شهروندان کانادا در اعتراض به کشف چندین گور دسته جمعی از کودکان بومی در این کشور، مجسمه‌های ملکه الیزابت و ویکتوریا را سرنگون کردند.
کد خبر: ۱۳۲۴۲۹۰

به گزارش جام جم آنلاین، مجسمه‌ های ملکه الیزابت و ملکه ویکتوریا در کانادا در جریان اعتراضات و خشم مردم این کشور از کشف چندین گور دسته جمعیِ بی‌نام و نشان متعلق به کودکان بومی سرنگون شدند.

گروهی از مردم در «وینیپگ» در استان منیتوبای کانادا به مناسبت روز ملی این کشور تجمع کرده و مجسمه ویکتوریا را به پایین کشیدند. روز ملی کانادا همه ساله در تاریخ ۱ ژوئیه (۱۰ تیر) برگزار می‌شود.

اعضای این گروهِ معترض در حالی که تی‌شرت‌ های نارنجی به تن داشتند به مدرسه‌ای رفتند و به مجسمه ویکتوریا رنگ قرمز پاشیدند. آن‌ها همچنین شعار می‌دادند «ما هم روزی بچه بودیم. این کودکان را به کشورشان بازگردانید.»

مجسمه ملکه الیزابت که در اندازه کوچکتری نسبت به مجسمه ویکتوریا بود نیز در ضلع شرقی محوطه مدرسه سرنگون شد. هر دوی این مجسمه‌ها نمادی از استعمار در کانادا محسوب می‌شوند.

هفته گذشته منابع خبری از پیدا شدن سومین گور دسته ‌جمعی کودکان بومی در کانادا با ۱۸۲ قبر بی‌نام و نشان در «بریتیش کلمبیا» خبر دادند.

پیش از آن نیز یک گور جمعی حاوی باقی‌مانده اجساد ۲۱۵ کودک بومی در محوطه یک مدرسه مسیحی در «بریتیش کلمبیا» کانادا کشف شده بود. برخی از این کودکان تنها سه سال داشتند.

دست‌کم ۱۵۰ هزار کودک بومی طی سال‌های ۱۸۴۰ تا ۱۹۹۰ وارد این به اصطلاح مدارس شبانه‌روزی شده بودند. برخی از آن‌ها با توسل به زور از والدین و جامعه جدا شدند و بدرفتاری‌های گسترده‌ای با آن‌ها گزارش شده است.

در قرن نوزدهم و بیستم، مدارس شبانه‌روزی در کانادا اجباری بودند و توسط دولت و مقامات مذهبی با هدف ادغام اجباری جوانان بومی اداره می‌شدند.

«پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان پیش از این به‌دلیل نقش کلیسا در استعمار آمریکایی‌ ها عذرخواهی کرده بود، اما بیشتر این عذرخواهی‌ ها را به هنگام سفر به کشور‌ها انجام داده است.

کانادایی ها مجسمه‌ های ملکه الیزابت و ویکتوریا را سرنگون کردند (+تصاویر)

کانادایی ها مجسمه‌ های ملکه الیزابت و ویکتوریا را سرنگون کردند (+تصاویر)

کانادایی ها مجسمه‌ های ملکه الیزابت و ویکتوریا را سرنگون کردند (+تصاویر)

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها