معاون میراث‌فرهنگی زنجان:

اتمام مرمت و خواناسازی دیوار تاریخی قلعه سانسیز

معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از اتمام مرمت و خواناسازی دیوار تاریخی قلعه سانسیز در شهرستان طارم خبر داد.
معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از اتمام مرمت و خواناسازی دیوار تاریخی قلعه سانسیز در شهرستان طارم خبر داد.
کد خبر: ۱۳۲۶۹۹۷
به‌گزارش جام جم آنلاین زنجان، محمدرضا محمدپورگفت:خواناسازی و مرمت حفاظتی بقایای معماری موجود در این قلعه انجام شد. مرمت کف گچی، برج مدور سنگی در گوشه جنوب شرقی و بقایای معماری یک اتاق بزرگ با دیوارهای قطور سنگی انجام شد.

معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان بیان کرد: برج سنگی و دیوارههای سنگی حاصل از کاوش‌های سال ۱۳۹۸ قلعه سانسیز مرمت شد.

او افزود: این محوطه شامل بقایای قلعه‌ای بزرگ بر فراز یک بلندی طبیعی مرتفع در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن در طارم و چندین تپه کم ارتفاع‌تر در بخش جنوبی آن است.

محمدپور گفت: قلعه سانسیز (قلعه گبری) از قلعه‌های نسبتاً بزرگ دوران اوایل و میانی اسلامی در استان زنجان محسوب می‌گردد که این محوطه شامل بقایای استحکامات تدافعی در حاشیه رودخانه و بر بلندی یک تپه طبیعی مرتفع و چندین تپه کم ارتفاع‌تر در جنوب و شمال آن است.

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده قلعه سانسیز یکی از بزرگ‌ترین آثار برجای‌مانده متعلق به سده‌های اولیه و میانی اسلامی بوده و تپه‌های جنوبی گورستان‌هایی از عصر آهن هستند. قلعه سانسیز در سال ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۱۰ با قدمت ساسانی - اسلامی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها