معاون جهادکشاورزی استان با اشاره به خشکسالی اعلام کرد:

85 درصد مزارع‌ دیم بدون محصول

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان اعلام کرد: از مجموع 180 هزار هکتار مزارع دیم استان تنها 28 هزار هکتار آن قابل برداشت است.
کد خبر: ۱۳۲۲۶۲۱

به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی، غلامحسین ساربان اظهارکرد: در سال زراعی امسال 448 هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم و جو اختصاص داده شد و متاسفانه از آن طرف پیش بینی های نادرست هواشناسی، کشاورزان استانی را دچار خسارت کرد.

وی افزود: در فروردین امسال تنها 5/6 میلی متر بارندگی در استان داشتیم درصورتی که در فروردین پارسال  بیش از134 میلی متر بارندگی داشتیم. 

وی اظهارکرد :میزان بارندگی در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 62 درصد و نسبت به دوره آماری 42 درصد کاهش را نشان می دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان افزود: در محصول گندم و جو آبی 58 هزار هکتار از مزارع استان حذف و پارسال مثل چنین ایامی 96 هزار تن گندم کشاورزان خریداری شد درصورتی که امسال این رقم تاکنون به 42 هزار تن رسیده است. 

وی به عملیات مبارزه با آفت سن گندم در155 هزار هکتار از مزارع گندم استان اشاره کرد و گفت: از آن طرف بخش دام سبک استان در معرض نابودی قرار گرفته اند و اگر یک فکر اساسی برای بخش گرسنه دام استان  نشود مشکلاتی ازقبیل مهاجرت و حاشیه نشینی شهر به وجود خواهد آمد و این مهم به یک بحران دراستان تبدیل شده است. 

وی بیان کرد:  به دلیل خشکسالی  و کاهش بارندگی ،یک میلیون تن علوفه مراتع را از دست دادیم و شاهد کاهش 700 هزار تنی کاه در مزارع غلات استان هستیم.

وی افزایش قیمت نهاده‌های دامی را از دیگر مشکلات دامداران دراستان اعلام کرد و افزود:  متاسفانه آذوقه دام ها نسبت به سال گذشته بین 2 تا 5 برابر افزایش پیدا کرده است و از آن طرف استان با کمبود علوفه  مواجه است. 

ساربان  از کشاورزان استان خواست برای کمک به بخش دام استان  اقدام به کاشت ذرت، چغندرقند علوفه ای و خار شتر کنند تا دام سبک استان دچار خسارت نشود.

وی با اشاره به این که 8 هزار و 445 هکتار سطح مزارع کلزا دراستان است، گفت:  تنها 3 هزار و 300 هکتار آن به مرحله برداشت رسید و بقیه به خاطر وضعیت بارندگی و گرما و سرما از بین رفت. 

وی افزود: خوشبختانه 6 هزار و 900 هکتار از مزارع کلزای استان  تحت پوشش بیمه است که به زودی خسارت های واردشده توسط بیمه پرداخت می شود.

وی اظهارکرد: پیش بینی شد ازاین سطح 6 هزار تن محصول کلزا برداشت شود که تاکنون بیش از 3 هزار و 200 تن محصول کلزا خریداری شده است.

وی گفت: درمجموع میزان تولید گندم استان در سال زراعی جاری نسبت به سال  گذشته  55 درصد ، جو 54 درصد و کلزا 60 درصد کاهش داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها