از اولین المپیک‌هایی که در آن زنان را به میدان ورزش راه نمی‌دادند تا المپیاد‌هایی که با وجود تقبیح عامه مردم، تردید کمیته‌های ملی و بین‌المللی، زنان مجوز حضور در برخی رشته‌های محدود را پیدا کردند و امروز، دنیا راه درازی آمده است اما هنوز هم آمار حضور زنان در کاروان‌های مختلف ورزشی، نشانه‌های تبعیض پنهان در بسیاری از جوامع را آشکار می‌کند.
کد خبر: ۱۳۲۷۶۰۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، کاروان المپیک ایران در سال ۲۰۲۱، نسبت به ادوار پیشین روند رو به رشد آهسته اما پیوسته‌ای داشته است. اگرچه یازدهمین سهمیه‌ زنان در وزنه‌برداری با خوش‌اقبالی به دست آمد و به سرعت باد در اثر سوء‌مدیریت فدراسیون از دست رفت اما هنوز هم، با ۱۰ ملی‌پوش این اولین حضور دو‌رقمی زنان ایران در المپیک است. حمیده عباسعلی و بانوان کشورمان هم‌قسم شده‌اند که با رعایت قوانین رقابت‌ها، اجرای ورزش پاک و وفاداری به اصول المپیک، برای افتخار تیم‌‌شان تلاش کنند تا با ورزش، جهان جای بهتری برای زیستن شود. دختران ایران با آرزوهای بی‌کران، ساکنان امیدوار دهکده توکیو در انتظار افتتاحیه، حمل پرچم و آغاز رقابت‌ها لحظه‌شماری می‌کنند.

 

نازنین مولایی شروع با پارو زدن
رقابت‌ زنان ایرانی در توکیو نه روی زمین که در آب آغاز می‌شود. پیش از برگزاری مراسم افتتاحیه در بیست و سوم جولای (یکم مرداد)، ساعت ۴صبح روز جمعه، وقتی همه در خوابیم، نازنین مولایی در مرحله گروهی روئینگ به آب می‌زند تا اولین ورزشکاری از ایران باشد که رقابت در المپیک ۲۰۲۱ را آغاز می‌کند. نازنین یکی از آنهایی‌ است که تا آخرین روزها با امکاناتی نابرابر نسبت به حریفانش تمرین کرد‌؛ قایق استاندارد او هم از گمرک ترخیص نشد! و برای رسیدن به پیست روئینگ استاندارد دو کیلومتری توکیو، تنها امکان تمرین در مسافت یک کیلومتری را داشت. او با الهام از هما حسینی، اولین پرچمدار قایقرانی در المپیک ۲۰۰۸، از نوجوانی این ورزش را در بندر انزلی آغاز کرد و حالا در ۳۰ سالگی، با برنز اینچئون، نقره جاکارتا و قهرمانی آسیا به اولین المپیک زندگی خود راه یافته است.



حضور پر‌فروغ تیراندازان در جمع ۱۰ نفره
دختران تیرانداز با کسب ۴ سهمیه، حضور پر رنگ‌تری در جمع زنان ایران دارند و با ترکیب جوان‌تری راهی المپیک شده‌اند. هانیه رستمیان، تنها دختر ایران در تیم تپانچه و فاطمه کرم‌زاده، از تیم تفنگ هر دو در ۲۳ سالگی با مدال‌ها و عناوین آسیایی برای اولین‌بار، المپیک را تجربه می‌کنند. آرمینا صادقیان که از ۹‌سالگی تیراندازی با تفنگ را در ایلام آغاز کرد حالا در ۱۹ سالگی با مدال‌های رنگارنگ و طلای تیمی اخیرش در جام‌ جهانی کرواسی، یکی از جوان‌ترین‌های کاروان و امیدهای مدال به شمار می‌رود. نجمه خدمتی تنها دختر کاروان «ستارگان ایران زمین» است که برای دومین‌بار المپیک را تجربه می‌کند. او در ریو و مواد ده متر تفنگ بادی و سه وضعیت به رقابت پرداخت. در سه وضعیت به فینال رسید و نهایتا هشتم شد. خدمتی امیدوار است این بار ضمن صعود از دور مقدماتی، یکی از آخرین تیراندازانی باشد که از خط آتش فینال توکیو خارج می‌شوند.
این چهار بانوی ملی‌پوش در مواد مختلفِ انفرادی و میکس، از دوم تا نهم مرداد فرصت تاریخ‌سازی برای تیراندازی ایران را دارند.




چالش ۲۵ جولای تکواندو
ناهید کیانی بار سنگینی بر دوش دارد. تکواندوکار ۲۳ ساله اصفهانی و چهارمین زن ایرانی‌ که روی شیاپ‌چانگ المپیک می‌رود. برنز ریو کیمیا علیزاده در ۱۸ سالگی، نه تنها بهترین نتیجه‌ سه دور قبل دختران تکواندو بلکه تنها مدال ورزش زنان ایران بود. حالا کیانی حریف جوان‌ترین مدال‌آور تاریخ المپیک ایران، کیمیا علیزاده از تیم پناهندگان شده است. بر اساس رنکینگ و اعلام فدراسیون جهانی، ۲۵ جولای مصادف با سوم مرداد، آنها در دور نخست مقابل هم می‌ایستند و همان اول کار، یکی باید به برتری برسد تا برنده به مصاف جید جونز قهرمان دو دوره‌ المپیک برود. خیلی‌ها چشم به پایان‌ این رقابت دارند. مبارزه‌ای که از مسابقات دنبال‌کردنی‌ المپیک ۲۰۲۱ به شمار می‌آید. کیمیا دومین المپیک را در شرایطی متفاوت تجربه می‌کند و ناهید که المپیک اولی‌ست، می‌گوید در پی نتیجه‌ای بهتر از برنز است.



پایان انتظار طولانی بدمینتون
ثریا آقایی و افتخاری که به او رسید‌؛ اولین المپین زن ایران در تاریخ بدمینتون. او تنها ورزشکاری‌ست که طلسم ۱۳ ساله دوری این فدراسیون از المپیک را هم شکست و حالا تنها نماینده کشورمان در توکیوست. با تجربه‌ نهایت بدشانسی، از دست رفتن فرصت کسب سهمیه ریو و ناکامی، خودت را جمع کنی به آمادگی در ۲۰۱۹ و رقابت‌هایش برسی. ناگهان مصدومیت و بعد هم ناغافل کرونا و تعویق المپیک و ماجراهایش. به نظرت می‌رسد در ۲۶ سالگی رؤیاها دست‌نیافتنی شده‌اند! و درست همان وقتی که بی‌خیال می‌شوی، معجزه خودش را نشان می‌دهد و قرعه کار را به نام تو می‌زنند. در شگفتی که چطور از دومین نفر فهرست ذخیره‌های المپیک، تو حالا  به دهکده‌ بازی‌ها رسیده‌ای و در انتظار دوم مردادی!
اینها خلاصه‌ داستانی‌ست که ثریا آقایی هر وقت و هر جای توکیو نیاز به امید داشته باشد، باید آن را مرور کند.





از سیمین تا فرزانه‌؛ زنانی که ۵۷ سال دویده‌اند
فرزانه فصیحی بر مزار اولین زن دونده سرعت کشورمان در المپیک ۱۹۶۴ توکیو حاضر شد، با سیمین صفامهر وداع کرد و به توکیو رفت تا پس از ۵۷ سال دومین زنی باشد که از ایران در المپیک می‌دود. فصیحی با استفاده از بند یونیورسالیتی، سهمیه المپیک ۱۰۰ متر را به دست آورد و در ۲۹ سالگی، به آرزوی دیرینه‌اش رسید.دور نخست رقابت‌های دوی ۱۰۰ متر زنان، جمعه ۳۰ جولای (۸ مرداد) از ساعت ۴ونیم صبح آغاز می‌شود.



فرصتی که عباسعلی و بهمنیار  باید غنیمت شمرند
برای اولین‌بار در تاریخ، با تصمیم دیرهنگام IOC و موافقت ژاپنی‌ها، کاراته با همه‌ محبوبیتی که در جهان دارد، به المپیک راه پیدا کرده است اما با مخالفت فرانسوی‌ها، میزبانان ۲۰۲۴، رسیده نرسیده از گردونه المپیک حذف می‌شود. بنابراین حضور در توکیو برای ورزشکاران این رشته از سراسر جهان، فرصتی است که باید آن را غنیمت شمرد. پنجم آگوست ۲۰۲۱ روز مهمی‌ است. مراحل حذفی، نیمه‌نهایی و فینال منهای ۵۵ کیلوگرم از ساعت ۱۲و۳۰ تا ۱۷و۱۰ دقیقه برگزار می‌شوند و سارا بهمنیار با ۲۲ سال سن، در یک پنج‌شنبه تابستانی (۱۴ مرداد)، اولین دختر ایرانی کاراته خواهد بود که در المپیک به میدان می‌رود. او از آستانه اشرفیه به تیم‌ملی جوانان و مدال‌های مختلف رسید و با برنز قهرمانی ۲۰۱۸ جهان جای خود را در بزرگسالان باز کرد و نهایتا در لیگ جهانی کاراته وان، سهمیه‌اش را قطعی کرد. حمیده عباسعلی‌، باید صبورترین باشد. آخرین دختر ایرانی که تا آخرین روز رقابت‌ها، به انتظار سرنوشت خود در توکیو می‌نشیند. حمیده در ۳۱ سالگی با عناوین جهانی قهرمانی آسیا و مدال‌های رنگارنگ، در این تنها فرصت به دست آمده درپی اولین و شاید آخرین مدال المپیکی کارنامه ورزشی خود‌ است. طبق جدول زمان‌بندی  مسابقات وزن ۶۱+ کیلوگرم زنان شنبه ۱۶ مرداد برگزار می‌شود.
آرزو قنبری - گروه ورزشی / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها