روزنامه گاردین فاش کرد که دولت رژیم صهیونیستی صراحتا به شرکت اسرائیلی NSO برای فروش جاسوس افزار پگاسوس به عربستان سعودی مجوز داده بود.
کد خبر: ۱۳۲۷۷۲۲

به گزارش جام جم آنلاین، به دنبال افشاگری رسانه‌های غربی درباره جاسوس افزار صهیونیستی پگاسوس و فروش این نرم افزار به برخی کشورهای خودکامه برای انجام فعالیت های جاسوسی از جمله امارات متحده عربی و عربستان سعودی، روزنامه گاردین انگلیس فاش کرد که دولت تل آویو برای فروش این نرم افزار به حکومت سعودی مجوز صادر کرده است.

استفاده از این جاسوس افزار که توسط شرکت صهیونیستی NSO توسعه یافته است توسط روزنامه واشنگتن پست، لوموند، گاردین و چند رسانه دیگر که در روند تحقیقات مربوط به این فعالیتهای مشارکت دارند افشا شده است.

گاردین در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به این موضوع نوشته، دولت تل آویو در سال 2017 صراحتا به شرکت NSO برای فروش تجهیزات این جاسوس افزار به عربستان سعودی مجوز داده است.

براساس این گزارش، نمایندگانی از گروه NSO در سال 2017 با مقامات سعودی در وین، قبرس و ریاض دیدار و در این زمینه رایزنی کرده‌اند.

در این دیدارها نمایندگان اسرائیلی به سعودیها نشان داده‌اند که چگونه این جاسوس افزار می‌تواند به موبایل های «آی فون» و دوربین های آن از راه دور دسترسی داشته باشد.

یکی از این دیدارها با حضور مقامات بلند پایه اطلاعاتی سعودی در ژوئن 2017 در قبرس برگزار شده است.

یکی از افراد حاضر در این نشست در این باره گفته، زمانی که قابلیت های این جاسوس افزار تشریح شد، نیازی نبود که به زبان عربی مسلط باشی تا تعجب، تحسین و شگفتی مقامات سعودی (در زمینه قابلیت های این نرم افزار) را درک کنی!

گاردین در ادامه گزارش داده است، در نهایت صهیونیست ها این جاسوس افزار را به ارزش 55 میلیون دلار به سعودی ها فروخته اند.

نشریه لوموند فرانسه نیز در گزارشی درباره پگاسوس نوشته، حکومت‌ های عربستان سعودی و امارات بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ تلاش کرده‌اند از طریق جاسوس‌ افزار پگاسوس از مقام‌های مختلف لبنان، از جمله «سعد الحریری» و «میشل عون» جاسوسی کنند.

این گزارش می‌نویسد از نخست‌وزیر لبنان تا رئیس‌جمهور این کشور و چند مقام حزب‌الله لبنان توسط جاسوس‌ افزار پگاسوس مورد جاسوسی قرار گرفته‌اند.

برخی رسانه ها نیز گزارش داده اند امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز از قربانیان این جاسوس افزار اسرائیلی بوده است.

هرچند که گفته می شود سازمانهای اطلاعاتی فرانسه به مکرون در این زمینه هشدار داده بودند اما رئیس جمهور فرانسه این هشدارها را جدی نگرفته است.

طی سالهای 2017 تا 2020 دولت دونالد ترامپ تلاش زیادی کرد تا از طریق واسطه‌هایی میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی عادی سازی برقرار کند و گزارشهایی درباره دیدارهای مخفیانه مقامات دو دولت منتشر شده بود.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها