رئیس مجمع نمایندگان استان یزد ازپیگیری نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای اجرای قانون پرداخت یک درصد فروش معادن خبر داد
کد خبر: ۱۳۲۵۰۱۱

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ازیزد، محمدصالح جوکاردرنشست مجمع نمایندگان استان یزد اظهار داشت: استان یزد چهار نماینده دارد و اگر هر چهار نفر در یک راستا حرکت کرده و پیگیر مسائل کلان استان باشند، قدرت بسیار خوبی برای پیشبرد امور به وجود می آید.قانون پرداخت یک درصد فروش معادن با جدیت در حال پیگیری است / صاحبان صنایع و معادن باید مسئولیت‌های اجتماعی خود را انجام دهند

وی افزود: به حمدالله ما دور نمای بسیارخوبی در سطح مجلس داریم و جایگاه های خوبی در مجلس در اختیار نمایندگان استان یزد است ازجمله نماینده اردکان رئیس فراکسیون گردشگری مجلس، نماینده میبد نائب رئیس اول کمیسیون بهداشت، نماینده بافق رئیس کمیسیون شفاف سازی و نائب رئیس کمیسیون شوراها و نمیانده یزد هم رئیس کمیسیون امور داخلی و رئیس فراکسیون معدن مجلس هستند.

دربرهه ای از زمان مسیرتوسعه اردکان را اشتباه رفتیم

جوکارتصریح کرد: همدلی وهمراهی برای پیشبرد امور در بین نمایندگان یزد در این دوره بسیار خوب است و قطعا این همراهی و همدلی می تواند زمینه پیشرفت مسائل استان باشد.

وی با بیان اینکه علم و فرهنگ برند اردکان است گفت: در برهه ای از زمان مسیر توسعه اردکان را اشتباه رفتیم و به جای توجه بر مسائل علمی و فرهنگی، به کاشی و فولاد و چنین صنایعی تکیه کردیم که مشکلاتی هم به دنبال داشته است و در کناراینکه الان اردکان درحوزه‌های صنعتی و معدنی پیشرفت کرده آسیب‌هایی هم دیده که فرهنگ این شهرستان را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: این که امروز خرده فرهنگ‌هایی از نقاط مختلف در فرهنگ اردکان مخلوط شده را نباید به عنوان یک نقطه قوت دانست چرا که فرهنگ اصیل اردکان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان گفت: در کل استان یزد توسعه‌ای که امروز مشاهده می‌کنیم اصلا به نفع مردم و فرهنگ اصیل نقاط مختلف استان یزد نیست و باید رویکردمان را حتما تغییر دهیم.

جوکارخاطرنشان ساخت: اگرهمنوا و همگن در مباحث فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حرکت نکنیم و صرفا دیدگاه اقتصادی داشته باشیم نباید انتظار پیشرفت و رفع مشکلات را داشته باشیم و قطعا امثال آیت‌الله طباطبایی‌ها دیگر دراستان یزد تربیت نخواهند شد.

برخی افراد نسبت به مسائل فرهنگی بیگانه شده اند

نماینده مردم یزد، اشکذرو بخش ندوشن درمجلس تصریح کرد: اینکه امروزمی‌بینیم برخی افراد نسبت به مسائل فرهنگی بیگانه شده اند تا حدودی نشات گرفته از تعطیلی برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در ایام کروناست وهمین موضوع نشان می‌دهد اگر نسبت به مسائل فرهنگی بی‌توجه شویم در بلند مدت چه آسیب جدی متوجه مردم و جامعه می‌شود.

وی افزود: بحث یک درصد فروش معادن را در این دوره مجلس شورای اسلامی به صورت جدی در دستور کار قرار گرفتیم و با توجه به اینکه هم در حوزه معدن و هم در زمینه صنایع معدنی است از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

شهرستان میبد و اردکان نیاز به بیمارستان تامین اجتماعی دارند

محمدرضا دشتی نماینده اردکان هم دراین نشست با بیان اینکه اردکان تقریبا یک سوم مساحت کل استان یزد را شامل می‌شود،اظهار داشت: جمعیت شهرستان اردکان به صورت تخمینی بالغ بر 125هزارنفراست و با توجه به وجود کارخانه‌های بزرگ و ورود نیروهای غیر بومی، این جمعیت به صورت تخمینی است و آمار دقیق ندارد.

وی با تاکید بر اینکه صرفا درشهرستان اردکان تخمین زده می‌شود که حدود 50 هزار نفر اردکان زندگی می‌کنند گفت: جمعیت اردکان و میبد به صورت تجمیعی حدود 250 هزار نفر است و این دو شهرستان نیاز به بیمارستان تامین اجتماعی برای ارائه خدمات درمانی به شهروندان دارند.

نماینده مردم اردکان درمجلس افزود: امکانات اردکان برای شهر با 60 هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شده و کشش ارائه خدمات به 125 هزار نفر جمعیت را ندارند و علاوه بر مردم اردکان، شهروندان شهرهای همجوارهم به بیمارستان اردکان مراجعه می‌کنند و به همین دلیل معمولا ظرفیت این بیمارستان تکمیل است و مردم نسبت به کمبود امکانات بهداشتی درمانی بسیار گلایه‌مند هستند.

وی افزود: یکی دیگرازمشکلات این شهرستان بحث آموزشی است به گونه ای که کمبود امکانات در شهرستان اردکان سبب شده برخی از کلاس‌های درس شهرستان اردکان در راهروهای مدارس و یا کانکس‌ها برگزار شود.

کمبود فضای فیزیکی سبب پایین آمدن کیفیت آموزشی دراردکان شده است

نماینده مردم اردکان در مجلس با تاکید بر اینکه کمبود فضای فیزیکی سبب پایین آمدن کیفیت آموزشی اردکان شده گفت: این کمبودها قطعا ضربه سنگینی به وضعیت آموزشی شهرستان وارد می‌کند.

دشتی یکی ازمشکلات دیگرشهرستان اردکان را مسیرچوپانان اردکان دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه حدود 40 کیلومتراین مسیرهنوزدوبانده نشده، تصادفات زیادی به وجود آمده است.

تجمیع عوارض معادن برای مناطق محروم مزایای بسیار خوبی داشته است

نماینده مردم بافق، بهاباد، مهریز، ابرکوه وخاتم در مجلس هم در این نشست اظهارداشت: این چنین جلساتی برای کل استان حکم راهگشا دارد و می‌تواند تجربه‌ها و مشکلات هر شهرستان را به اطلاع نمایندگان برساند و استمرار آن از اهمیت بالایی برخورداراست.

محمدرضا صباغیان تصریح کرد: نگاه بیرونی به شهرستان اردکان نگاه توسعه یافتگی و پیشرفت صنعتی یا به عبارت دیگر شهرستانی موفق به حساب می آید که البته در حوزه های صنعت و معدن پیشرفت کرده است با این وجود این شهرستان به دلیل همین توسعه یافتگی با مشکلاتی روبرو است که می‌تواند زمینه وجود مشکلات فراوانی را به وجود آورد.

اگر سند آمایش سرزمینی اجرایی شود بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود

وی افزود: اگر سند آمایش سرزمینی اجرایی شود بسیاری از مشکلاتی که در نقاط مخلتف استان و کشورمشاهده می‌کنیم برطرف می‌شود در صورتی که جلوی این مشکلات هم به وسیله اجرای سند آمایش سرزمینی گرفته نشود قطعا در آینده با مشکل بسیار زیادی روبرو می شویم.

بحث یک درصد معادن هم در سند ششم توسعه دیده شد و مانور زیادی روی آن صورت گرفت ولی هیچ اقدامی در ارتباط با آن انجام نشد اما همیشه منت کارخانه‌ها و معادن روی سر شهرستان‌ها بود و در برنامه هفتم توسعه این موضوع را می‌توان مجددا دید و ابزارهای کاربردی برای اجرایی شدن کامل آن دیده شود

صباغیان خاطرنشان ساخت: تجمیع عوارض معادن هم با وجودی که برای برخی نقاط مشکل‌ساز شده اما برای مناطق محروم مزایای بسیار خوبی داشته و صرفا اگر شاخص‌های این طرح با اصلاحاتی روبرو شود قطعا مشکلات برطرف می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها