معاون مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: با توجه به تجربه به دست آمده و مطابق با دستورالعمل‌های اعلامی همچون سال گذشته برنامه‌های ماه محرم سال ۱۴۰۰ با شکوه بیشتری برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۲۷۰۷۳

حمید بهرامی روز شنبه و در چهارمین نشست روسای شورای هیاتهای مذهبی کل کشور که در مشهد برگزار شد افزود: بر اساس تجربه سال گذشته  این سنت مذهبی شیعه با همکاری سایر نهادها و به صورت شبکه‌ای به صورت گسترده اجرا شود.

وی با اشاره به این که در برگزاری مراسم ماه محرم سال گذشته حماسه ای ایجاد شد ادامه داد: با حضور مداحان معروف کشور، امکان فعال سازی هیاتهایی که سال گذشته نتوانستند برنامه خود را اجرا کنند امکان پذیر است.

معاون مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: برنامه ریزی برای برگزاری جلسه‌های مذهبی ماه محرم از قبل از ماه رمضان آغاز شد و این جلسه نیز برای بررسی آخرین دستاوردها و برنامه ها برای هم افزایی بیشتر در اجرای کار تشکیل شد.

بهرامی با بیان این که در کل کشور حدود ۹۰ هزار هیات مذهبی مشغول به فعالیت هستند افزود: در برگزاری مراسم ماه محرم و صفر و برای اولین بار در سال گذشته، این مراسم‌ مطابق با دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا برگزار  شد.

وی ادامه داد: با توجه به برآوردهای انجام شده برخی از هیاتهای مذهبی سال گذشته نتوانستند متناسب با دستورالعمل‌ها برنامه خود را برگزار کنند و لذا برای رعایت سلامت مردم برنامه هیات خود را لغو کردند.

معاون مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: جلسات هماهنگی بین تمام شوراهای مذهبی و نهادهای مرتبط در سطح ملی در حال تشکیل است و تاکنون ۲۷ مصوبه تهیه شده است و اکنون هر کمیته‌ای بر اساس کار مشخص شده، انجام وظیفه خواهد کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی در خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هنر هیات های مذهبی در این است که بتوانند جامعه را مجاب کنند که به خوبی امکان برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان فراهم است.

حجت الاسلام هادی صاحبقرانی با اشاره به بحران جهانی به خاطر شیوع ویروس کرونا افزود: کرونا در بسیاری از کشورها بحران ایجاد کرد ولی در کشور ما عکس سایر جوامع با توسل به ائمه اطهار(ع) این بلا به خوبی مدیریت شد زیرا در کنار تمام بلایای طبیعی و غیر طبیعی توسل به نیروی های معنوی خود یک ضریب اطمینان بخش برای رفع گرفتاریهاست.

وی ادامه داد: عزاداری برای حضرت سید الشهدا(ع) خود دارای یک غنای معنوی است و این سنت عزاداری همچون گذشته که گاهی در خفقان دولتها برگزار می شد تا زمان ظهور حضرت ولی عصر (عج) ادامه پیدا خواهد کرد و به همین دلیل بلایا، مانعی برای تعطیلی روضه ها نخواهد بود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با شاره به اینکه برای اقناع جامعه باید به سراغ سرشبکه‌های مردمی همچون هیات های مذهبی رفت گفت: در گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ روضه خانگی زنانه در شهر مشهد وجود داشت که در سال گذشته و با شکل گیری کرونا و محدودیت های آن تعداد هیات هایی که قصد برگزاری روضه را داشتند بسیار کاهش یافت.

صاحبقرانی افزود: برخی دلیل خود را وجود کرونا اعلام کردند و  بقیه نیز به دلایل مختلف قصد تعطیلی روضه خود را داشتند و سعی شد تا روشهای برگزای روضه همراه با نوآوری در رعایت دستورالعملهای بهداشتی به برخی از بانیان مجالس آموزش داده شود که موجب برگزاری بیش از ۸۰۰ روضه خانگی در سال گذشته شد و در عین حال برخی از هیاتها نیز مبالغ  در اختیار خود را به سایر جلسات دادند و یا در طرح مواسات شرکت کردند.

وی ادامه داد: حتی آستان قدس رضوی سال گذشته اعلام کرد می‌تواند ۲ صحن از اماکن متبرکه رضوی را برای برگزاری روضه های خانگی در اختیار بانیان طبق هماهنگی قرار دهد که اقدام بجا و شایسته ای بود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با انتقاد به اینکه دستورالعملهای ستاد کرونا گاهی ممانعت صد در صدی و گاهی موافقت کامل است اظهار کرد: باید برنامه های ابتکاری جایگزین وجود داشته باشد تا روضه ها به عنوان یک وظیفه دچار تعطیلی نشود.

صاحبقرانی افزود: از ماه رمضان سال گذشته تجربه ای در برگزاری مراسم  شبهای احیاء با معرفی ۲۵ نقطه در فضای باز برای تجمع در شهر مشهد شکل گرفت و این الگو سپس توسعه یافت و در شهر مشهد با سه و نیم میلیون نفر جمعیت و با همکاری هیاتهای مذهبی، روضه های با برکتی شکل گرفت.

وی ادامه داد: این حرکت باعث شد تا فضای برگزاری روضه ها از فضای بسته خانه ها و مساجد به سطح شهر گسترش پیدا کند و باعث تاثیر و تحول بسیاری در فضای شهر مشهد شد و اکنون تبدیل به یک فرهنگ در برگزاری روضه های با جمعیت بالای ۱۰ هزار نفر در فضای آزاد شده است.

صاحبقرانی با اشاره به این که شبکه های معاند از هم اکنون در حال مسموم کردن فضا علیه برگزاری برنامه های ماه محرم هستند افزود: ما نیز سعی خواهیم کرد تا با کمک کنشگران اجتماعی شهری و هیاتهای مذهبی بتوانیم لبخند رضایت را برلبان حضرت ولی عصر (عج) و مقام معظم رهبری بنشانیم.  

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها