قانونگذاران آمریکایی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور کشورشان از او بابت خروج گزینشی نام چند مقام سابق ایرانی از فهرست تحریم‌ها انتقاد کرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۲۱۶۴۵

به گزارش جام جم آنلاین، گروهی از قانونگذاران آمریکایی در نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از اقدام دولت او در خارج کردن اسامی چند مقام سابق ایرانی از فهرست تحریم‌ ها انتقاد کرده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۲۰ خردادماه همزمان با قرار دادن اسامی۷ شخص، ۴ شرکت و ۱ کشتی در فهرست تحریم‌ ها به بهانه ارتباط با نیروی قدس سپاه و انصارالله یمن، اعلام کرد اسامی سه مقام سابق نفتی ایران و دو شرکت دیگر را از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است.

در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت وزارت خزانه‌ داری آمریکا قرار گرفت اسامی سه فرد ایرانی به نام‌های «احمد قلعه‌ بانی»، «فرزاد بازرگان» و «محمد معینی» به عنوان اشخاصی که نامشان از فهرست تحریم‌ ها حذف شده دیده می‌شود.

آقای قلعه‌بانی مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران بوده است. آقای معینی از مدیران سابق شرکت بازرگانی نفت ایران بوده و آقای بازرگان از مدیران سابق شرکت «هنگ‌ کنگ اینترترید» از شعبه‌های شرکت بازرگانی نفت ایران بوده است.

دولت آمریکا علاوه بر این شرکت‌ SEA CHARMING SHIPPING COMPANY مستقر در جزایر مارشال و شرکت AOXING SHIP MANAGEMENT SHANGHAI مستقر در چین را نیز از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است.

مقام‌های دولت آمریکا اعلام کرده‌اند که خروج این اسامی از فهرست تحریم‌ها طبق روال‌های مرسوم در وزارت خزانه‌ داری صورت گرفته و ارتباطی با مذاکرات جاری در وین در خصوص برجام ندارد.

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم این اقدام آمریکا را «گزینشی» خوانده و گفته نمی‌توان آن را نشانه حسن نیت از جانب آمریکا دید.

خطیب‌زاده روز ۲۱ خرداد در توییتر نوشت: «خارج کردن گزینشی اسامی از فهرست تحریم‌شدگان، نه به گفت‌وگوهای برجام مربوط است و نه به عنوان پیامی از حسن نیت دیده می‌شود - خصوصا وقتی با تجدید تروریسم اقتصادی همراه است. بایدن باید به جای پا گذاشتن جای پای ترامپ، با رفع موثر و قابل راستی‌ آزمایی تحریم‌ها، از شکست حداکثری او دست بکشد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها