هنرمندان و متخصصان شرکت «زاگرس فیلم شیراز» با تجربه تولید نخستین انیمیشن سینمایی سه‌ بُعدی در کشور و همچنین ساخت 9 سریال تلویزیونی، گام بلندی در رشد و پویایی این صنعت برداشته‌اند

زاگرس‌ فیلم، سازنده انیمیشن از کوتاه تبلیغاتی تا بلند سینمایی

شرکت خلاق و نوآور پندار آرا هوشمند با ایده‏ای جالب، بستری برای کمک به کودکان تحت پوشش خیریه‌ها ارائه کرده است

صدای کودکی که می‌شنوید واقعی است

انجمن‏ های زیادی در دنیا با هدف کمک به کودکان کم‏‎برخوردار در حال فعالیتند که هرکدام با استفاده از روش‏ های خلاقانه تلاش دارند شرایطی را مهیا کنند تا دوران کودکی که شیرین‎ترین سال‌های زندگی هر انسانی است با تلخی و در حسرت امکانات مختلف سپری نشود.
کد خبر: ۱۳۲۱۱۲۱

در ایران هم خیریه‎ها و انجمن‎های زیادی وجود دارند که در تلاشند تا امکانات را از سطح پردرآمد جامعه به کودکانی که خانواده‎های پردرآمد و مرفهی ندارند برسانند. اما این خیریه‎ها نیز اغلب با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می‎کنند و نیاز به‌حمایت‎های ویژه‎ دارند.

صدای کودکی که می‌شنوید واقعی است

شرکت خلاق و نوآور «پندار آرا هوشمند» از سال 97 روی این نیاز خیریه ‏ها تمرکز کرده است و با به کارگیری مهارت کارشناسان گروه، اپلیکیشن سِی (SAY) را به بازار ارائه کرده‏است. هدف این اپلیکیشن فراهم کردن امکان توزیع عادلانه دارایی‎های جهان در بین تمام افراد به ویژه کودکان است.

در این مجموعه، کودکان تحت‌پوشش خیریه‎ها و انجمن‎های حمایتی به مردمی که مشتاقند کمک کنند و موثر باشند متصل می‏ شوند و افراد می ‏توانند به‌عنوان اعضای خانواده‎های مجازی کودکان آنها را حمایت کرده و نیازهای مالی‎شان را با خرید کالا یا پرداخت هزینه‎های اقلام غیرکالایی که به عنوان سرویس تعریف می‎شوند، برطرف کنند.

ندا پاپن، مدیر پروژه سِی (SAY) می‎گوید: «احسان قاسمی، طراح و سرمایه‏ گذار این شرکت از نوجوانی دغدغه توزیع عادلانه منابع مالی را بین مردم دنیا و به خصوص کودکان داشته است و با این که سال‎ها خارج از کشور زندگی کرده تصمیم گرفته است برای اجراکردن ایده‎اش به ایران برگردد تا نقطه آغاز تحقق این رویا در کشورش باشد. در حال حاضر شرکت ما با دو انجمن خیریه ثبت شده که کودکان را تحت پوشش خود دارند در قالب قرارداد رسمی همکاری دارد و برای بهتر شدن زندگی این کودکان تلاش می‎کند.»

مزیت‌های این شیوه کمک‌رسانی استفاده از الگوی اقتصادی برای درآمد

مدیر پروژه سِی (SAY) این مجموعه را خیریه نمی‏داند و برایش مدل تجاری قائل است. پاپن در این باره می‌گوید: «در مبالغی که افراد برای خرید تجهیزات و موارد مورد نیاز بچه‎ها واریز می‎کنند هیچ دخل و تصرفی انجام نمی‏شود. ما در حال حاضر دو مدل درآمدزایی داریم که یکی حمایت مستقیم مالی از SAY یعنی Donation است و دیگری استفاده از Affiliation در خرید از فروشگاه‌های آنلاین است.»

وی ادامه می‌دهد: «با این شرایط برای خرید کالاهای مختلف از دیجی‌کالا هم برنامه‏ ریزی معینی داریم. قیمت کالاها به صورت مستقیم از روی سایت دیجی کالا به روز رسانی می شود و اگر کاربر، خریدی را از انجام دهد و پس از گذشت چند ساعت قیمت روی کالا عوض شود دو حالت پیش می‏ آید؛ اگر قیمت کالا کاهش پیدا کرده باشد، مبلغ اضافه به کیف پول کاربر برگشت داده می‏شود و اگر افزایش پیدا کرده باشد هزینه افزوده شده را ما پرداخت می‏کنیم.»

حفظ هویت کودکان تحت پوشش

طبق مصوبات کنوانسیون حقوق کودکان، انجمن‏ها و خیریه‎ها باید در حفظ هویت کودکانی که مورد حمایت قرار گرفتند جدیت داشته باشند بنابراین در اپلیکیشن سِی (SAY) روشی برای امکان دیدار حضوری، تماس های تلفنی و پیامکی و دسترسی به اطلاعات مختلف درباره کودک وجود ندارد.

هیچ تصویر، نام و نشانی هم نباید از این کودکان به کاربر اعلام شود. اما برای ارتباط و نحوه شناسایی کودکان، نمایه های خاصی در نظر گرفته شده که برای هر کودک متفاوت است و به طور کلی فقط برای همان کودک استفاده خواهد شد.

این نمایه‏ ها که تصاویر گرافیکی خاصی هستند به همراه نام غیرواقعی برای کودک انتخاب شده و دراپلیکیشن نمایش داده می‏ شوند.

نام‏های اعلام شده با نام واقعی کودکان هیچ‏گونه ارتباطی ندارد. کاربرانی که می‎خواهند یکی از کودکان سِی (SAY)را حمایت کنند شاید دوست داشته باشند اطلاعات کمی درباره زندگی او داشته باشند. به همین خاطر و با پنهان نگه‏داشتن اطلاعات هویتی کودک، قصه‌ای بر اساس زندگی واقعی او در اپلیکیشن قرار داده شده است.

در کنار آن یک دقیقه از صدای واقعی کودک هم وجود دارد که حاوی آرزوها، افکار و تخیلات او درباره زندگی است. این روشی است برای این که کاربر سایت و کسی که تمایل دارد در یک رابطه حمایتی با کودک قرار بگیرد اطلاعات نسبی درباره شرایط و زمینه فکری او داشته باشد.

این صوت یک دقیقه‎ای حتی برای کودکانی که توانایی صحبت‌کردن ندارند یا به‌دلیل بیماری‎های مختلف آوایی نامفهوم دارند هم وجود داشته و فضایی از موقعیتی که کودک در آن قرار دارد را در ذهن کاربر ترسیم کرده و امکان ارتباط عاطفی را فراهم می‏کند.

مشارکت در هزینه درمان و مشاوره

سرویس‏ های مختلفی که پلتفرم سِی (SAY) در اختیار کاربران می‎گذارد می‎تواند نیازهای گسترده‎ای از کودکان تحت پوشش را برطرف کند؛ یکی از این نیازها حوزه مشاوره کودکان است.

اگر کودکی به هر دلیلی نیاز به مشاوره روان‌شناسی داشته باشد یا خدمات پزشکی و درمانی بخواهد، کاربر می‏تواند از طریق اپلیکیشن برای او بخشی از هزینه یا هزینه کامل را در نظر بگیرد.

شفافیت در مراحل پرداخت و دریافت

کاربر در این اپلیکیشن مرحله به مرحله به ازای پرداختی که انجام می‎دهد رسید دریافت می‎کند و تمام این رسیدها قابلیت دانلود و ذخیره را دارد. شماره فاکتورها به پیگیری خریدها و بررسی رسیدنش به دست کودکان کمک می‏کند. در این فرآیند همه بخش‏ ها به‌طور شفاف در اختیار کاربر قرار می‏گیرد.

امکان مشارکت چند کاربر در تهیه کالا

این امکان در اپلیکیشن وجود دارد که افراد بتوانند برای تامین کالایی به‌خصوص یا نیاز مشخصی از کودک مشارکت داشته باشند.

برای مثال ممکن است کاربر تمایل داشته باشد امروز فقط مبلغ 10هزارتومان را برای خرید کیف کودکی اختصاص بدهد. در این شرایط کاربران دیگر هم می‎توانند با مشارکت در همان کالا، مبالغ دیگری را پرداخت کنند تا در نهایت هزینه کافی برای تهیه آن جمع شود.

چشم‎انداز پیش رو

پاپن می ‏گوید: «یکی از چشم‏اندازهایی که برای پلتفرم سِی (SAY) متصور هستیم داشتن کاربران خارجی است. در واقع ایده‎آل ما این است که کودکی در سوریه، خاله‏ ای از ایران، عمویی در ایتالیا، عمه‎ای در یونان و دایی در آفریقا داشته باشد تا همه این خانواده مجازی بتوانند در رفع نیازهای کودکانی که امکانات کافی در دسترس ندارند کمک کننده و موثر باشند و هر کودکی در هر جایی که زندگی می‌کند به‌امکانات کافی برای رشد و پیشرفت دسترسی داشته باشد و هر کس از هر کجای دنیا که بخواهد، امکان تقسیم امکانات مالی خود با کودکان سراسر دنیا را داشته باشد.»

چالش‎های فعلی

مدیرپروژه سِی (SAY) ‎ می‌گوید: «با توجه به چشم‎اندازی که برای جهانی‌ کردن اپلیکیشن داریم به امکان پرداخت مالی در تمام کشورها و ارتباط بانکی با ایران نیاز داریم. اما در حال حاضر به دلیل مشکلاتی که برای همکاری با بانک‎های جهان برای کشورمان وجود دارد این امکان فراهم نیست و ما برای داشتن کاربران خارجی سراغ استفاده از ارزهای دیجیتال رفته‎ایم و امکان تبدیل آن به پول رایج ایران را داریم. یکی دیگر از چالش‏های ما یافتن سرمایه‌گذار است، برای این موضوع سراغ بعضی موسسات بزرگ کشور رفته‌ایم اما فرآیند کاری آنها با آنچه ما انتظار داریم همخوان نبوده است. به علاوه در حال حاضر فراهم نشدن امکان همکاری مستقیم با دیجی کالا پیچیدگی‏ هایی در فرآیند تامین کالا و تامین هزینه‏ های حمل و نقل ایجاده کرده است.»

روش حمایت از کودکان تحت پوشش

در اپلیکیشن سِی (SAY) کاربر می‏تواند کالاهای مورد نیاز کودکان تحت پوشش را بخرد؛ صرف نظر از این که آن کالا چه باشد. در واقع مجموعه ‏ای از نیازهای کودکان مختلف در این بستر قرار گرفته است که هر کاربر متناسب با موقعیت مالی و تصمیم شخصی خود می‎تواند یکی از نیازهای مهم کودکان را برطرف کند. فرض کنید کودکی در آستانه رفتن به مدرسه است و کیف و کفش و لوازم التحریر نیاز دارد یا کودکی دیگر در محل زندگی‏ اش یخچال ندارد در حالی که این وسیله مهمی برای او و خانواده‎اش به حساب می‎آید. نیازهایی مثل پوشاک، خوراک، هزینه درمان، هزینه‏ های رفتن به کلاس‏ های دلخواه و موارد متنوع دیگر بنا به تشخیص مددکاران کودکان شناسایی شده و بعد از تایید تیم سِی در اپلیکیشن قرار می‏گیرد تا کاربران بتوانند به‌عنوان عضوی از خانواده مجازی کودک، نیازهای او را تامین کنند.

مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها