خشکسالی در بخش کشاورزی حاکم است

هشدار هواشناسی به کشاورزان و استخرداران

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و استخرداران‌ پرورش ماهی توصیه می‌شود که هشدارها را جدی بگیرند.
کد خبر: ۱۳۲۴۲۹۱

به گزارش جام جم آنلاین، مسعود حقیقت، مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان از بارش باران در برخی نقاط خبر داد و گفت: بنابر نقشه‌های هواشناسی تا روز شنبه در نواحی شمال غرب کشور، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز افزایش ابر، رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می‌شود‌.

وی افزود: تا اوایل هفته آینده برای نواحی شمال شرق رگبار و وزش باد انتظار می‌رود.

حقیقت ادامه داد: طی ۴ روز آینده در نواحی جنوب شرق و شرق به ویژه منطقه زابل وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک و کاهش دید افقی پیش بینی می‌شود.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی از کاهش دما در استان‌ های ساحلی دریای خزر خبر داد و گفت: طی سه روز آینده دریای خزر مواج است و در این مدت روند نسبی کاهش دمای ۴ تا ۶ درجه‌ای برای استان‌های ساحلی دریای خزر پیش بینی می‌شود.

او در توصیه‌ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و باغداران استان گلستان در ساعات گرم روز توصیه می‌شود که از هر گونه سم پاشی خودداری کنند.

حقیقت ادامه داد: همچنین کشاورزان در ساعات پایانی روز به دلیل گرمای هوا، اقدام به آبیاری سبک مزارع محصولات علوفه‌ای کنند، جهت کشت ذرت دانه‌ای در استان گلستان از انواع زودرس به علت نیاز آبی کمتر استفاده شود.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه‌ای به استخرداران پرورش ماهیان گرم آبی بیان کرد: استخرداران پرورش ماهیان گرم آبی استان گیلان به دلیل ابرناکی، کوددهی را در روزهای پایانی هفته کاهش دهند.

به گفته او، کشاورزان و دامداران استان گیلان در هنگام وقوع رعد و برق به ویژه در ارتفاعات به مکان امن پناه گیرند، همچنین حریم رودخانه را تا ۴ ساعت پس از بارندگی در مناطق سیل گیر رعایت کنند.

حقیقت ادامه داد: با توجه به پیش بینی افزایش دما در طول روز، غذا دهی مزارع پرورش میگو استان هرمزگان در ساعات خنک یا در طول شب توصیه می‌شود.

خشکسالی در بخش کشاورزی حاکم است

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تا ۸ تیرماه، ۱۲۹.۹ میلی متر، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷۷.۷ میلی متر و نسبت به دوره بلندمدت ۲۲۴.۳ میلی متر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۳.۲ درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۴۲.۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حقیقت با اشاره به اینکه شرایط بارش در بخش کشاورزی مناسب نیست، افزود: با توجه به شرایط بارش، خشکسالی انواع و اقسام‌ مختلفی از خشکسالی بسیار شدید تا خشکسالی متوسط و ضعیف دارد.

وی از استمرار خشکسالی هواشناسی و کشاورزی ناشی از کمبود بارش خبر داد و گفت: بنابر نقشه‌های هواشناسی در فصل تابستان به جزء سواحل خزر، شمال غرب و جنوب شرق بارش چندانی در کشور نداریم.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان تصریح کرد: طی ماه‌های آتی، دما نرمال و بیش از نرمال است و به طور کلی ذات تابستان با گرما همراه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها