وزیر خارجه عراق روز جمعه گفت: نیروهای امنیتی این کشور همچنان نیازمند آموزش، تجهیز و تسلیح خود توسط آمریکا هستند.
کد خبر: ۱۳۲۸۰۳۵

به گزارش جام جم آنلاین، «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در جریان دور چهارم گفتگوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن گفت که این دور از مذاکرات تکمیل گفتگوهای قبلی بوده و دیدگاه واضحی درباره روابط همکاری میان عراق و آمریکا ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، وی از نمایندگان حاضر در جلسه از بخش‌های مختلف خواست تا حداکثر تلاش خود را برای رسیدن به نتایج ثمر بخش که به تحقق اهداف مشترک هر دو کشور منتهی می‌شود، به کار ببندند.

فؤاد حسین اضافه کرد: «دولت عراق تلاش‌هایی که دولت آمریکا برای آموزش نیروهای امنیتی عراق و مشورت‌هایی که در زمینه اطلاعاتی به سازمان‌های عراقی ارائه می‌دهد تا بتواند به خود متکی شوند، ارج می‌نهد».

وزیر خارجه عراق در حالی از تلاش دولت آمریکا برای آموزش نیروهای امنیتی عراق قدردانی می‌کند که واشنگتن طی 20 سال حضور در افغانستان از سال 2001 مدعی آموزش نیروهای افغانستانی برای مقابله با طالبان بوده است اما همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، بنا به گفته نیروهای طالبان، این گروه توانسته بخش‌های عمده‌ای از افغانستان را تحت کنترل خود در آورد و نیروهایی که توسط آمریکا برای مقابله با طالبان آموزش دیده بودند تا کنون نتوانسته‌اند جلوی پیشروی سریع طالبان را بگیرند.

این دیپلمات ارشد عراقی بر اهمیت ماندگاری حرکت و تلاش بین‌المللی به رهبری آمریکا و از طریق ائتلاف بین‌المللی تاکید کرده و گفت که این تلاش‌ها به موازات تلاش‌های نظامی، پیروزی حتمی بر ایدئولوژی ظلم و تنفری که تروریست‌ها تلاش دارند در جوامع به گسترش آن بپردازند به همراه دارد.

وزیر خارجه عراق اضافه کرد: «نیروهای امنیتی ما همچنان نیازمند برنامه‌هایی است که آمریکا در زمینه آموزش، تسلیح، تجهیز و ساخت توانایی نیروهای ما ارائه می‌دهد».

فؤاد حسین از تمامی کشورهایی که درخواست عراق برای تقویت اقدامات نظارت بر انتخابات و تضمین سالم بودن آن را پاسخ دادند قدردانی کرده و به خصوص از تلاش‌های آمریکا در این زمینه تشکر کرد.

وی گفت: «در گفت‌وگوهای پیشین، تفاهم‌نامه‌هایی در بخش‌های مختلفی که از تلاش‌هایمان در زمینه منافع دوجانبه حمایت می‌کند حاصل شد».

وزیر خارجه عراق تاکید کرد: «تفاهم‌نامه‌ها بر حرکت عراق در زمینه تقویت استقلال اقتصادی و تحقق همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت متوازن تاکید دارد که آخرین آن، نشست سه‌جانبه سران بوده است که هدف آن مرتبط کردن شبکه سراسری انرژی منطقه‌ای از طریق کشورهای خلیج (فارس) است».

وی ادامه داد: «دولت عراق مسیر حمایت از امنیت و ثبات داخلی را را پیگیری کرده و در سطح منطقه نیز گفت‌وگوها را به پیش برده است».

فؤاد حسین بر احترام کامل به حق حاکمیت عراق در راستای تضمین ثبات داخلی و عدم کشاندن این کشور به درگیری‌های منطقه‌ای تاکید کرد.

وزیر خارجه عراق در این گفت‌وگو بار دیگر بر پایبندی بغداد به مشارکت راهبردی با آمریکا به عنوان شریکی اساسی در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با گروه داعش تاکید کرد.

وی گفت که عراق به تقویت همکاری اقتصادی، سرمایه‌گذاری و کار مشترک در تمامی زمینه‌ها که توافق همکاری راهبردی شامل آن می‌شود با پایبندی به احترام به حق حاکمیت عراق و تضمین هماهنگی کامل با دولت این کشور تاکید دارد.

فؤاد حسین افزود که به توانایی کشورش در طی مشترک این راه در مسیر رفاه و شکوفایی ملت هر دو کشور اطمینان دارد.

پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد؛ اما با این حال، آمریکا همچنان بر نقض این مصوبه و باقی ماندن در خاک عراق اصرار می‌ورزد.

به‌رغم اظهارات مقامات آمریکایی و عراقی درباره محدود شدن مأموریت نظامیان بیگانه به آموزش و اقدامات مستشاری به نیروهای عراقی، گرو‌ه‌های مقاومت عراق با اشاره به ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی آمریکایی به خاک این کشور و مشارکت نیروهای آمریکایی در عملیات‌های نظامی عراق تأکید دارند که این اقدامات نمی‌تواند بیانگر محدود شدن مأموریت نظامیان آمریکایی باشد.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها