تجربه تلخ خشکسالی ها در دهه های اخیر سبب شد تا دست اندرکاران بخش کشاورزی در سال های گذشته ، بهره برداران را به سمت ایجاد و توسعه کشت گلخانه ای هدایت کنند.
کد خبر: ۱۳۲۷۰۱۷
به گزارش جام جم آنلاین البرز، کشت گلخانه‌ای راهی مطمئن در مدیریت مصرف و صرفه جویی آب و برون رفت از بحران کم آبی با توجه به چالش جدی خشکسالی‌های اخیر و پیش رو و بهره وری بهینه از منابع آبی برای تولید محصولات باکیفیت کشاورزی است.

اکنون بحران آب مبدل به چالشی بسیار بزرگ برای البرز، ایران و تمام کشور‌های جهان شده است به گونه‌ای که برنامه‌های بسیار زیادی برای مصرف بهینه و بهره وری درست از منابع آبی در کشور‌های مختلف اجرا می‌شود و ایران نیز با قرار گرفتن در ناحیه گرم و کم بارش جهان از این قاعده مستثنی نیست.
نیاز آبی کشت گلخانه ای یک ششم فضای باز
یکی از مهم‌ترین مزیت کشت محصولات گلخانه‌ای مصرف کم آب است به گونه‌ای که برای تولید محصولات یک ششم فضای باز نیاز به آب است و در شرایط کم آبی، گلخانه‌ها بالاترین میزان تولید را دارند.

سمیه فیروزبخت، مجری طرح توسعه گلخانه‌های البرز در خصوص استقبال کشاورزان و علاقمندان به این حوزه به ایجاد گلخانه‌های کشاورزی، گفت: تا چندی پیش مجوز ساخت گلخانه در اراضی فاقد سند صادر می‌شد، ولی بنا به دستور وزیر جهاد کشاورزی باید مجوز گلخانه‌ها از این پس فقط برای اراضی که دارای سند باشند صادر شود که به همین دلیل درصد ساخت و ساز به میزان زیادی کاهش داشته است.
۱۳ شهرک گلخانه‌ای کشاورزی در البرز راه‌اندازی می‌شود
فیروزبخت با اشاره به ۱۳ پروژه شهرک گلخانه‌ای کشاورزی در استان، افزود: پنج پروژه در بخش دولتی شامل شهرک گلخانه‌ای چوپان آباد شهرستان نظرآباد به مساحت ۵۰ هکتار، شهرک گلخانه‌ای اسماعیل‌آباد شوربلاغ شهرستان کرج به مساحت ۵۰ هکتار، شهرک گلخانه‌ای حسین‌آباد خره‌سر شهرستان نظرآباد به مساحت ۵۰ هکتار، شهرک گلخانه‌ای برغان شهرستان ساوجبلاغ به مساحت ۱۰ هکتار و شهرک گیاهان دارویی طالقان مساحت ۶ هکتار مجوز‌های لازم صادر شده است.

او گفت: همچنین در بخش خصوصی نیز تاکنون برای پنج شهرک گلخانه‌ای به مساحت مجموع ۹۰ هکتار جواز تاسیس صادر شده و سه شهرک گلخانه‌ای به مجموع مساحت ۱۹۷ هکتار نیز، برای صدور جواز تاسیس معرفی شده‌اند و در مراحل پایانی اخذ جواز تاسیس هستند.

فیروز بخت افزود: برای حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی بخش خصوصی نیز برای ساخت شهرک گلخانه‌ای، اقدامات لازم در حال انجام است که انتظار می‌رود با پیگیری‌های مداوم و مستمر زمین‌های مورد نیاز برای ساخت این شهرک تامین شود.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های البرز گفت: سیستم گرمایش و سرمایش این شهرک به صورت طرح ژئوترمال که سرمایش و گرمایش از کف می‌باشد، اجرا شده است به طوری که کانال‌های زمینی به عمق ۴.۵ متر حفر شده است و هوای بیرون از گلخانه به درون این کانال‌هامی رود  و در زمستان به هوای گرم و در تابستان به هوای خنک تبدیل می‌شود.

فیروز بخت افزود: اجرای این روش نه تنها به توزیع مناسب دما در تمام گلخانه کمک می‌کند بلکه در کاهش هزینه گرمایش و سرمایش کمک زیادی می‌کند.کشت گلخانه‌ای راه برون‌رفت از بحران کم‌آبی

او گفت: متقاضیان گلخانه برای ایجاد گلخانه می‌توانند از تسهیلات دولتی با سود ۱۵ درصد بهره‌مند شوند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها