ساماندهی مشاغل مزاحم شهری در برازجان پس از 30سال هنوز نافرجام باقی مانده است

مزاحمت های همیشگی !

از ابتدای دهه هفتاد ،موضوع ساماندهی کارگاه های مزاحم شهری و واحدهایی تعمیراتی و خدماتی که به طور نامنظم و لجام گسیخته روز به روز بر تعداشان افزوده می شود و هیچ ضابطه ای را نمی توان بر آن وضع کرد در دستور کار مدیران شهری و مسئولان شهرستان قرار گرفته است اما با گذشت حدود 3 دهه همچنان در بر همان پاشنه بی نتیجه می چرخد تا شهر یکصد و بیست هزار نفری برازجان در مرکز شهرستان دشتستان در کنار هزار و یک مشکل ریز و درشت برای این موضوع هم چاره ای جز سکوت مسئولان به خود نبیند. 
کد خبر: ۱۳۲۶۹۹۹

 

برازجان از 150سال پیش که موسس و ضابط وقت آن یعنی مرحوم سالم خان برازجانی برای رونق و توسعه شهری تعدادی از صاحبان فن و پیشه وران را از اقصی نقاط استان فارس آنروز به برازجان دعوت کرد تا  امروز که این شهر در مرکز شهرستان دشتستان به واسطه وجود چند ده هزار واحد خدماتی و تعمیراتی به عنوان قطب تجاری و خدماتی استان بوشهر مطرح باشد معضل کارگاههای مزاحم شهری به یکی از مسائل لاینحل این شهر همچنان به قوت خود باقی است .از ابتدای دهه هفتاد ،موضوع ساماندهی کارگاه های مزاحم شهری و واحدهایی تعمیراتی و خدماتی که به طور نامنظم و لجام گسیخته روز به روز بر تعداشان افزوده می شود و هیچ ضابطه ای را نمی توان بر آن وضع کرد در دستور کار مدیران شهری و مسئولان شهرستان قرار گرفته است اما با گذشت حدود 3 دهه همچنان در بر همان پاشنه بی نتیجه می چرخد تا شهر یکصد و بیست هزار نفری برازجان در مرکز شهرستان دشتستان در کنار هزار و یک مشکل ریز و درشت برای این موضوع هم چاره ای جز سکوت مسئولان به خود نبیند. 

قانون چه می گوید؟

بر اساس ماده3 ﺁﻳﻴﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﺳﺎﻣﺎﻧدهی ﻣﺸﺎﻏﻞ ﻭ ﺍﺻﻨﺎﻑ ﻣﺰﺍﺣﻢ ﺷﻬرﻱ،مصوب 30 مهرماه 96  هیئت وزیران ،مجموعه مشاغل و صنوفي كه به دليل آلودگي و مزاحمت زياد و شرايط ناايمن نميتوانند در محدوده شهر فعاليت كنند و مشمول تعطيلي و انتقال قطعي به خارج از شهر يا به شهرک صنعتي، مجتمع هاي صنفي مجاز و شهرکهاي کشاورزي ميباشند مشاغل 25گانه مثل ﺳﻨﮕﺒﺮﻱ ، ﺗﻌﻤﻴﺮﮔﺎﻩ ﻣﺎ شینﺁﻻﺕ و...تعيين ميشود. بر همین اساس تکالیفی برعهده دستگاههایی مثل شهرداری،اتاق اصناف،شبکه بهداشت و درمان و اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی برای اقدام عملی در خصوص ساماندهی کارگاهها و کسب و کارهای مزاحم شهری و انتقال آنها به خارج از محدوده شهری گذاشته شده است.

اجرای طرح نیازمند اعتبار استانی و ملی است

معاون امور اجرایی و خدمات شهری شهرداری برازجان هم در گکفتگو با جام جم با اشاره به این که صنوفی مثل فلزکاران،تعمیرکاران خودرو،سنگ بری ها و جوشکاری ها در ردیف کارگاههای مزاحم شهری محسوب می شوند می گوید:سال گذشته جلسه ای با حضور رییس اتحادیه فلزکاران در شورای شهر برازجان برگزار شد و در خصوص بررسی امکان انتقال کارگاههای دارای آلودگی صوتی در سطح شهر برازجان گفت و گوهایی صورت گرفت .

محمد جامعی می افزاید:به دلیل حجم و تعدد زیاد صنوف و کارگاههایی در شمول این طرح می بایست ساماندهی شوند از یک سو و از طرف دیگر در اختیار نبودن فضا و تسهیلات و اعتبارات مورد نیاز امکان انجام آن در مقطع زمانی کوتاه میسر نیست و افزون بر این بعید به نظر می رسد در سطح شهرستان عملی باشد و نیاز به حمایت مسئولان در سطح استان و حتی کشور دارد .

وی ادامه می دهد :یکی از پیشنهادات استفاده از محدوده و بستر شهرک صنعتی برازجان بود اما تنها فضایی که شهرک صنعتی می تواند برای این منظور اختصاص بدهد به اندازه 80باب مغازه است که متناسب با تعداد کارگاههای مشمول این طرح باشد .البته در دهه 70 زمینی واقع در پشت شرکت ایران خودرو یا همان کمربندی سابق برای این منظور در نظر گرفته شده بود که این فضا هم نمی تواند مناسب این کار باشد.

شورای شهر به دنبال تحقق این مطالبه شهروندان است

مشاور رسانه ای شورای اسلامی شهر برازجان با اشاره به این که معضل کارگاه های مزاحم شهری در دستور کار شورای برازجان قرار دارد وپیگیری های زیادی هم برای ساماندهی آن صورت گرفته است می گوید: کارگاه های مزاحم شهری یکی از معضلات اساسی این شهر می باشد که باعث آلودگی صوتی و محیطی در سطح شهر شده اند بنابراین باید این کارگاه‌ها به صورت مجتمع و در مکان مناسبی خارج از شهر جانمایی شوند .

((غلامرضا شاکری))با بیان اینکه در دهه هفتاد مکانی مناسب در شمال بلوار امام رضا(ع) (کمربندی سابق شهر)برای این کارگاهها  پیش‌بینی شده است افزود: طی  سال های گذشته می بایست کارگاههای مزاحم شهری توسط اتاق اصناف ، شهرداری و اداره صمت به مکان فوق انتقال می‌یافت ولی متاسفانه این موضوع مهم مغفول مانده و نیمه کاره به حال خود رها شده است.

وی ادامه داد:شورای اسلامی شهر برازجان در صدد احیای مکان کارگاههای مزاحم شهری گام برداشته و در بودجه سال 1400 مصوب نموده با مشارکت 50 درصد این کارگاه‌ها با شهرداری مکان فوق جدول گذاری ،زیرسازی و آسفالت گردد تا این کارگاهها با رغبت بیشتری نقل مکان  یابند .

شاکری افزود: در راستای توسعه مکان فوق همزمان ادارات آب ، برق ، مخابرات و گاز نیز باید نسبت به اجرای طرح ها خود اقدام نمایند. افزون بر این با توجه به توسعه شهر و افزایش گارگاههای مزاحم شهری باید مکان جدیدی به عنوان سایت دوم این کارگاهها در طرح تفضیلی آینده جانمایی و اجرایی گردد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها