متخصص بیماری های داخلی با تاکید بر اینکه تزریق دوز دوم واکسن کرونا به معنای آلوده نشدن مجدد به ویروس کرونا یا نوع جهش یافته آن نخواهد بود؛ از مردم خواست برای حفظ سلامت خود و دیگران، تا زمان ریشه کنی این بیماری پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.
کد خبر: ۱۳۲۷۵۶۸
به گزارش جام جم آنلاین، دکتر ایرج خسرونیا با تاکید بر شستشوی مرتب دست ها، استفاده از ماسک، ضد عفونی منظم مکان‌های عمومی و رعایت موازین بهداشت فردی از بهترین راه‌های کنترل و جلوگیری از گسترش ویروس‌های عفونی است، افزود: بر اساس آمار و اطلاعات موجود هم اکنون برخی افراد که دوز اول و دوم واکسن کرونا را ترزیق کرده اند، تنها به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به ویروس کرونا مبتلا شده و در بیمارستان‌ها بستری هستند.

مراقب دلتا ویروس جهش یافته کرونا باشید

متخصص بیماری‌های داخلی با بیان اینکه به دلیل رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در جامعه جهانی ویروس کرونا جهش یافته و نوع جدید آن با نام دلتا سبب نگرانی هر چه بیشتر مردم کشور‌های مختلف شده است، تصریح کرد: انتقال این ویروس جهش یافته به افراد دیگر از سرعت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند در کمتر از چند روز یک فرد سالم را از پای در آورد.

خسرونیا تنگی نفس، سرفه، تب، لرز، ضعف عمومی، بی حالی و بی اشتهایی را از علایم شایع دلتا عنوان کرد و گفت: در این بیماری تمامی سیستم‌های بدن از چشم گرفته تا مغز، ریه، دستگاه گوارشی و ... در کمترین زمان ممکن آلوده خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت بهبودی فرد آلوده به دلتا ممکن است آثار بیماری آن پس از گذشت چند ماه نیز در فرد وجود داشته باشد، ادامه داد: دلتا از لحاظ شیوع و سرعت انتقال و از کار انداختن سیستم ایمنی بدن بسیار خطرناک است و مردم باید آن را جدی بگیرند.

قارچ سیاه

متخصص بیماری‌های داخلی با بیان اینکه فرد آلوده به دلتا در یک مکان بسته می‌تواند در کمتر از یک ساعت افراد حاضر در آن مکان را بیمار کند، اظهار داشت: در بسیاری از موارد نیز پس از غلبه ویروس بر سیستم ایمنی بدن بیماری قارچ سیاه فعال شده و ریه‌ها را به سرعت ضعیف و درگیر خواهد کرد.

وی گفت: پس از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، قارچ سیاه با درگیر کردن ریه‌ها پیشرفت کرده و تبدیل به عفونت قارچی خواهد شد که برخی اوقات گلو، حلق، مری و دیگر اعضای تنفسی را نیز درگیر می‌کند.

خسرونیا با تاکید بر جهش این ویروس در آلوده ساختن افراد سالمی که تمامی مراحل تزریق واکسن کرونا را به انجام رسانده اند، ادامه داد: برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و کنترل آن برخی افراد نیازمند تزریق مجدد واکسن حتی پس از گذشت ۶ ماه نیز هستند.

دکتر صالح محبی متخصص گوش و حلق و بینی نیز پیشتر در گفتگو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت: قارچ سیاه بیماری جدیدی نیست و بعد از شیوع کرونا، در برخی از مبتلایان بیشتر ظاهر می‌شود و با علایم تورم چشم و افتادی پلک، ترشحات تیره رنگ در داخل بینی و علایم مغزی بروز می‌کند.

وی اظهار داشت: قارچ سیاه در افرادی که دارای نقص ایمنی بدن، دیابت و فشارخون بالا هستند، بیشتر بروز می‌کند و با توجه به اینکه کرونا سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، زمینه بروز این بیماری نیز افزایش می‌یابد. حدود ۱۲ نفر در کشور به قارچ سیاه مبتلا شدند و تعدادی از آن‌ها جان خود را از دست دادند.

این پزشک تصریح کرد: قارچ سیاه بیماری مسری نیست و افرادی را هدف قرار می‌دهد که دیابت، فشار خون بالا و نقص سیستم ایمنی دارند و نگرانی برای ابتلای عمومی به این بیماری وجود ندارد؛ فقط مردم از مصرف خودسرانه کورتون خودداری کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: میزان ابتلا به قارچ سیاه با شیوع کرونا در هند بسیار افزایش یافت. قارچ سیاه در واقع یک عفونت قارچی است که در بیماران کرونایی شناسایی شده و به سرعت در حال گسترش است، اما این بیماری قابل درمان بوده و با تشخیص و اقدامات درمانی زود هنگام می‌توان از گسترش آن به اعضای بدن جلوگیری کرد.

محبی با اشاره به اینکه کرونا چالش‌های زیادی را بوجود آورده است، اظهار امیدواری کرد که با واکسیناسیون عمومی، این چالش‌ها کمتر شود و از مردم خواست پروتکل‌های بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنند.

 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های عفونی آمریکا نیز اعلام کرد قارچ سیاه در کپک و مواد آلی پوسیده در خاک وجود دارد و از طریق استنشاق یا بریدگی و زخم‌های پوستی وارد بدن انسان می‌شود و روی سینوس‌ها تاثیر می‌گذارد.

یک علت ابتلای بیماران یا بهبودیافتگان کرونا می‌تواند این باشد که قارچ از طریق مرطوب کننده‌ها یا دستگاه‌های اکسیژن حاوی آب آلوده به بیماران منتقل شده باشد. عفونت از طریق فرد به فرد قابل سرایت نیست. علت نامگذاری نیز آن است که لکه سیاهی بینی بیماران را فرا می‌گیرد.

عفونت قارچی بسیار تهاجمی است و باید به سرعت مداوا شود. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های عفونی آمریکا، میزان مرگ و میر ابتلا به این عفونت را ۵۴ درصد اعلام کرده که رقمی هشدار دهنده است.

در مورد علایم قارچ سیاه باید گفت این عفونت روی سینوس‌ها، مغز و ریه‌ها تاثیر می‌گذارد و می‌تواند در افراد دیابتی یا دارای نقص شدید ایمنی مانند بیماران سرطانی خطرناک باشد. پزشکان گمان می‌کنند ممکن است ارتباطی میان این بیماری و دارو‌های استروئید (کورتون) که برای درمان کووید به کار می‌رود وجود داشته باشد. بطور کلی بدن قادر به دفع این آلودگی قارچی هست و کسانی که سیستم ایمنی به شدت ضعیف دارند، مثل بیمارانی که پیوند عضو داشته‌اند یا بیماران سرطانی، احتمالا نمی‌توانند در برابر آن مقاومت کنند.

کارشناسان، متخصصان و پزشکان از زمانی که بیماری کرونا وارد ایران شد، چند مساله مهم و حیاتی را برای کنترل و پیشگیری این ویروس به همه گوشزد کرده‌اند. شست و شوی مرتب دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه، استفاده از ماسک، پرهیز از دورهمی ها، میهمانی‌ها و جلسات، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، حضور نیافتن در محیط‌های شلوغ و بسته و استفاده از تهویه هوا اگر این موارد به خوبی رعایت شود، هیچ ویروسی حتی کرونا هم نمی‌تواند بر ما غلبه کند.

اما با گذشت حدود یک سال و پنج ماه کدام یک از این مسایل که برای همه ما خیلی تکراری است، به خوبی رعایت شده است و اگر رعایت شده چرا باید مجموع جان باختگان این بیماری ۸۵ هزار و ۲۶۱ نفر و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور سه میلیون و ۳۰۴ هزار و ۱۳۵ نفر باشد و سه هزار و ۳۴۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت باشند؟
 
 
منبع: ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها