آخرین تحولات افغانستان؛ جنگ شدید در ولسوالی ها

درگیری شدید بین نیرو‌های دولتی افغانستان و طالبان در ۱۰ استان، افزایش تلفات در پی حملات هواپیما‌های بدون سرنشین و مقاومت مردمی در برابر طالبان از مهمترین تحولات سیاسی و نظامی روز‌های اخیر در این کشور است.
کد خبر: ۱۳۲۳۳۶۵
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، جنگ شدیدی که بین نیرو‌های امنیتی و نظامی افغانستان و گروه طالبان در ولسوالی‌های این کشور آغاز شده همچنان ادامه دارد به طوریکه شماری از جنگنده‌های ارتش افغانستان و پهپاد‌های هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکایی برای توقف پیشروی طالبان اقدام به بمباران مواضع این گروه کردند.

ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر انجام حملات هوایی پهپاد‌های آمریکایی بر مواضع طالبان در استان‌های قندوز و بغلان در شمال افغانستان واکنش طالبان را در پی داشت و آن‌ها هشدار دادند که اگر آمریکا حملات خود را متوقف نکند این گرو ه مجبور به واکنش می‌شود.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در توئیتی نوشت آمریکایی‌ها به جای حمله به طالبان روند خروج از افغانستان را تسریع کنند.

طالبان در واکنش به ادامه حضور ۶۵۰ نظامی آمریکایی در افغانستان، برای تأمین امنیت دیپلمات‌های خارجی گفته است که این کار به معنی ادامه اشغال است و طالبان آنرا نمی‌پذیرد.

براساس گزارش‌های منتشر شده روز گذشته درگیری بین نیرو‌های دولتی و طالبان در ۱۰ استان ادامه داشت و هر دو طرف ادعای پیشروی داشتند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته است که درگیری در استان‌های غزنی، لوگر، قندهار، فاریاب، بلخ، هلمند، قندز، بغلان، بدخشان و کابل ادامه دارد و نیرو‌های افغان در برخی استان‌ها پیشروی کرده اند.

وی مدعی شده است که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴۸ تن از افراد گروه طالبان کشته و ۱۳۷ تن دیگر زخمی شده اند، اما در باره تلفات نیرو‌های افغان اظهار نظری نکرد.

براساس این گزارش‌ها، طالبان در استان پروان در شمال کابل شهرستان‌های «سیاگرد» و «شینواری» را از نیرو‌های دولتی گرفته اند و فضل الدین عیار استاندار پروان نیز سقوط این دو شهرستان را تائید کرده است.

از استان بغلان در شمال افغانستان هم گزارش شده است که نیرو‌های دولتی با حمایت مردم موفق شده اند که ۳ شهرستان را از گروه طالبان پس گرفته و محاصره شهر پلخمری را بشکنند.

شهر پلخمری مرکز استان بغلان در محاصره طالبان قرار داشت و طی چند شبانه روز گذشته درگیری‌های شدید در حومه‌های شهر ادامه داشت.

صبح امروز (یکشنبه) برخی خبرنگاران از استان تخار در شمال شرق افغانستان گزارش داده اند که شهرستان «رستاق» یکی از مرکز‌های اصلی مقاومت در برابر طالبان نیز شب گذشته سقوط کرده است.

براساس این گزارش از جمله ۱۶ شهرستان این استان اکنون تنها ۳ شهرستان در کنترل دولت قرار دارد و ۱۳ شهرستان آنرا طالبان تصرف کرده اند.

همگام با تشدید درگیری‌ها به پشت شهر‌های بزرگ مردم نگران آغاز جنگ داخلی خانمانسوز و افزایش موج جدید مهاجرت هستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها