در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی دو تا سه برابر بیشتر از عموم است و دلیل آن نیز بیماری‌های قابل پیشگیری مانند بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های متابولیکی مانند دیابت و انواع عفونت برآورد شده است.

- انگ، تبعیض اجتماعی و نقض حقوق بشر در این افراد در بسیاری نقاط دنیا دیده می‌شود.

- اسکیزوفرنی قابل درمان است. درمان‌های دارویی و روان درمانی در این افراد بسیار موثر گزارش شده است.

شایع‌ ترین علائم بیماری اسکیزوفرنی

- توهم شامل شنیدن، دیدن یا احساس اشیا یا رویدادهایی که در واقعیت وجود ندارند.

- هذیان شامل عقاید اشتباه تثبیت‌شده و بدبینی که فقط در بیمار وجود دارد؛ به طوری که حتی در صورت مشاهده علائم خلاف نیز از آنها دست نمی‌کشد.

- رفتارهای غیر طبیعی مانند سرگردانی و بی هدفی، غر زدن یا خندیدن بی دلیل،‌ رفتارهای عجیب بی‌دلیل

- گفتار و کلام نامربوط و غیر قابل درک

- ناهنجاری‌های اجتماعی و عدم ارتباط با دیگران

دلیل ابتلا به اسکیزوفرنی چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهد اسکیزوفرنی دلیل مشخص و واحدی ندارد و می‌توان آن را برآیندی از عوامل ژنتیکی و محیطی دانست. عوامل روانی و اجتماعی نیز بر بروز این عارضه موثر هستند.

وظیفه ما به عنوان فردی از جامعه در صورت مواجهه با این افراد چیست؟

دسترسی به تسهیلاتی از قبیل مسکن و شغل، این افراد را در امنیت قرار می‌دهد و می‌تواند به ایجاد انگیزه برای درمان کمک کند. هریک از ما به عنوان بخشی از اجتماع باید درک و رفتار درست در مواجهه با این افراد را بیاموزیم؛ چراکه محیط اجتماعی می‌تواند این افراد را به سمت درمان و آرامش هدایت کند و امکان زندگی عادی را در اختیارشان قرار دهد.

اسکیزوفرنی و کووید ۱۹

هنوز اطلاعات تایید شده‌ای در این زمینه وجود ندارد که اسکیزوفرنی احتمال بروز کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد؛ ولی مطالعات قبلی نشان می‌دهد این افراد بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به انواع عفونت هستند.

محققان احتمال می‌دهند بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی از طریق بی توجهی و بی علاقگی به خود ممکن است پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و در معرض عفونت قرار گیرند. از طرفی تبعات روانی پاندمی بر جامعه و افراد بر این بیماران نیز بی‌تاثیر نبوده و می‌تواند باعث عدم اطمینان آنان شود.

این دستاورد که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه یوکوهاما در ژاپن و گروه روانپزشکی دانشگاه هاروارد در بلمونت آمریکا صورت گرفته، در نشریه PNAS منتشر شده است.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها