وزیر دفاع روسیه تصریح کرد که مأموریت افغانستان و نیروهای ناتو در افغانستان به شکست انجامیده است.
کد خبر: ۱۳۲۹۰۳۸
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه روز گذشته (چهارشنبه) در سفر به تاجیکستان تصریح کرد که مأموریت ایالات متحده و ناتو در افغانستان شکست خورده است و اوضاع تحت کنترل دولت «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان نیست.

بر اساس گزارش خبرگزاری «ANI» هند، شویگو روز گذشته طی سخنرانی در نشست سازمان همکاری شانگ‌های (SC۰) تصریح کرد که جدیدترین تحولات در مناطق مرزی افغانستان و مهاجرت عظیم افغان‌ها به تاجیکستان و ازبکستان نشان می‌دهد که توافقات میان ایالات متحده و طالبان «در حال اجرا نیست».

وی با اشاره به این که طالبان کنترل مناطق وسیعی از افغانستان را به دست گرفته است، ادامه داد که اوضاع در افغانستان «بسرعت در حال بدتر شدن است و عملاً در حال خارج شدن از کنترل مقامات است. طالبان کنترل اکثر مناطق را به دست گرفته است».

این مقام دفاعی روسیه با ابراز نگرانی از احتمال قدرت گرفتن تروریست‌های داعش در منطقه گفت: «یکی از نگرانی‌های ویژه، تقویت جایگاه داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی است که به افزایش تهدید نفوذ آن‌ها به کشور‌های همسایه منجر شده است».

روز گذشته گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که بیش از ۱۵۰۰ نظامی از روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در رزمایش مشترک در منطقه نظامی «حرب میدون» در ۲۰ کیلومتری مرز افغانستان که قرار است بین ۵ تا ۱۰ اوت (۱۴ تا ۱۹ مرداد) برگزار شود، شرکت خواهند کرد (جزئیات بیشتر).

اخیراً شویگو و «شرالی میرزو» وزیر دفاع تاجیکستان در تماسی تلفنی درباره اقدامات مشترک برای مقابله با تهدید‌هایی که از سوی طالبان در منطقه مرزی تاجیکستان و افغانستان ایجاد شده، صحبت کرده بودند.

روسیه اخیراًمتعهد شده است تا به تاجیکستان برای ایجاد نقاط دیده‌بانی مرزی کمک کند. صد‌ها نیروی افغانستانی اوایل ماه جاری و در پی پیشروی نیرو‌های طالبان به تاجیکستان پناه بردند. نیرو‌های طالبان در حال حاضر چند منطقه و پایگاه مرزی با تاجیکستان را در کنترل دارند. تاجیکستان بعد از آن، این نیرو‌های افغانستانی را با یک پرواز به کابل اعزام کرد.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

ایالات متحده و دیگر کشور‌های عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آن‌ها در افغانستان ادامه داشته است.

همزمان با این خروج، حملات طالبان در بخش‌های مختلف افغانستان افزایش یافته و تنها در دو ماه گذشته، نزدیک به ۲۰۰ شهرستان به دست این گروه سقوط کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها