در دنیای امروز امنیت ملی با امنیت غذایی پیوند خورده است و عدم وجود امنیت غذایی می تواند امنیت ملی را تهدید کند. در کشور ما وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تامین امنیت غذایی در همه سطوح را بر عهده دارد. ارگانی که در اوایل انقلاب با دستور امام خمینی(ره) ایجاد شده و نقش ویژه ای در محرومیت زدایی داشت.
کد خبر: ۱۳۲۱۴۳۳

در جریان سالهای دفاع مقدس نیز حضور موثر جهاد کشاورزی در حمایت لجستیکی از رزمندگان باعث شد امام راحل لقب سنگرسازان بی سنگر را به آنها دهد. به پاس تلاشها، رشادت ها و فداکاری های آنها، از 21 تا 27 خرداد ماه به نام هفته گرامیداشت جهاد کشاورزی نام گذاری شده است. به همین مناسبت به گفتگو با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی تا پرداختیم تا عملکرد این سازمان در سال گذشته و برنامه های هفته جهاد کشاورزی را از زبان وی بشنویم.

فعالیت های سازمان در دوران کرونا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در مصاحبه اختصاصی با جام جم در خصوص عملکرد این سازمان در سال گذشته در استان گفت:« همه گیری بیماری کرونا بخش کشاورزی را نیز مانند سایر فعالیت های اقتصادی تحت تاثیر قرار داد.اما با این تفاوت که این بخش بایستی غذای مورد نیاز مردم را تامین کند و از سوی دیگر گیاهان و حیوانات که در این بخش پرورش داده می شوند، موجودات زنده هستند پس امکان تعطیل کردن آن رعایت برخی دستورالعمل های بهداشتی وجود نداشت.»
اکبر فتحی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی جهاد کشاورزی در امر آموزش و ترویج است، تصریح کرد:« کارشناسان ما با دیدار چهره به چهره این وظیفه را انجام داده و دانش نوین کشاورزی را به سطح مزارع و واحدهای تولیدی منتقل میکردند، اما شیوع کرونا آن را مختل کرد. اما توانستیم از ظرفیت شبکه های اجتماعی و پیام رسانها استفاده کنیم و با ایجاد زیرساختهایی مانند رادیو اینترنتی و شبکه تاک، کانال ارتباطی دائمی بین کشاورز و کارشناس ایجاد نماییم و در حوزه اهداف ترویجی سازمان، وظایف خود را انجام دهیم.» 
عملکرد جهاد کشاورزی در سالی که گذشت
وی اصلاح ژنتیکی را پیش نیاز بهزراعی و بهنژادی دانسته و اضافه کرد:« در سالهای گذشته ما دنبال کشاورز می رفتیم تا او را مجاب کنیم بذرش را عوض بکند و از بذر اصلاح شده استفاده کند اما استقبال بعدی از این بذرها به حدی زیاد و غیرقابل پیش بینی بود که صفهای طولانی برای دریافت بذر اصلاح شده ایجاد شد. خوشبختانه توانستیم از طریق تشکل ها بذر اصلاح شده مورد نیاز را تامین کرده و در اختیار کشاورزان قرار دهیم.»
فتحی اضافه کرد:« هدف گزاری ضریب مکانیزاسیون استان برای سال ۹۹ را ۱.۸۲ بود اما با اقدامات مثبتی که انجام شد به ضریب ۲.۲ دست یافتیم که بیشتر از متوسط کشوری است. با خط اعتباری تعریف شده برای نوسازی ناوگان ماشین آلات کشاورزی، سالیانه بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات بانکی برای خرید تراکتور و کمباین و سایر ادوات در نظر گرفته می شود که میزان جذب این خط اعتباری در استان آذربایجان شرقی به ۱۳۰ درصد نیز رسیده است اما باز هم نتوانستیم پاسخگوی تعداد متقاضیان باشیم.»
 وی با بیان اینکه انقلابی در حوزه گلخانه استان صورت گرفته است، خاطر نشان کرد:« حوضه دریاچه ارومیه که یکی از سه حوزه آبریز اصلی ماست در حال حاضر در شرایط بحرانی قرار دارد. شرایط آب کشور نیز ایجاب می کند تا  دنبال روش هایی از کشاورزی برویم که با کمترین میزان آب بیشترین بهره وری را داشته باشد. بر همین اساس توسعه گلخانه ها در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه سرمایه گذاری مناسبی توسط بخش خصوصی در این حوزه انجام شد. در سال 99 نزدیک به ۱۰۰ هکتار گلخانه های استان توسعه یافت که عملکردی بی نظیر است. تا سال ۹۳ مجموع سطح زیر کشت گلخانه های استان ۵۶ هکتار بود که این رقم امروز به ۳۲۰ هکتار رسیده است. البته علاوه بر احداث گلخانه ها، اصلاح و نوسازی آنها نیز در برنامه کاری ما بوده است.» 
فتحی با اشاره به اینکه میزان تولیدات کشاورزی در سال 98 در بخش های مختلف اعم از دام، طیور، آبزیان، زراعت و باغبانی را بیش از ۴ میلیون و هشتصد و پنجاه هزار تن عنوان کرده که این رقم در سال 99 به  ۵ میلیون و دویست هزار تن رسیده است، خاطر نشان کرد:« این افزایش محسوس به عملکرد گلخانه های تازه احداث شده و واحدهای تولیدی مرغ و تخم مرغ مربوط می شود که در ستاد ساماندهی، مشکلات و نواقص آنها رفع شده و مجددا مجوز فعالیت دریافت کردند. البته افزایش تولید در واحد سطح، افزایش بهره وری ناشی از نهاده های تولید نیز در رشد میزان تولیدات تاثیر به سزایی داشته است.»
وی در تشریح عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان در حوزه زیر ساخت عنوان کرد:« بیشترین مقدار تغییر آبیاری سنتی به آبیاری مدرن‌ در سنوات گذشته در استان ما ۲۵۰۰ هکتار در سال بود که توانستیم با همت مضاعف این رقم را در سال ۹۹ به ۶۷۰۰ هکتار برسانیم. در استان آذربایجان شرقی از یک میلیون و دویست هزار هکتار اراضی کشاورزی‌، 800 هزار هکتار دیم، ۱۰۰ هزار هکتار نیمه دیم و حدود ۳۰۰ هزار هکتار به صورت آبی است.»
وی ادامه داد:« در حوزه آب و خاک و ایجاد زیرساخت ها در اولین مشارکتی که با بسیج سازندگی داشتیم، بهسازی قنوات را داشتیم. ۵۰ درصد اعتبارات بهسازی قنوات از طریق سازمان جهاد کشاورزی و ۵۰ درصد توسط سازمان بسیج سازندگی  تامین شد که در نتیجه این هم‌افزایی عملکرد ما در حوزه بهسازی قناتها نسبت به سنوات گذشته دوبرابر شد. همین همکاری در حوزه ایجاد راه های بین مزارع هم عینا اتفاق افتاد.»
فتحی افزود:« طرح رودخانه های غرب و شمال غرب کشور که از سال 93 شروع شده و رودخانه ارس و شهرستانهای همجوار آن را در بر می گرفت در سال ۹۸ به دلیل کمبود اعتبار به حالت راکد درآمد. اواخر سال ۹۹ این طرح تامین اعتبار شد و تا ۱۵ تیرماه امسال می توانیم ۱۰ هزار هکتار از آن را افتتاح کنیم و مورد بهره برداری قرار بدهیم. شبکه آبیاری استان آذربایجان شرقی تا سال ۹۳ چیزی نزدیک به ۴۰ هزار هکتار بود ، اما امروز  حدود ۲۰ هزار هکتار دیگر از شبکه رودخانه های غرب و شمال غرب به آن اضافه شده است.» 
فتحی در پایان توضیحات خود در خصوص عملکرد سال این سازمان در سال 1399 گفت:« در حوزه گیاهان دارویی و جذب تسهیلات حدود ۴۷۷ میلیارد به بخش کشاورزی اعم از توسعه گلخانه  و توسعه امور شیلاتی انجام گرفت. در زمینه فرهنگ سازی استفاده از شیلات نیز اقدامات بسیار موثری در استان شکل گرفت، که میزان مصرف شیلات را به طور چشمگیری افزایش داد.»
برنامه های گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی
وی هفته جهاد کشاورزی را یادآور فرمان تاریخی حضرت امام در ۲۷ خرداد سال ۱۳۵۸ در تشکیل جهاد سازندگی و بزرگداشت یاد و خاطر شهدای سنگرساز بی سنگر، رشادتها و دلاوری آنها دانست که در چهار سال ابتدایی فعالیت آنها در امر محرومیت زدایی بسیار تاثیرگذار بودند و جنگ که شروع شد، جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام برای  شرکت در جنگ لبیک گفتند و پشتیبانی و مهندسی رزمی جنگ را به عهده گرفتند و لقب سنگرسازان بی سنگر را از بنیان گذار کبیر انقلاب دریافت کردند.
وی با اشاره به اینکه هفته جهاد سازندگی فرصتی مناسبی است تا ما از خدمات کلیه فعالین بخش کشاورزی اعم از تولیدکنندگان، بهره برداران، تشکل های مربوط به بخش کشاورزی، کارشناسان و مدیرانی که در این حوزه فعالیت می کنند، قدردانی و تشکر کنیم، اضافه کرد:« در این هفته که با شعار "جهاد کشاورزی و پشتیبانی، امنیت غذایی" از 21 خردادماه تا 27 این ماه ادامه دارد، دیدارهایی با مقامات استانی اعم از امام جمعه محترم تبریز، استاندار محترم آذربایجان شرقی و خانواده های معظم شهدا مخصوصا شهدای سنگرساز بی سنگر و غبار روبی مزار شهدا را در برنامه داریم. پروژه ها را در دو قسمت ملی و استاتی تفکیک کردیم. ۷۳ پروژه با اعتباری حدود ۱۹۲ میلیارد تومان در این هفته به بهره برداری می رسند‌. البته پروژه های ملی و استانی دیگری نیز در دست افتتاح داریم که 15 تیرماه یک پروژه ملی و ۳۴ پروژه استانی با اعتباری حدود ۳۴ میلیارد تومان در زیر بخش های آب و خاک، صنایع تبدیلی، امور عشایر، زراعت، باغبانی تحویل بهره برداران می شود.امین بیلسار
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها