پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بررسی کردند

بررسی تاثیر کاکل ذرت در دفع سنگ‌ کلیه

پژوهشگران با انجام یک مطالعه تاثیر کاکل ذرت را در دفع سنگ‌ های کلیه بررسی کرده و اثربخشی آن را با داروی تامسولوسین خوراکی مورد ارزیابی قرار دادند.
کد خبر: ۱۳۲۹۱۲۰

به گزارش جام جم آنلاین، برخی بررسی‌ها عنوان می‌کنند که کاکل ذرت در درمان التهابات تمام قسمت­‌های دستگاه ادراری، موثر است.

همچنین این گیاه خاصیت پاک‌­سازی رادیکال‌­های آزاد را دارد. به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با انجام مطالعه‌ای تاثیر کاکل ذرت در دفع سنگ­‌های کلیه و حالب را بررسی کردند و اثر آن را با داروی «تامسولوسین» خوراکی مورد بررسی قرار دادند.

برای این بررسی بیماران در دو گروه درمان با کاکل ذرت و درمان با داروی تامسولوسین قرار گرفتند. افراد هر دو گروه از نظر سن، جنسیت، محل سنگ، میانگین اندازه و تعداد سنگ‌­ها مشابه بودند.

نتایج این مطالعه نشان داد که بین دو گروه درمانی از نظر میانگین اندازه و تعداد سنگ‌­ها و درد بیماران تفاوت آماری معناداری وجود ندارد. در مقایسه درون گروهی قبل و بعد از مداخله(مصرف کاکل ذرت و داروی تامسولوسین)، کاهش معنی­‌داری در تعداد سنگ‌­ها، میزان درد و اندازه سنگ‌­ها در گروه مداخله و گروه کنترل مشاهده شد؛ با این وجود این تغییرات به طور کلی بین گروه مداخله و گروه کنترل از نظر آماری معنی‌­دار نبودند.

بررسی‌ها از نظر کارایی درمان بعد از مداخله نشان داد که در گروه تامسولوسین ۱۷.۵ درصد به طور کامل و ۳۲.۵ درصد به طور نسبی درمان شدند. همچنین افرادی که کاکل ذرت مصرف کرده‌بودند، ۲۵ درصد به طور کامل و ۲۷.۵ درصد به طور نسبی درمان شدند.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «مقایسه اثر کاکل ذرت و تامسولوسین بر کاهش درد و میزان دفع سنگ‌های چهار تا ۱۰ میلی متر کلیه و حالب مراجعه کننده به کلینیک اورولوژی شهید مفتح یاسوج در سال ۹۸» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و صدرالله محرابی، مجید حیدری، ناهید شاکری و دکتر حسین صادقی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در انجام این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها