رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در ایران:

وظیفه واکسن؛ کاهش مرگ و میر / واکسن بزنید، حتی اگر شده فقط یک دوز

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا می گوید واکسن کرونا از هر نوعی قرار نیست که بیماری را ریشه کن کند بلکه در سال نخست واکسیناسیون فقط در کاهش آمار مرگ و میر موثر است.
کد خبر: ۱۳۲۸۳۸۹

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در ایران به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: مطلب بسیار قطعی و جدی در رابطه با واکسن ها این است که سال اول واکسیناسیون در هر کشوری چه ایران باشد چه جای دیگر بحث اصلی بر سر این است که افراد دچار بیماری شدید و بستری نشوند و به کام مرگ نروند. هدف اصلی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در سال اول واکسینه کردن همین است.

قانعی عنوان کرد: حالا ما هدف اولیه خود را از واکسیناسیون کردن بیان کردیم. تمام آنچه که در تمام دنیا در حال رخ دادن است و تمامی واکسن هایی که تایید شده اند صرفا بر این اساس بوده اند که نرخ مرگ و میر را کاهش بدهند. نتایج نشان داد واکسیناسیون در کاهش نرخ مرگ کاملا موثر بود.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا افزود: کاهش شدید مرگ کادر بهداشت و درمان یکی از شواهد موثر بودن واکسیناسیون است. اکنون به ندرت می شنویم فردی از کادر بهداشت و درمان فوت کرده است. البته هنوز افراد کادر درمان با وجود واکسیناسیون به بیماری کرونا مبتلا می شوند و اصلا باید تاکید کنم که حتی با وجود واکسینه شدن احتمال ابتلا به بیماری وجود دارد. اما بحث بر سر این است که واکسینه کردن باعث شده تا افراد نمیرند و بستری نشوند.

وی ادامه داد: اکنون ما به بستری شدگان در بیمارستان ها نگاه می کنیم. رده های سنی که تا امروز در کشور واکسینه شده اند به طور مشخصی کمتر بستری می شوند و به تبع مرگ کمتری در آنها وجود دارد.

این مقام مسئول اذعان داشت: ما اکنون دنبال مقایسه واکسن ها با یکدیگر نیستیم. اکنون در کل دنیا 11 میلیارد دوز واکسن تولید شده است که برای کل جمعیت جهان کافی نیست. بر اساس زیرساخت ها تا پایان 2021 همین میزان واکسن در جهان وجود دارد که البته پاسخگوی نیاز کل جمعیت نخواهد بود. به همین دلیل توصیه می شود حتی اگر شده یک دوز واکسن را هم بزنید تا مرگ و میر ناشی از کرونا کمتر شود. هدف فعلا همین است تا از جلوی مرگ و میرها کمتر شود.

قانعی یادآور شد: بحث دیگر بر سر این است در میان ویروس هایی که جهش پیدا کرده اند کدام واکسن از بقیه موثر است. واکسن های بر پایه mRNA بر اساس مطالعات گوناگون موثرتر از بقیه واکسن ها در برابر جهش یافته ها (واریانت ها) معرفی می شود. البته این مطلب بدان معنا نیست که بقیه واکسن ها از دور خارج بشوند و فقط یک واکسن باقی بماند؛ نه اصلا چنین نیست.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: به نظر می رسد فصل زمستان پیش رو به میزان کافی واکسن تولید داخل برای واکسیناسیون همگانی کل جمعیت کشور وجود داشته باشد. البته باید به این نکته توجه داشت که 95 درصد از مرگ و میر ناشی از کرونا برای افراد 50 سال تا امروز رخ داده است بنابراین اگر جمعیت بالای 50 سال را واکسینه کنیم حدود 90 درصد مرگ کرونایی کم می شود.

وی گفت: تاکید می کنم که هدف اول و اصلی واکسیناسیون نه در ایران که در کل جهان کاهش مرگ ناشی از ویروس کرونا است. اکنون هم امکان واکسیناسیون کل جمعیت وجود ندارد.

قانعی بیان داشت: بر خلاف این تصور که واکسن کل بشر را از کرونا راحت می کند حداقل تجربه در رابطه با کشور انگلیس نشان داد این موضوع صحت ندارد. آنها کل جمعیت خود را واکسینه کردند و سپس تمامی محدودیت ها را برداشتند. اما به دنبال این اتفاق دوباره موج جدیدی از بیماری کل این کشور را فرا گرفت. این اتفاق نشان می دهد که انتظار ما از واکسیناسیون کردن در سال اول فقط باید کاهش مرگ و میر باشد.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: با وجود شدت بیماری کرونا در انگلیس و افزایش موارد ابتلای روزانه در این کشور، موارد مربوط به مرگ بسیار کم و دو رقمی است. این کشور قبلا نرخ مرگ و میر روزانه بدتری را تجربه کرده است.

قانعی در ادامه گفت: ما اکنون باید 20 میلیون دوز واکسن در کشور تامین کنیم. البته این میزان واکسن بر اساس واردات و تولید داخل تا پاییز انجام خواهد شد و جمعیت هدف بالای 50 سال به طور کامل واکسینه خواهند شد. گروه های پرخطر نظیر دیابتی ها، بیماران قلب و عروق و مبتلا به فشار خون نیز همین جمعیت هدف هستند.

وی افزود: بعد از این اقشار نوبت به دیگر گروه ها می رسد. من می توانم این اطمینان را بدهم که تا زمستان دوزهای کافی واکسن برای ایران تامین خواهد شد و کل جمعیت کشور را واکسینه می کنیم.

این پزشک متخصص یادآور شد: دستورالعمل ساده ای برای تزریق واکسن کرونا برای افراد به خصوص افرادی با بیماری های خاص وجود دارد. وقتی پیامک برای تزریق واکسن به یک فرد ارسال می شود از همان واحد تزریق کننده نکاتی هم در رابطه با بیماران زمینه ای گفته می شود. اما در مجموع در رابطه با تزریق واکسن کرونا موضوعی وجود ندارد که مثلا بگوییم این کار را بکنید، این غذا را بخورید یا این موضوع را رعایت کنید. به هر حال واکسن یک ویروس غیرفعال و کشته شده است که از آن جهت واکسینه کردن استفاده می شود و خطری ندارد.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اذعان داشت: واکسن ها سیستم ایمنی را تحریک می کنند تا علیه ویروس کرونا آنتی بادی تولید کنند. در رابطه با واکسن کرونا فقط این موضوع متذکر شده که افرادی با مصرف کورتون و همچنین افرادی با روند درمانی مبتنی بر شیمی درمانی واکسن نزنند.

قانعی در پایان گفت: این را هم باید تاکید کنم که برای بیماران سرطانی و بیماران مبتلا به انواع التهاب و کسانی که کورتون مصرف می کنند نگفته اند که واکسن نزنید، بلکه تاکید بر این است که همزمان انجام ندهند. مثلا اینطور نباشد که فرد همزمان کورتون بزند و واکسن کرونا را هم همزمان با آن تزریق  کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها