با مصرف برخی دم نوش‌ها می‌توان سلامت روده بزرگ که قسمت بسیار مهمی از بدن است را حفظ کرد.
کد خبر: ۱۳۲۲۴۶۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روده بزرگ قسمت بسیار مهمی از بدن ماست. این ارگان مسئولیت گرفتن آب، ویتامین، نمک و مواد مغذی از مواد غذایی قابل هضم و همچنین پردازش خوراکی‌هایی را دارد که در روده کوچک هضم نشده‌اند. دفع مواد زائد جامد از دیگر وظایف روده بزرگ است.

زمانی که عملکرد این عضو از بدن دچار اختلال شود، به جای از بین بردن سموم آن‌ها را جذب می‌کند. به این ترتیب ممکن است مشکلاتی مانند سردرد، نفخ، یبوست، پایین آمدن سطح انرژی، بیماری‌های مزمن، خستگی و حتی افزایش وزن را برای فرد به همراه داشته باشد. بنابراین با سم زدایی روده بزرگ می‌توان تا حد زیادی سلامت این ارگان مهم را حفظ کرد. 

درمان‌های خانگی برای سم‌زدایی روده بزرگ

پاک‌سازی و تمیز کردن روده بزرگ از زمان یونان باستان قدمت دارد اما در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ در آمریکا به خوبی شناخته شد. اخیرا، افراد اغلب از دمنوش‌ها، چای‌ها یا آبرسانی کردن روده برای رسیدگی به این ارگان استفاده می‌کنند. برخی از مطالعات ثابت کرده‌اند که تمیز کردن روده بزرگ برای سلامت کلی بدن خوب است. هدف از تمیز کردن روده بزرگ طراوت و شادابی بدن‌تان است.

۱. مصرف غذا‌های غنی از فیبر

در صورتی که شما به دنبال دارو‌های خانگی طبیعی برای تمیز کردن روده بزرگ هستید، نباید غذا‌های غنی از فیبر را نادیده بگیرید. فیبر در روند از بین بردن مواد زائد از روده‌ بزرگ تاثیر بسزایی دارد. همچنین فیبر نقش مهمی در تشکیل درست مدفوع ایفا می‌کند. توصیه می‌شود که برای حفظ سلامت روده‌ بزرگ غذا‌های غنی از فیبر را به طور منظم در رژیم غذایی خود بگنجانید. مصرف منظم فیبر با پاکسازی روده‌ بزرگ، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ کمک کند.

لازم است که هم فیبر محلول و هم فیبر نامحلول بخورید. فیبر محلول و نامحلول عملکرد‌های مختلف مهمی دارند. فیبر نامحلول نقش مهمی در ایجاد یک مدفوع نرم و حجیم که به راحتی می‌تواند از روده‌ها عبور کند، ایفا می‌کند. فیبر نامحلول می‌تواند مواد زائد را حذف کند و کمک‌تان کند از شر باکتری‌های روده خلاص شوید.

۲. سم زدایی روده بزرگ؛ غذا‌های تخمیری

این دسته از مواد غذایی نیز از دارو‌های خانگی عالی برای رسیدگی به سلامت روده بزرگ هستند. دستگاه گوارش شما به میزان فراوانی از باکتری‌های مفید که می‌توانند به هضم آسان‌تر غذا، جذب موثر مواد مغذی، مبارزه با باکتری‌های مضر و خلاص شدن از شر سموم کمک کنند، نیاز دارد. حفظ تعادل باکتری‌ها بسیار مهم است. اگر باکتری‌های مفید و مضر از تعادل خارج شوند، بدن شما ممکن است دچار آسیب‌های سنگینی شود.

برای جلوگیری از آسیب‌های روده بزرگ در اثر عوامل مضر مانند غذا‌های فرآوری‌شده، آنتی بیوتیک، عوامل محیطی و مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی، مصرف مکمل‌های باکتری پروبیوتیک یا مصرف مقدار زیادی از غذا‌های تخمیر شده‌ غنی از فیبر توصیه می‌شود. برخی از غذا‌های تخمیر شده عبارتند از ماست یونانی و نوشیدنی‌های تخمیری مانند کفیر. شاید بهتر باشد در هنگام بیماری نیز آنتی بیوتیک‌های طبیعی را ابتدا امتحان کنید.

۳. سبزیجات برگدار سبز تیره

سبزیجات برگ دار تیره مانند اسفناج برای تمیز کردن روده بزرگ و حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید هستند. از آنجایی که سبزیجات و میوه‌ها یک منبع عالی از کلروفیل هستند، می‌توانند روند روزانه‌ پاک‌سازی روده بزرگ و دستگاه گوارش را تسهیل کنند. کلروفیل توانایی تقویت دیواره‌ روده، جلوگیری از رشد باکتری‌ها، از بین بردن باکتری‌های مضر از روده‌ بزرگ و التیام مخاط دستگاه گوارش را دارد.

سایر سبزیجات این دسته عبارتند از مارچوبه، زیتون سبز، کرفس، کلم بروکسل، خربزه، کلم برگ، سبزیجات دریایی مانند جلبک دریایی، برگ چغندر، تره فرنگی و نخود. این مواد خوراکی سرشار از کلروفیل هستند. خوردن این غذا‌ها به طور منظم می‌تواند به سم‌زدایی کبد و تمیز کردن دستگاه گوارش کمک کند.

۴. سبزیجات چلیپایی

مصرف این دسته از سبزیجات نه تنها به فرآیند هضم کمک می‌کنند بلکه در پاکسازی کبد و سم زدایی روده بزرگ نیز موثر هستند. بنابراین، کلم‌ها در فهرست دارو‌های خانگی برای پاکسازی روده گنجانده شده‌اند. فیبر نقش مهمی در بهبود سلامت کلی شما، تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها ایفا می‌کند. کلم‌ها می‌توانند ۲۵ تا ۴۰ درصد از مصرف فیبر توصیه شده‌ روزانه را برای شما فراهم کنند، اما فقط ۱۰۰ کالری دارند. مصرف منظم سبزیجات چلیپایی می‌تواند به ترویج سم‌زدایی روده‌ بزرگ کمک کند.
مطالعات زیادی نشان داده‌اند که خوردن سبزیجات چلیپایی به صورت منظم می‌تواند به مبارزه با عوامل سرطان‌زا کمک کند. این سبزیجات می‌توانند سرطان مثانه، روده‌ بزرگ، تخمدان، سرطان سینه و پروستات را از شما دور نگه دارند. مزایای موجود در این نوع سبزیجات به دلیل وجود فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و گلوکوسینولات‌هاست.

۵. عدس و لوبیا

عدس و لوبیا در فهرست مواد غذایی سالم و همچنین دارو‌های خانگی طبیعی برای بهبود سلامت روده بزرگ گنجانده شده‌اند. لوبیا و عدس، روند گوارش را تسهیل می‌کنند. همچنین آن‌ها سرشار از مواد مغذی گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌ها و همچنین فیبر هستند و می‌توانند مثل این ۱۰ ماده غذایی با التهاب مبارزه کنند. نصف فنجان حبوبات حاوی حدود ۸ تا ۱۰ گرم فیبر هستند. شما باید لوبیا و حبوبات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا مصرف فیبر غذایی‌تان به طور چشمگیری افزایش یابد. لوبیا و عدس یک بمب غذایی حاوی مواد معدنی و ویتامین‌هایی مانند پروتئین، پتاسیم، روی، آهن، منیزیم، کلسیم و ویتامین هستند.

عدس و لوبیا حاوی منبع عالی فیبر پرو بیوتیک هستند که باکتری‌های خوب را افزایش می‌دهد و باکتری‌های بد را کاهش می‌دهد، در نتیجه سموم بدن‌تان را از بین می‌برد. باکتری‌های خوب موجود در دستگاه گوارش نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن شما ایفا می‌کنند و در عین حال به بدن‌تان برای مبارزه با بیماری‌ها و ارتقاء سلامت روده‌ بزرگ کمک می‌کنند.

۶. کرفس

کرفس نیز مانند سیب منبع فوق‌العاده‌ای از فیبر است و برای سم زدایی روده بزرگ عالی محسوب می‌شود. به علاوه شما می‌توانید هر جا که می‌روید با خودتان کمی کرفس هم داشته باشید. کرفس کالری بسیار کمی دارد بنابراین اغلب عضوی از رژیم‌های غذایی لاغری است. یک ساقه‌ کرفس فقط ۸ کالری دارد.

۷. سیر

این ماده غذایی نه تنها ادویه‌ای خوش عطر و طعم است که اغلب به انواعی از غذا‌ها افزوده می‌شود بلکه یکی از درمان‌های خانگی عالی برای تمیز کردن روده نیز هست. سیر حاوی خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد انگلی است؛ بنابراین افزودن آن به رژیم غذایی همیشگی‌تان می‌تواند به حذف انگل، عوامل بیماری‌زا و سموم از دستگاه گوارش و روده‌ بزرگ کمک کند. سیر سرشار است از آنتی‌اکسیدان‌هایی که می‌توانند التهاب را کاهش دهند، فرآیند هضم را بهبود دهند، جذب مواد مغذی را تقویت کند و سموم و مواد زائد را از بدن‌تان حذف کند. برای انجام این درمان فقط لازم است سیر خام بخورید یا سیر له شده را به انواعی از غذا‌هایی که در خانه تهیه می‌کنید، بیفزایید.

۸. کلم بروکلی

این گیاه یکی از درمان‌های موثر خانگی برای بهبود سلامت روده بزرگ است. این نوع کلم منبع فوق‌العاده‌ای از فیبر، ویتامین C، ویتامین A و ویتامین B ۶ است. به علاوه آنتی‌اکسیدان‌هایی که به میزان فراوان در کلم بروکلی وجود دارد، مسئول سم‌زدایی بدن شما هستند. کلم بروکلی علاوه بر سم‌زدایی بدن‌تان فواید زیاد دیگری برای سلامتی‌تان دارد، از جمله حفظ سلامت چشم‌ها، پشتیبانی از سلامت قلب و عروق، بهبود سیستم گوارش، پایین آوردن ریسک ابتلا به سرطان و کاهش التهاب برای انجام این درمان باید فقط بروکلی و کمی نمک دریایی را به سالاد مورد علاقه‌تان اضافه کنید.

روش‌های درمانی با استفاده از دارو‌های گیاهی

۹. روغن کنجد
این روغن اغلب در آشپزی استفاده می‌شود، اما برای سم زدایی روده بزرگ هم مفید است. بسیاری از فواید شگفت‌انگیز روغن کنجد کشف شده‌است. استفاده از این روغن می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، به کاهش وزن کمک کند، کلسترول را پایین بیاورد و سلامت پوست را ارتقاء بخشد. به علاوه، روغن کنجد برای تنظیم دستگاه گوارش و تضمین عملکرد درست ارگان‌های بدن مفید است. تنها کاری که باید بکنید این است که صبح‌ها ۵ قاشق روغن کنجد برای بهبود حرکات روده و پاکسازی روده‌ بزرگ بخورید. هرچند اگر شما نسبت به مغز‌ها حساسیت دارید، نباید از این روش درمانی استفاده کنید، چرا که روغن کنجد هم همان واکنش آلرژیک را ایجاد می‌کند.

۱۰. دانه‌های پرقدرت چیا
چیا با داشتن مواد مغذی فراوان منبع فوق‌العاده‌ای از فیبر و چربی‌هایی است که در بهبود فرآیند هضم و تمیز کردن روده بزرگ بسیار مفید هستند. اسید‌های چرب امگا ۳ که به میزان فراوانی در دانه‌های چیا موجود هستند، می‌توانند دیواره‌های سلول‌ها را استحکام ببخشند و التهاب را کاهش دهند. دانه‌ چیا نیز مانند تخم کتان سرشار از فیبر محلول است که به فرآیند هضم کمک می‌کند.

این دانه‌ها علاوه بر تاثیری که روی پاکسازی روده‌ بزرگ دارند، می‌توانند درد مفاصل را کاهش دهند و بسیاری از اختلالات پوستی را درمان کنند. چربی‌های موجود در دانه‌ چیا می‌تواند فرآیند‌ی دفاع طبیعی بدن در مقابل التهاب را بهبود دهد. خوردن دانه‌ چیا به طور منظم می‌تواند ریسک بروز بیماری قلبی را کاهش دهد. دیگر مواد مغذی موجود در دانه‌ چیا عبارتند از فسفر، کلسیم، منگنز، منیزیم، نیاسین، مس و روی.

۱۱. یونجه
این گیاه حاوی ساپونین است که توانایی حذف پاتوژن‌ها، خارج کردن ناخالصی‌های قارچی، تحریک رشد باکتری و از بین بردن باکتری‌های مضر را دارد؛ بنابراین یونجه به عنوان یک ماده‌ خوراکی مغذی و یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای سم زدایی روده بزرگ در نظر گرفته می‌شود. دیگر مزایای یونجه عبارتند از سم‌زدایی دستگاه ادراری، تصفیه‌ی کبد و خون، افزایش هیدراتاسیون خوب، تسهیل اجابت مزاج، کاهش کلسترول و حمایت از غده‌ هیپوفیز.

برای انجام این درمان می‌توانید یونجه را به شکل کپسول مصرف کنید. هرچند مهم است که ابتدا با پزشک‌تان مشورت کنید تا از هرگونه عوارض جانبی جلوگیری کنید. برگ‌های یونجه را می‌توان برای تهیه‌ دمنوش استفاده کرد. یونجه یک ماده‌ خوراکی مغذی است که می‌توانیم آن را به سوپ، سالاد، خوراک‌ها و ... اضافه کنیم.
فقط یادتان باشد که در برخی موقعیت‌های خاص باید از مصرف یونجه پرهیز کرد. برای مثال، برخی از آدم‌ها ممکن است زخم پوستی یا مشکل خفیف معده داشته باشند که عوارض جانبی مصرف یونجه هستند. کسانی که دچار سرطان یا بیماری‌های خودایمنی هستند نباید یونجه مصرف کنند. زنان باردار و افراد مبتلا به نقرس نمی‌توانند یونجه یا مکمل آن را مصرف کنند. اگر شما در حال مبارزه با یک بیماری خودایمنی هستید یا هر گونه داروی تجویزشده‌ای مصرف می‌کنید، باید ابتدا با پزشک‌تان مشورت کنید.

۱۲. تخم رازیانه

این دانه‌های کوچک منبع فوق‌العاده‌ای از مواد مغذی است. رازیانه به دلیل داشتن خواص درمانی می‌تواند برای درمان بسیاری از اختلالات و بیماری‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. فیبر غذایی موجود در تخم رازیانه برای درمان مشکلات شکم، سالم نگه داشتن دستگاه گوارش و از بین بردن سموم سرطان‌زا بسیار مفید است.

خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی تخم رازیانه سوزش سر دل، سرطان روده‌ بزرگ و مشکلات هضم را درمان می‌کند و نفخ و گاز معده را از بین می‌برد. بد نیست سایر مواد غذایی ضد نفخ را نیز بشناسید. به علاوه، تخم رازیانه منبع فوق‌العاده‌ای از روی است که می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد. تخم رازیانه میزان فروانی فیبر، فولات، منگنز، پتاسیم، کلسیم، مس، فسفر، ویتامین C، نیاسین و ویتامین B ۳ دارد. این دانه‌های کوچک دارای فیتوکمیکال‌های (مواد شیمیایی گیاهی) بسیار مهمی هستند از جمله فلاونوئید‌ها (زردینه)، کائمفرول، لیمونن، فنکون، و کوئرستین.

 ۲/۱ قاشق چایخوری تخم رازیانه‌ خرد شده و  یک فنجان آب جوش را با هم مخلوط کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و بعد بنوشید.  یا  آب را داخل قابلمه بریزید و به مدت چند دقیقه بجوشانید.  برگ چای و تخم رازیانه‌ خرد شده را داخل آب در حال جوشیدن بریزید و  بگذارید چند دقیقه‌ی دیگر بجوشد.  ۴/۱ فنجان شیر و مقداری شربت شکر زرد به ترکیب اضافه کنید و ترکیب را صاف کنید.  این چای را برای تمیز کردن روده بنوشید.

۱۳. ریواس
ریواس برای پاکسازی روده‌ بزرگ و از بین بردن مواد زائد در بدن‌تان مفید است. گلیکوزید‌های موجود در ریواس ویژگی‌های قابض دارد؛ بنابراین مصرف ریواس می‌تواند پلاک‌هایی را که در دیواره‌ روده‌ها تشکیل می‌شود، از بین ببرد. برای پاکسازی روده می‌توانید از مکمل ریواس استفاده کنید یا دمنوش این گیاه را بنوشید. البته قبل از مصرف مکمل باید با پزشک‌تان مشورت کنید.

طرز تهیه‌ی دمنوش ریواس: ریواس و آب را داخل یک ظرف بریزید.  ترکیب را به مدت چند دقیقه بجوشانید.  سپس شعله را پایین بیاورید تا به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد.  آن را صاف کرده و مقداری آب لیمو و عسل به دمنوش اضافه کنید.

مصرف ریواس به کاهش التهاب نیز کمک می‌کند. کسانی که دچار بیماری‌های قلبی و کلیوی هستند نباید این گیاه را مصرف کنند.

۱۴. روغن ماهی
روغن ماهی سرشار از اسید‌های چرب امگا۳ است. تمیز نشدن روده بزرگ می‌تواند منجر به بیماری‌های زیادی شود بنابراین تمیز کردن روده به طور منظم بسیار مهم است. اسید‌های چرب امگا ۳ برای حذف سموم و مواد زائد از روده‌های شما بسیار موثر هستند. استفاده از روغن ماهی یا افزایش مصرف اسید‌های چرب امگا ۳ می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌های ناشی از جمع شدن سموم و مواد زائد در بدن‌تان کمک کند. روغن ماهی می‌تواند کندی، سرگیجه، نفخ معده، بی‌حالی، گیجی، و بوی بد دهان را از شما دور نگه دارد. مصرف روغن ماهی می‌تواند جذب مواد مغذی را در بدن شما را افزایش دهد، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان و مشکلات قلبی و عروقی را کاهش دهد، از یبوست جلوگیری کند و مشکلات گوارشی از قبیل سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر را درمان کند.

۱۵. تخم کتان
تخم کتان یکی از دارو‌های موثر خانگی برای سم زدایی روده بزرگ است. تخم کتان سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳، فیبر طبیعی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به تمیز شدن روده‌ بزرگ‌تان کمک کنند. استفاده از تخم کتان به از بین رفتن مخاط و سموم، جذب آب و همچنین گسترش روده بزرگ کمک می‌کند.
روش استفاده‌:  یک قاشق غذاخوری تخم کتان پودر شده را بردارید و آن را به یک لیوان آب اضافه کرده و  هم بزنید. این مایع را ۳۰ دقیقه قبل از صرف صبحانه و ۳۰ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب بنوشید.
این درمان را هر روز استفاده کنید. شما می‌توانید تخم کتان پودر شده را به میوه‌ها، سالاد سبزیجات، ماست، غلات و دیگر مواد غذایی سالم اضافه کنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها