معاون وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که مذاکرات وین درباره احیای برجام به شکل اولیه آن، عملاً به نقطه پایانی رسیده و در صورت تصمیمات سیاسی لازم در پایتخت‌های طرفین، ظرف چند روز می‌تواند به نتیجه نهایی برسد.
کد خبر: ۱۳۲۲۸۸۵
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مذاکرات وین پیرامون احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران عملاً به نقطه پایانی رسیده است.

ریابکوف در جمع خبرنگاران در این باره گفت: «من فقط می‌توانم بگویم که بدون اغراق، مذاکرات به نقطه پایانی رسیده است، البته آخرین گام‌ها، دشوارترین آنهاست و اکنون تصمیمات سیاسی لازم درباره سرنوشت برجام در پایتخت‌های کشور‌ها اتخاذ خواهد شد.»

به عقیده این دیپلمات بلندپایه روس، آخرین دور رایزنی‌ها در وین می‌تواند ظرف چند روز خاتمه پیدا کند، اگر طرفین اختلافات کنونی را حل و فصل کنند، البته وی دیدگاه خوش‌بینانه‌ای نسبت به روند اوضاع دارد.

ریابکوف ادامه داد: «من معتقدم که این روند به یک ماه نکشیده و ظرف چند روز به پایان خواهد رسید. البته اگر تمامی تصمیمات لازم در این راستا تا قبل از آغاز دور بعدی مذاکرات وین گرفته شود. در این صورت رایزنی‌ها می‌تواند ظرف چند روز خاتمه یافته و به نتیجه برسد.»

وی یادآور شد که اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشد، صحبت نه تنها بر سر احیای توافقنامه هسته‌ای به شکل اولیه آن است، بلکه تلاش‌های دیپلماتیک مضاعفی نیز صورت خواهد گرفت.

زمان آن رسیده که سفر‌های متقابل به مسکو و واشنگتن از سر گرفته شود

معاون وزیر خارجه همچنین اعلام کرد، زمان آن رسیده که روسیه و آمریکا برقراری تماس‌های رسمی در کشور‌های ثالث را کنار گذاشته و در خاک خود با یکدیگر ملاقات کنند.

ریابکوف گفت: «احتمالاً دیگر وقت آن رسیده که مقامات روسی و آمریکایی‌ها از برگزاری نشست در کشور‌های ثالث خودداری کرده و شکل متعارف سفر‌ها و میهمان شدن نزد یکدیگر را آغاز کنند. ما برای این منظور آمادگی داشته و طرف آمریکایی را نیز دعوت می‌کنیم همین برخورد را داشته باشد.»

وی در عین حال یادآور شد که نخستین نشست هیئت‌های بین دولتی روسیه و آمریکا در زمینه ثبات راهبردی نه در مسکو و نه در واشنگتن، بلکه در ژنو خواهد بود و علت آن ضرورت عدم وقفه افتادن در آغاز این مذاکرات است و این نشست در صورت توافق طرفین، احتمالاً طی هفته‌های آتی برگزار خواهد شد.

به عقیده وی، مهمترین موضوع در این رابطه، برداشتن حتی قدمی کوچک به سمت جلو در جهت حل و فصل مشکلات موجود است.

سرگئی ریابکوف همچنین تأکید کرد که روسیه مایل نیست وضعیتی پیش بیاید که طرف آمریکایی به دلیل انگیزه‌های سیاسی از همکاری در زمینه امنیت سایبری خودداری کند و بسیار ضروری است تا تماس‌های دوجانبه در این جهت گیری هرچه سریع‌تر از سر گرفته شود. به گفته وی، البته فعلاً مقامات واشنگتن از گفتگوی سازنده با روسیه در این خصوص ممانعت کرده و این موضوع را سیاسی کرده‌اند.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که "جان سالیوان" سفیر آمریکا طی چند روز آینده به مسکو باز خواهد گشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها