با حضور معاون دادستان کل کشور مجتمع کاهش آسیب های اجتماعی در مشهد افتتاح شد

«شوق زندگی» در مشهد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛

امروز شعار دانشگاه رفع نیاز جامعه است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شهرداری مشهد و شورای شهر خدمت به مردم را صرفاً خدمات رایج شهری و روزمره گی نمی داند بسیار ارزشمند است.
کد خبر: ۱۳۲۴۳۵۵

به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی، منصور غلامی در مراسم افتتاحیه مرکز خراسان شناسی که با حضور نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، فرماندار مشهد، معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد، رییس دانشگاه فردوسی مشهد، رییس شورای شهر و جمعی از اعضای شورای شهر برگزار شد، اظهار کرد: جای بسیار خوشحالی است که همکاری و هماهنگی بین مسئولین شهری و دانشگاه‌ شکل گرفته است.

وی‌ ادامه‌‌ داد: دانشگاه نباید در پشت دیوارهای فیزیکی خودش قرار گیرد، دانشگاه باید با شهر آمیخته شود. رفت و آمد در دانشگاه باید آسان و بر اساس هدف و برنامه ایجاد شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: باید دیوارهای دانشگاه ها را برداریم، منظور از دیوار فیزیکی نبوده بلکه دیوار به معنای‌ آنکه جمع فرهیخته دانشگاهی را در یک فضای بسته قرار دهیم. چرا زمانی که نام دانشگاه می آید این فکر به ذهن ما خطور‌ می کند که این مکان صرفاً جایی است که به ما مدرک تحصیلی می دهد و بر اساس آن یک موقعیت اجتماعی و شغلی شکل می گیرد.‌این نگاه به دانشگاه موقت است و قطعاً به معنای رفع نیاز موقت خواهد بود.
غلامی عنوان کرد: کشور ما بر اساس سابقه تاریخی و باورهای دینی و مذهبی سالیان طولانی در همه خطه قدیمی و جدید منشاء بروز عالمان زیادی بوده است. شکوفایی علم و دانش قبل از ورود اسلام به این مرز و بوم و بعد از ورود اسلام خودش را نشان داده است. امروزه شعار دانشگاه رفع نیاز کشور است.
وی با بیان اینکه امروز بیش از ۹۰ درصد از مدیران ارشد کشور حداقل دو مقطع تحصیلی خود را در داخل کشور اخذ کردند، تصریح کرد: تعداد کمی از مدیران ما مقاطع تحصیلی خود را در خارج از کشور سپری کردند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در حال حاضر شکل گیری مراکز رشد و ایجاد مراکز علم و فناوری از اقداماتی است که باید دانشگاه را به سمت جامع سوق داد. امروزه بیش از ۷ هزار شرکت دانش بنیان فعال در سطح کشور داریم که بعضاً اقداماتی انجام داده اند که دیگران باور نمی کنند.
غلامی خاطرنشان کرد: امروزه خبرهای خوبی از رفع مشکلات از صنایع‌ را می‌شنویم که این امر حاصل پایه کار آمدن دانشگاهیان و صاحبان علم و فناوری به جامعه است. جایی که امروزه در جامعه نباید در مورد آن غفلت کرد بحث فرهنگی است که نمونه ای از آن امروز افتتاح شد.
وی‌ با بیان اینکه شهرداری مشهد و شورای شهر خدمت به مردم را صرفاً خدمات رایج شهری و روزمره گی نمی داند بسیار ارزشمند است، گفت: این امر نشان دهنده طلوع جدیدی در حوزه خدمت‌رسانی به مردم است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: باید ظرفیت دانشگاه ها را بشناسیم و به سمت خدمت رسانی به مردم گام برداریم. این امر بسیار گرانقدر خواهد بود.
منصور غلامی در حاشیه مراسم افتتاحیه مرکز خراسان شناسی، اظهار کرد: توفیق آن را داشتیم که زائر امام رضا (ع) باشیم و در افتتاحیه مرکز خراسان شناسی که به همت دانشگاه فردوسی و شهرداری مشهد ایجاد شده است، شرکت کنیم.

وی ادامه‌ داد: مراکز فرهنگی در شهرها ویژگی های خاصی را برای توسعه فرهنگ و باورهای تاریخی و فرهنگی ملت ها دارد و این امر در خراسانی که در طول تاریخ محل و مرکز مهم مبادلات فرهنگی، تجاری و سیاسی بوده از اهمیت بالایی برخوردار است.

غلامی تاکید کرد: نکته ای که می توان به آن توصیه کرد، همکاری بین دانشگاه ها و مسئولین شهری است که این امر در خراسان و مشهد به خوبی انجام شده است.

وی تصریح کرد: ما در حوزه فناوری که حاصل دانش اندوخته از طریق پژوهش های به روز دانشگاه ها و مراکز علمی بوده حرف های خوبی برای گفتن دارد. جایگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران در دنیا از نظر تولیدات ایرانی این‌ توان و ظرفیت را ایجاد کرده که ما آن ها را تبدیل فناوری های کنیم که از آن طریق مسائل و مشکلات جامعه را رفع کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: با شکل گیری پارک های علم و فناوری، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان که در حال حاضر تعداد آن ها در کشور ۷ هزار مورد بوده می توان نتایج خوبی را رقم بزنیم.

غلامی خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی نیز ما نباید غافل شویم، آنچه که ما را در برابر حوادث تاریخی بیمه خواهد کرد، باورهای فرهنگی و آشنایی با تاریخ غنی و ریشه دار مردم است که ضرورتا جوانان باید با این سرمایه بسیار ارزشمند آشنا شوند و در این فضاها قرار گیرند. تربیت فرهنگی مکمل تربیت علمی و دانش افزایی است و قطعا با تقویت باورهای فرهنگی و اعتقادات دینی جوانان، می توانیم آن ها را تربیت کنیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون دانشجویان و اساتید، اضافه کرد: مسئولین وزارت درمان و بهداشت اعلام کردند‌ که شرایطی را فراهم کنند تا بتوانیم در مرداد واکسیناسیون را به جمعیت دانشگاهی، دانشجویان، اساتید و کارکنان تسریع دهند. اگر این برنامه ریزی محقق شود، علاقه مند خواهیم بود که سال تحصیلی آینده با حضور دانشجویان شکل گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در شرایط محتاطانه می توان گفت در دوره جدید سال تحصیلی دانشگاه ها با حضور دانشجویان مقطع دکتری و ارشد حضوری باشد و دانشجویان کارشناسی نیز تا زمانی که فضای کنترل بیماری انجام شود و واکسیناسیون به صورت مرتب صورت گیرد، حضوری خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها