شکسته شدن رکورد تولید در شرکت پشم شیشه ایران پس از نیم قرن فعالیت

سرعت در انتقال کارخانه پشم شیشه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز با اعتبار 470 میلیارد تومانی

شرکت پشم شیشه ایران از شرکتهای زیر مجموعه شستا و صدر تامین را باید از معدود شرکتهایی دانست که علی رغم وضعیت خاص اقتصادی کشور در مسیر توسعه چشمگیر قرار داشته و روزهای پررونق و طلایی را سپری می کند .
کد خبر: ۱۳۲۴۷۳۶
این  کارخانه که در منطقه احمد آباد شیراز قرار دارد  صنعتی نام آشنا و پرآوازه نه تنها در  شیراز و فارس بلکه در سطح كشور است به گونه ای که  55 درصد  بازار محصول پشم شیشه کشور را در اختیار دارد.
 
شرکت پشم شیشه ایران، در این ماههای پرتلاش،علاوه بر توجه به کیفیت تولید، افزایش کمیت تولید را هم به دلیل نیاز  روز افزون بازار مدنظر قرار داده است به گونه ای که رکورد تولید ۵۰ ساله شرکت پشم شیشه در سال گذشته را شکسته است.

همچنین شرکت پشم شیشه ایران فاز جدیدی از صادرات محصولات خود را به کشورهای مختلف کلید زده و از سوی دیگر در حال اجرای پروژه انتقال کارخانه از احمدآباد به منطقه ویژه اقتصادی شیراز است.

محصولات شرکت پشم شیشه ایران کاربردهای مختلفی دارد از عایق حرارتی در اجاق های گاز گرفته تا استفاده از  عایقهاي صوتي و رطوبتي كه در صنعت، ساخت و ساز های ساختمانی و مصرف آن در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی بخشی از مصارف این محصول پرکاربرد است.

گفتنی است شرکت پشم شیشه ایران، در چند مدت اخیر موفقیتهای چشمگیری به دست آورده است که شکستن رکورد تولید و تولید دومحصول جدید یکی با انگیزه قطع واردات و دیگری با هدف رشد صادرات از جمله این موفقیت هاست.

این تلاشهای خستگی ناپذیر در شرایط فعلی اقتصادي باعث شد با مهندس جهانگير باقری مدیر عامل شرکت پشم شیشه ایران به گفتگو بنشینیم آنچه در ادامه می خوانید حاصل این گفتگو و ما حصل زحمات مجموعه نیروهای پرتلاش شركت پشم شیشه ایران است.
 
 
سرعت در انتقال کارخانه پشم شیشه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز با اعتبار 470 میلیارد تومانی
 

جناب مهندس باقری، شرکت پشم شیشه ایران، رکورد تولید را پس از نیم قرن فعالیت شکسته است لطفا در این خصوص توضیح دهید.

 کارخانه پشم شیشه ایران، اوایل سال 46 با تولید یک هزار تن محصول در تهران راه‌اندازی شد که در سال ۵۲ تصمیم گرفته شد با افزایش ظرفیت تولید سالانه از یک هزار تن به ۱۰هزار تن این کارخانه از تهران به شیراز منتقل شود، که در نهایت کارخانه پشم شیشه ایران در سال ۵۷ با ظرفیت تولید ۹هزارتن محصول  فعالیت خود را در شیراز و در منطقه احمدآباد آغاز کرد، اما هیچگاه  ظرفیت تولید کارخانه حتی بعد از نوسازی در سال هشتاد از ۸ هزار و ۵۰۰ تن فراتر نرفت، این در حالی است که در سال گذشته با بررسی‌های انجام شده از بازار مشخص گردید نیاز بازار به محصول پشم شیشه بیش از ۸۵۰۰ تن در سال است.

در این راستا در سال گذشته با برنامه ریزی های دقیق و به همت نیروهای کارآمد شرکت پشم شیشه ایران، پس از کنترل روند تولید، کاهش ضایعات، افزایش بهره وری نیروی انسانی، به روز رسانی ماشین آلات، بهبود روند تولید توانستیم به رکورد بی سابقه تولید 9070 تن در سال گذشته برسیم که البته در حوزه فروش نیز با استفاده از موجودی انبار به رکورد جدید فروش 9605 تن محصول دست پیدا کردیم و در نهایت رکورد سود برای اولین بار دورقمی شد.
 
آیا این مسیر امسال هم ادامه پیدا خواهد کرد؟

بله قطعا. خوشبختانه از نخستین روزهای سال جاری مسیر توسعه کیفی و کمی در شرکت پشم شیشه ایران دنبال شد به گونه ای که در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشد 5 درصدي تولید در کارخانه پشم شیشه ایران هستیم.
 
آیا میزان صادرات در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته افزایشی داشته است؟

بله. در حالی که میزان صادرات در سه ماهه اول سال ۹۹ صفر بود امسال شاهد جهش چشمگیر صادرات بودیم و 131 تن از محصولات شرکت پشم شیشه ایران در بهار امسال به کشورهای مختلف صادر شد.
 
عمده بازارهای صادراتی شرکت پشم شیشه  ایران چه کشورهایی هستند؟

کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، قرقیزستان و برخی دیگر از کشورهای حوزه دریای خزر بازار صادراتی محصولات پشم شیشه و عراق و افغانستان ‌کشورهای خریدار ایزوگام از این شرکت هستند.
 
شرکت پشم شیشه ایران چه سهمی از بازار پشم شیشه کشور را در اختیار دارد؟

عملاً 55 درصد بازار پشم شیشه کشور در اختیار شرکت پشم شیشه ایران است.

چه مزیتهایی باعث شده تا چنین حجم بزرگی از بازار در اختیار شرکت پشم شیشه ایران باشد؟

پشم شیشه ایران برندی نام آشنا و با سالها سابقه تولید و عرضه در بازار است. کیفیت بسیار بالای تولیدات شرکت پشم شیشه ایران باعث شده تا این شرکت مشتریان پر و پا قرصی داشته باشد تولیدات شرکت شرکت پشم شیشه ایران، عایق هایی بر پایه الیاف معدنی است که باعث شده روند تقاضا و مصرف این محصولات روندی صعودی با شیب تند باشد.

تولیدات این شرکت متمایز با محصولات پلیمری است و کالایی است که در گام نخست غير قابل اشتعال مي باشد و در صنعت ساخت و ساز ساختمان تا مصارف صنعتی کاربرد بسیار زیادی دارد ضریب انتقال حرارت در محصولات این شرکت بسیار پایین است و قابل مقایسه با سایر محصولات عرضه شده در بازار نیست گستره مصرف از دانسیته های پایین تا دانسیته های بالا را دارد و در انواع صنایع، ساختمان سازی، عایقهای رطوبتی، تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی و ‌..کاربرد دارد به عبارت دیگر در هر جایی که نیاز باشد جلوی هدر رفت انرژی گرفته شود محصولات پشم شیشه کاربرد دارد از طرف دیگر این محصولات عایق صوتی هم هستند و تا 90 درصد مانع انتقال صدا مي باشد.

 آیا در سال جاری قصد تولید محصول جدید دارید؟
 
 واحد تحقیق و توسعه شرکت پشم شیشه ایران بسیار فعال بوده و هر ساله چندین برنامه را در دستور کار دارد قطعا چنانچه این واحد به نتیجه دلخواه برای تولید محصول جدید برسد تولید آن را در دستور کار قرار خواهیم داد.

به عنوان مثال در دو  سال اخیر این شرکت با مهندسی معکوس دو محصول جدید را طراحی و به مرحله تولید رساند که اولین محصول به نام رزيلينت بلنکت در عایق کاری مخازن حساس از جمله مخازن نفت، گاز و پتروشیمی بسیار کاربردی بوده و جایگزین نمونه های وارداتی در کشور شده است محصول دیگر نیز مینرال وول است که تنها در بازارهای صادراتی مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین با استفاده از نتایج واحدهای تحقیق و توسعه توانستیم میزان اتکا به مواد اولیه وارداتی را۷۰ درصدكاهش دهيم که امسال امیدواریم این نرخ به ۱۰۰ درصد برسد و تمامی مواد اولیه مورد نیاز را از داخل كشور تامين كنيم.
 
به مواد اولیه تولیدی در شرکت اشاره کردید جایگزینی مواد اولیه تولیدی در این شرکت به جای نمونه وارداتی آن چقدر صرفه جویی ارزی به دنبال داشته است؟ همچنین در خصوص مواد اولیه مصرفی که ظاهراً در جهت حفظ محیط زیست است توضیح دهید.

 تولید مواد اولیه در شرکت پشم شیشه ایران از خروج یک میلیون دلار ارز جلوگیری کرد و علاوه بر آن تاثیر بسیار خوبی بر روی کاهش قیمت کالاهای تولیدی داشت در خصوص مزایای این مواد اولیه لازم است اشاره کنم که شرکت پشم شیشه ایران استفاده از شیشه های ضایعاتی که جزو ضایعات مصارف خانگی و صنعتی دارد را در دستور کار قرار داده و این ضایعات را طی چرخه ای به مواد اولیه تبدیل می کند این کار باعث می شود تا از ورود روزانه ۱۰ تن شیشه به محیط زیست جلوگیری شود همانگونه که می دانید شیشه ازجمله زباله هایی است که زمان زیادی می‌برد تا جذب طبیعت شود این در حالی است که شرکت پشم شیشه ایران در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی خود استفاده از شیشه های ضایعاتی را در تولید محصولات خود در دستور کار قرار داد که این کار علاوه بر آنکه به ارزش افزوده محصول کمک می کند، کیفیت تولید را بالا میبرد و در حفظ محیط زیست بسیار موثر  است.
 
چندی پیش اجرای زیبای گروه همخواني شرکت پشم شیشه ایران، انعکاس بسیار خوبی در جامعه پیدا کرد. لطفا در این خصوص توضیح دهید.

شرکت پشم شیشه ایران تنها خود را ملزم به توليد و فروش محصول نمی داند بلکه اقدامات فرهنگی قابل توجهی نیز در دستور  کار خود قرار داده که از جمله آن تشکیل گروه همخواني است.

 اجرای این گروه بارها  از رسانه استاني و در مناسبت هاي مختلف ملي ،  مذهبي از شبكه استاني پخش شده است . همچنین  مي توان به قطعه سردار دلها  به عنوان يك اثر فاخر اشاره كرد كه مورد تقدیر مقامات استاني و كشوري از جمله رییس سازمان  بسیج کارگران و كارخانجات كشور قرار گرفت.

علاوه بر این مسابقات قرآنی، ورزشی و فرهنگی به طور مستمر در شرکت پشم شیشه ایران برگزار می گردد.
 
به عنوان آخرین سوال در خصوص پروژه انتقال شرکت پشم شیشه ایران به منطقه ویژه اقتصادی شیراز توضیح دهید.

با حمایت ها و مساعدت های شستا و صدر تامین انتقال کارخانه پشم شیشه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز روند بسیار مناسبی را طی می کند و از سرعت کافی برخوردار است زمین ‌کارخانه در سال ۸۸ خریداری شده اما به دلیل بحث تحریم ها و عدم نقدینگی کافی این پروژه تا سال ۹۸ پیشرفت چندانی نداشت اما از سال  ۹۸ تاکنون در روند واقعی خودش قرار گرفته که با تامين مالي ، بخشي از پروژه انتقال توسط برخي از بانك هاي استان کار ساخت کارخانه جدید در حال انجام است. 

به عبارت دیگر احداث این کارخانه عملاً از سال ۹۸ شروع شده و با کشورهای معتبر اروپایی وشركت هاي  داخلی، عقد قرارداد برای ساخت کارخانه و خرید ماشین آلات و تجهیزات صورت گرفته است این پروژه هم اکنون پيشرفت قابل ملاحظه اي دارد و دریافت تسهیلات بانکی مراحل نهایی را می گذراند.

مراحل ساخت کارخانه جدید پشم شیشه بدون کوچکترین خللی در زمینی به وسعت ۸ هکتار در حال انجام است و تمرکز ما بر ساخت سالن تولید می باشد که عملیات خاکبرداری و تحکیم کف  انجام شده است.

برآورد سرمایه مورد نیاز برای این پروژه 470 میلیارد تومان است که تاکنون 50 میلیارد تومان آن هزینه شده است، با اتمام این پروژه و انتقال کارخانه به منطقه ویژه افتصادی شیراز، میزان اشتغال ۱۰ درصد و میزان تولید به بيش از 50  درصد افزایش پیدا خواهد کرد و به 14 هزارتن در سال خواهد رسید‌.

در حال حاضر قرارداد خرید ماشین آلات منعقد شده و هیاتی از شرکتهای خارجی طرف قرارداد به زودی برای بررسی مراحل ساخت به شیراز خواهد آمد.
 
و سخن آخر

خوشبختانه شركت پشم شيشه ايران تا كنون هيچ گونه مشكل مالي نداشته و علاوه بر تامين هزينه هاي توليد ، حقوق و مزاياي پرسنل بدون يك روز تاخير پرداخت شده است.

 امید است با همکاری مجموعه مدیریتی استان و شرکت سرمايه  گذاري شستا و صدر تامین کا ر انتقال کارخانه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز در کمترین زمان ممکن  به اتمام برسد.  
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها